Vraag Pontiac Hydraulica3

Was ik zeker niet van plan hoor. Ik draag ze enkel dagelijks omdat de horloge een gemakkelijk zittend
bandje heeft.
Bedank voor de info.

Dat is een Piquerez kast (ze maakten niet alleen ronde maar ook vorm compressor kasten)
Het werk zal een ETA 11 1/2’" zijn

@Maurits : bedankt voor de info, heeft u enig idee van de fabricatiedatum van dit horloge?

Zal pakweg midden tot eind jaren zeventig geweest zijn. Als je geluk hebt staat er in de bodem het patentnummer van Piquerez en een jaarstempel. Maar vaak hebben ze dat in kasten voor Pontiac weggelaten.
Ik neem aan dat op de buitenkant van de bodem een modelnummer 23xxx staat.

Hier zie je eenzelfde kast in staal (van een ander merk, maar Piquerez maakte voor iedereen kasten)
http://www.vintagetoday.be/montres/delvina---vintage-square-auto-cal--2832--steel-com

@ Maurits, fijn bedankt. Ik dacht inderdaad begin 70. Op de achterkant staat in vrij moderne letters Pontiac Hydraulica 3 en
de nummers 779527 en 23090.
Verbazingwekkend hoe veel verschillende horloges Pontiac op de markt gebracht heeft.

Ik zat er 10 jaar naast met mijn schatting zoals blijkt uit deze advertentie uit 1966

Maar het kan natuurlijk ook dat het model een tijd gemaakt is.

1 like

Leuk horloge, maar dat vind ik al snel als Pontiac liefhebber :wink: Vooral ook omdat 4-kanten Pontiacs niet zo heel veel langskomen.

Even gecorrigeerd met de inflatie eur. 374,85 nu! Leuk!

Heel mooie Hydraulica,maar ik zou er nooit mee in het water gaan.Ik heb een ronde met een geschroefde bodem.Dat vind ik zelf een beetje vreemd want de ronde Hydraulica’s die ik ken hebben een compressor bodem met een duiker er in gegraveerd.Een Nageur heeft ook zo’n geschroefde bodem.Op de kroon staat ook een motief.De kroon is best groot tegenover het horloge.Dat is niet echt groot.Het was het eerste vintage horloge dat ik kocht,maar ik draag het niet vaak.
Met vriendelijke groet
MGC

2 likes

Beste ,

Iemand op het forum heeft hier ooit een heel mooi document gemaakt over pontiac . Misschien ben je hier wat mee .

http://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf

Als ik wist wie dit mooist gemaakt heeft zou ik zijn naam vermelden maar dat weet ik helaas niet .

4 likes

Heb je een foto van de binnenkant van de bodem?

Dat is Eric oftewel @jazzbassman

Heel fraai ding zo op het oog. Het is wel vreemd dat er een compressorkroon op een schroefkast zit moet ik zeggen.

Bij deze men complimenten voor @jazzbassman !! Mooie tekst !!

1 like

Hartstikke leuk horloge. Maar volgens mij is het uurwerkje in een andere kast gezet. Een Pontiac Hydraulica zit volgens mij in een kast als afgebeeld in het onderstaande draadje. Misschien dat @Maurits dit weet? Maakt 'm niet minder leuk (mogelijk wat minder aantrekkelijk voor de puristen onder ons)

Bedankt voor Uw reacties.Het is idd een mooi klokje.Misschien wat klein van diameter naar de huidige maatstaf,maar daarvoor loopt ze keurig op tijd en heeft ze een prachtig geluid.Daar mag ik graag naar luisteren.
Met vriendelijke groet
MGC

2 likes

Ik denk dat het de kast van een nageur is.Ik zag ooit een foto op het web met de zelfde geschroefde bodem .Ga mijn best eens doen om dat uit te zoeken

Ik zou er graag iets definitiefs over willen zeggen, maar helaas heeft @MGC nog geen foto van de binnenkant van de bodem geplaatst.

Het nummer op de buitenkant van de bodem is van het “oude” systeem.
O.a. op Nageur modellen vind je dat soort nummers. Maar daar hoort dan (eigenlijk) ook een serienummer bij. Soms waren die ook op de binnenkant van de bodem aangebracht.
Bij Piquerez kasten staat/staan er ook meestal het/de patentnummer(s).
Lastig genoeg heeft Pontiac de firma Piquerez niet alleen zover kunnen brengen, dat ze Pontiac kronen mochten gebruiken ipv de bekende gearceerde kronen (het waren uiteraard de compressor kronen maar met het Pontiac logo erop) maar het is ze ook gelukt om bij enkele modellen de binnen- en de buitenkant van de bodem Pontiac-like te laten maken.

Het werk is zo te zien een ETA 1260/70/80. Dat dateert uit ca 1955-1960
Dat komt overeen met de “oude” ref.nrs.

In de driehoek op de bodem staat 67. Is dat te vergelijken met de data die we bij Piquerez kasten op de binnenkant vinden? Geen idee. Ik heb ook andere Nageurs gezien met een getal in een driehoek.

Na de oorlog werden de waterdichte modellen onder de subnaam Nageur (zwemmer) verkocht. Vanaf ca. 1965 zien we dan de Hydraulica.
Hebben we hier misschien een Transitional? (zoals bij de Speedy :wink: Kinsbergen NV was immers ook Omega importeur :wink: Nee, laten we serieus blijven)

Er zijn ook Hydraulica modellen, die niet van Piquerez maar van een andere kastenfabrikant komen (Richard Pfisterer in Pforzheim)

Kortom. We zijn geen stap verder.
Ik ga op zoek naar waterdichte Pontiac horloges met het nummer 1074 op de bodem en ben benieuwd wat er op de wijzerplaat staat.

Ennuh @MGC Heb je tijd voor een foto van de binnenkant van de bodem? Misschien helpt het.

4 likes

LS
Uit Uw antwoord blijkt dat U behoorlijk onderlegd bent op dit gebied.Het is inderdaad waar dat er twee firma’s kasten voor dit uurwerk hebben gemaakt.Daar ik zelf het gereedschap niet heb om dit kastje verantwoord te openen zal ik zodra zich de gelegenheid voordoet mijn lokale uurwerkmaker vragen om dat voor ons te doen.Ik heb geen idee of daar nog iets staat.

Met vriendelijke groet
MGC