Vraag: Wat heb ik hier? Mercure? Minerva?

Heeft trouwens nog geen incabloc aan boord, volgens mij late jaren '40 of vroege '50.

1 like

Ook rijkelijk voorzien van Radium zo te zien :slight_smile: In erg mooie cosmetische staat.

1 like

Geweldig! Dank voor de snelle reacties. Ik krijg een beetje een tussen kunst en kitsch gevoel nu :joy: De chrono heeft wel gewerkt, misschien hangt het wijzertje gewoon even nu. Denk dat het simpel op te lossen is.

2 likes

Is een correct gevoel hé, was indertijd een poging van Minerva om een erg goedkope chrono te leveren. Dus geen absolute topkwaliteit. Zie je ook aan de afwerking van het uurwerk. Wel een zeldzaam stukje geschiedenis en van daaruit voor bepaalde verzamelaars wel begeerlijk. Ik vind 't alvast een erg mooi klokje.

1 like

En als jij er een waarde aan zou moeten hangen? Zou ik dan moeten denken aan tientjeswerk of misschien zelfs meer?

[quote=“Jeffreyh1984, post:5, topic:124767”]
kunst
[/quote] Reken maar dat deze meer aan de kunst dan aan de kitsch kant zit. Wellicht dat @Bidle hier nog iets over kan zeggen.

Zeker meer dan tientjeswerk. Verder onderzoek is natuurlijk nodig, en zeldzaamheid parts moet in rekening genomen worden, maar we praten zeker over een veelvoud aan honderden euros.
Risico blijft wel dat de overnemer nooit een volledig werkend exemplaar kan realiseren.

1 like

Dit zal vast aan de optimistische kant zijn, maar het gaat zeker wel om wat meer dan enkel wat tientjeswerk :sunglasses:

Aan de optimistische kant, voor die prijs heb je een pré-moon Speedy of bijna 2 Navitimer 806en :joy:
Deze staat al jaaaren te koop.

Nou dan moet 3000 goed te doen zijn toch?

1 like

Je kan altijd proberen hé.
Ik heb zelf een Mercure gevolgd op de baai een tijdje geleden. Miste wel een subdial wijzertje, maar werkte wel zoals het hoort. Is rond de 600 geeindigd. Deze zijn niet van goud gemaakt hoor :joy:

Dinsdag even bij een Duitse vintage horlogemaker langs. Benieuwd wat hij me nog kan vertellen over het horloge :slight_smile:

Mooi horloge :+1:
Ik zie daar bij de onderste pusher een ‘veer’ die op de hevel is gesprongen en deze dus niet meer terugbrengt.
Als je die daar weer even goed achter zet dan zou de chrono weer kunnen werken:

5 likes

Goed gezien…

Top, dank voor de info! En waar zou de veer moeten staan dan? Dat is inderdaad de Pusher die niet meer werkt.

Zie het al, dank!

Op de foto die ik heb toegevoegd heb ik het omcirceld. Als je dat lange, gegolfde veertje met een heel klein schroevedraaiertje (of iets anders waar je dit voorzichtig mee kan doen) naar beneden drukt (in de richting van het bovenste afgebeelde pijltje) dan springt het veertje weer achter het heveltje. Als je goed kijkt dan zie je dat hij nu OP het heveltje ligt

1 like

Leuke chrono hoor, ik heb zelf ook een Mercure met maanstand, het is inderdaad een submerk van Minerva en zeker verzamelwaardig. Die prijs op chrono is een fantasieprijs zoals wel meer op chrono24. Hopelijk krijg je hem nog aan de praat.

Zonder het deksel kan ik de chrono wel starten en stoppen, maar de wijzer komt niet meer in beweging. Denk dat die vast zit in de 0 stand. Misschien dat een klein tikje hem weer op gang kan brengen, maar daar waag ik me maar niet aan. Hij heeft het voorheen wel normaal gedaan, maar na een reset naar 0 doet hij het niet meer. dus het kan alleen maar iets kleins zijn denk ik.

Waar is de rechter subdial eigenlijk voor? Is dat een countdown timer? Die wijzer kan ik namelijk instellen door de chrono te starten en daarna de wijzers te verzetten. Ik dacht eerst dat het gewoon de minuten counter was.

Jurgen heeft ook zo’n horloge.

1 like

Klokje komt mijn richting uit; excited :slight_smile:
Fotos soon!

Dit type jaren 40 klokjes doe ik het voor :wink:

5 likes