Mijn Mercure is eindelijk draagbaar

Jaren geleden had ik een Mercure horloge gekocht (voor veel te veel geld natuurlijk) met wat problemen. Het uurwerk werkte wel, maar de bovenste pusher ontbrak. Ik vond de subdials zo mooi dat ik deze moest hebben.

Éénmaal bij binnenkomst bleek er een leuk uurwerk in te zitten met de nodige roest. Vocht was natuurlijk binnen gekomen via de ontbrekende pusher. Ook de vergulding was van de kast verdwenen. Een nieuwe pusher bleek niet te passen omdat het gat ooit een keer groter was gemaakt. Waarschijnlijk heeft een horlogemaker wel geprobeerd het één en ander te repareren, maar is daarin niet geslaagd. Dat valt ook niet mee, want de wand van de kast waarin de pusher vastgezet moet worden is erg dun.


Onlangs heb ik Hub Hannemann gevraagd om eens te kijken of hij dit kon fixen en gelukkig kon hij dat voor me. De kast heb ik bij Haveman in Voorburg laten vergulden.

Helaas heb ik geen foto’s van hoe hij er voor die tijd uit zag, maar nu ziet hij er zo uit.

Het is een caliber van Minerva (wat nu als uurwerk in Mont Blanc horloges terug is te vinden) om precies te zijn caliber 52 14"’.

Meer info kun je hier lezen.


4 likes

Tjonge,
Normaal ben ik niet zo van vintage maar deze is wel erg fraai.
Prachtig horloge.

groetjes Lenno

Wat een prachtig horloge en wat een mazzel dat Hub het weer heeft kunnen maken. Die man is een tovenaar met horloges.

heel erg gaaf ! ontzettend mooi horloge en gelukkig weer in ere hersteld !

Die ziet er weer tip top uit zo :+1:

Mooi ding! wijzerplaat is super!

Mooi horloge! Snap het wel van die subdials: heerlijk oversized!

Moet wel zeggen dat ik het een apart kaliber vind. Snap dat het een soort “budget”-chronograaf moet zijn, maar dit ziet er toch een beetje kaaltjes uit zo, haha :slight_smile:

Enig idee waarom dit principe (naar mijn weten) nooit is aangeslagen als standaard?

Erg mooi gelukt! Ik vind het ook mooi hoe de oude plaat afsteekt tegen de “nieuwe” kast!

Een werkelijk schitterend horloge. :+1:

Mijn beste,

Wat een uitblinkende vintage is dit geworden!!
SCHOONHEID met hoofdletters.
Ik wens je er dan ook vele memorabele momenten mee!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

klasse geworden…Hanneman for president zou ik zeggen…deze naam heb ik al vaker voorbij zien komen in zeer positieve zin…

Een schitterend horloge en ziet er geweldig uit. Leuk dat je ook het artikel met de specificatie er bij plaatst.

Ja, die subdials trekken wel de aandacht, wat een mooie vintage :+1:

Geen idee waarom dit niet echt navolging heeft gekregen. Misschien wel omdat het niet echt standaard onderhoudswerk is.

Je kunt eigenlijk aan de font van Mercure op de dial al zien, dat er een link met Minerva is. Zeer fraai horloge, en vakwerk van Hub (tu).

Wat een prachtig horloge, en een mooi verhaal.

Is dat die kast met twee verschillende gaten voor de drukkers wat een serieus probleem stelde ?

Zeer mooi gedaan, zie geen verschil in de drukkers.

Wat een plaatje! Complimenten.

Errug Mooi met een hoofdletter! Tijdloos! Oh nee toch niet :wink:

Inderdaad Freddy, dat is die kast. Er is speciaal een busje gemaakt om het verschil op te lossen. Verder zijn beide drukkers vernieuwd, maar gelukkig wel exact hetzelfde als de originele.