Waarom geen "5" logo op deze modellen?

Wat mij vooral aanspreekt van de Seiko 5-jes, is dat je toch een zeer waardig horloge krijgt voor niet al teveel geld. Ik heb het ook vooral over het feit dat je een automaat koopt waarbij je geen batterijen moet vervangen en de vloeiende secondewijzer spreekt mij enorm aan, ik kick daar wel op :wink:
Qua uitvoering en groottes zijn er diverse smaken, ik persoonlijk kan me niet bekoren met zo’n duikers uitvoering, dat spreekt mij totaal niet aan.
Zo heb ik bijvoorbeeld die SNK381K1 gekocht, maar mijn voorkeur ging eigenlijk wel uit naar de SNZG13K1.
Maar door de prijs had ik zoiets van eerst eens even een automaatje proberen, want door het lezen op diverse sites over de nauwkeurigheid qua tijdsafwijkingen en het gegeven dat er slechts een gangreserve is van ca. 2 dagen, wilde ik geen verkeerde aankoop doen door er teveel geld aan uit te geven.
En ik ben blij dat ik daarna nog even verder gekeken heb bij de Seiko automaat modellen waardoor ik uitgekomen ben bij de SRP707K1 (zie foto hieronder).
Mocht daar nu nog een 5-embleem onder de naam Seiko op hebben gestaan, had ik die ook nog gekocht, dat had mij nog niet zo gestoord.
Ik hou wel van de strakke wijzerplaat met daarop de cijfers vermeld.
Het is jammer dat voor sommigen die “5” zo cheap overkomt, ik had er eigenlijk nog geen weet van tot ik op dit forum daarover het één en ander gelezen heb.
Als ik dan op de Seiko NL site ga kijken en ik selecteer de automaten, dan zie je daar inderdaad de prijzen van laag naar hoog en daartussen staan ook bepaalde modellen met een 5 erop maar je kan er geen duidelijkheid in krijgen want zelfs op een 4R36 kaliber zit er een sportief model bij met een 5 op de plaat en die van mij is ook een 4R36 en heeft geen 5 erop staan.
Maar goed, die puntjes werden hier al eerder genoemd en toch blijf ik nieuwsgierig.

Hier nog even twee Japanse grootheden samen op de foto.

1 like

Hier het waarom van het nr. 5 :slight_smile:

http://www.seikowatches.com/5sports/seiko5story/why5.html

From the very start, Seiko 5 was created to be a watch whose
performance would serve the demanding needs of the new 1960’s
generation, who cared less for tradition and more about life. The watch
had five key attributes :

  1. Automatic winding

  2. Day/date displayed in a single window

  3. Water resistance

  4. Recessed crown at the 4 o’clock position

  5. Durable case and bracelet

Because it grew out of the watch itself, the name Seiko 5 was deemed
to express what made Seiko great and was chosen. A simple and memorable
name for a simple but serious watch.

The technology behind the legend.

From the start, Seiko 5 was designed to break the mold of watch
performance and to bring to the young 1960’s generation a watch that
belonged to their age and that fitted into their lives. As perhaps never
before, young people of the day saw no limits to their aspirations.
Seiko 5 needed to be a watch that could go anywhere and everywhere.
The first challenge was durability. To be durable, a watch needs to be
impervious to two threats; water and shock.

Water resistance was built in as standard to every Seiko 5 watch, and
metal bracelets were used so that, from buckle to buckle, the watch was
resistant to water and sweat. Shock resistance was assured with two
Seiko inventions. First, the mainspring was made from “Diaflex,”

an unbreakable alloy, and the “Diashock,” system was created to protect the movement from shock within the case.

Legibility was the next vital attribute. Today, we take for granted
that day and date are presented in a single window but, in fact, this
was an idea built in to Seiko 5 to enhance the legibility of the dial.
The genius was to create a unique system that allowed both day and date
to be shown in one plane.

The final challenge was to create a distinctive look that defined the
brand. Thanks to the extraordinary Seiko invention of the ‘Magic
Lever,’ the winding efficiency of Seiko 5 is very high, and the wearer
rarely needs to use the crown. So the designers made it smaller and hid
it under the lip of the case at 4 o’clock, giving Seiko 5 its signature
look.

Hier geldt bijna hetzelfde als voor de 5…:

_The ‘7’ relates to the features of the watch – I’ve not found exactly _
what the seven are though! They were produced up to the late 1960s, and
_ are one of Citizens better known vintage lines, with a wide variety of _
models.

:slight_smile:

Die is al eerder in dit topic geplakt, maar vooral punt 4 klopt niet.

allright

Leuk. Dit verhaal komt overeen met de aanschaf van mijn eerste 5. Eerst maar eens kijken hoe een automatisch horloge bevalt. De zilveren met rode secondewijzer moest het worden.
De secuurheid heeft me altijd verbaasd. En wat slepende secondewijzer betreft loopt de 5 een stuk mooier rond dan bijvoorbeeld de Miyota 8215 (ook een budgetuurwerk). Ook de afwijking bij de Miyota is groter dan bij de 5.

Maar zoals ik al zei; ik shop niet boven de 500 euro. Een Miyota 8215 en twee ETA 2824-2 zijn de enige automaten die ik nu nog heb. Wat dat betreft zou ik de laatste moeten zijn om het over een budgetuitstraling te hebben. En een 5 zou er daarom prima tussen passen. Maar toch heb ik geen klik met beide 5’jes gekregen. Ik gok vanwege het logo, maar dit topic volgend kan het ook best iets anders zijn.

De details (zoals de prominent aanwezige 5) zorgden ervoor dat ik het horloge niet meer graag droeg.
In jouw voorbeeld zou ik het dan ook een afknapper vinden wanneer, op die cleane wijzerplaat, er het “5”-logo onder was gefrot.

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/7/8/78eb42c91dd2d00539c6ecf0f7c347130204e880_1_281x500.jpg

1 like

we zullen het denk ik nooit helemaal zeker weten :wink:

2 likes

Inderdaad, zolang er eigenlijk geen duidelijkheid bestaat over het “wanneer en waarom” van het 5-logo op de plaat, blijft het voor mij redelijk onschuldig en nog niet echt overbodig, maar ik hou persoonlijk ook liever van een strakke, cleane wijzerplaat. :relaxed: