Waarschuwing! Upload geen foto's met GPS gegevens!

Ongetwijfeld

:wink:

Op android:

  1. Open camera app
  2. Ga naar het menu
  3. Open instellingen
  4. Zet GPS Tag uit

Op iPhone:

  1. Open normale instellingen app
  2. Ga naar Privacy
  3. Ga naar locatievoorzieningen
  4. Druk op camera (uit de lijst met apps)
  5. Sta toegang tot locatie toe: Nooit

Als je de foto al gemaakt hebt en wilt posten zonder geotag kan je dat ook weghalen, dat moet je even googelen.

Succes!

7 likes

ik vind het zonde want ik vind het altijd wel leuk om te zien waar ik de foto heb genomen.
Kan het forum er geen stukje software tussenzetten waarbij dit soort dingen niet te zien zijn ?
Zit er niet ergens in de forumsoftware een knopje ?
@Jur @DHSupport

3 likes

Dan weten we niet in wel natuurgebied je rond loopt Hans :grin:
Supergave Oris trouwens :thumbsup:

1 like

Ja

Mail, paginabeheer, whatsapp, tikkie en de NOS app. Verder niks erop gezet en zoveel als kan uitgezet.

Tel is voor mij om bereikbaar te zijn voor mijn werk overdag, om de kids te contacten en hun GPS te zien en verder niks.

Vind het verschrikkelijk storende apparaten die smartphones. Ik heb wel een high end, wil geen geneuzel ermee.

Thuis zie je bij ons ook bijna geen enkel telefoon gebruik. Gewoon lekker real live contact met elkaar hebben wij.

Dus, ik sluit me aan bij jou.

1 like

Wellicht zou dat kunnen maar ik zou ook begrijpen waarom HF hier niets mee doet. Het is de eigen verantwoording te weten waar je mee bezig bent. Het is geen geheim en er zijn al jaren tal van waarschuwingen voor online valkuilen.

Daarom ben ik geschrokken van de reacties hier van mensen die hier niet mee bezig zijn en zichzelf heel vatbaar maken voor allerlei soorten ongewenste zaken.

1 like

Die mogelijkheid bestaat volgens mij wel ja. Schijnbaar is de vraag of je de privacy van gebruikers schaadt als je de GPS gegevens uit de exif data haalt. Wat mij betreft niet!

Wat mij betreft ligt de verantwoording bij de gebruiker.
En als je foto’s plaatst op FB, twiiter, Instagram en ga zo nog even door kun je die ook allemaal gaan vragen om jou te helpen.

Triest als je slachtoffer bent maar toch je echt eigen verantwoording.

Geen idee of een iPhone of iPad gebruik maakt van die exif data, maar als je een foto download en deze bekijkt in de foto app, kan je gewoon de locatie zien onder de foto.

Zover ik weet is Discourse een van de weinige fora die niks doet met EXIF.
Meeste (bijna alle) fora clienten / social platforms, halen de locatie (of nog meer) uit de EXIF data. Zoals Whatsapp, Facebook, Instagram … enz.

1 like

Dit is natuurlijk een gewaagde uitspraak. Tech-savy mensen hebben wellicht wel door dat dit soort data hier terechtkomt. Maar aan de andere kant kun je niet verwachten van de gemiddelde bezoeker dat hij hier kaas van heeft gegeten.
Dat die geotags er niet uitgesloopt worden door de forumsoftware is mij echt een raadsel. Is wat mij betreft gewoon slordigheid, het voegt niks toe aan de functionaliteit dus dan moet je het ook niet willen doorgeven.
En zoals @Myrrhman terecht opmerkt meeste Social media,forums etc. Slopen dit er allang standaard uit want ze kennen de keerzijde. Een duidelijke opt-in hierbij is een ander verhaal, dan hebben we het over eigen verantwoordelijkheid ja…

4 likes

@Da_Watcher [quote=“Dpvh, post:114, topic:143304”]
Wat mij betreft ligt de verantwoording bij de gebruiker

Dit is natuurlijk een gewaagde uitspraak. Tech-savy mensen hebben wellicht wel door dat dit soort data hier terechtkomt. Maar aan de andere kant kun je niet verwachten van de gemiddelde bezoeker dat hij hier kaas van heeft gegeten.

Dat die geotags er niet uitgesloopt worden door de forumsoftware is mij echt een raadsel. Is wat mij betreft gewoon slordigheid, het voegt niks toe aan de functionaliteit dus dan moet je het ook niet willen doorgeven.

En zoals @Myrrhman terecht opmerkt meeste Social media,forums etc. Slopen dit er allang standaard uit want ze kennen de keerzijde. Een duidelijke opt-in hierbij is een ander verhaal, dan hebben we het over eigen verantwoordelijkheid ja…
[/quote]

Ik denk dat het zeker in de toekomst de verantwoording van het platform is. Gegevens over de plaats waar een foto is gemaakt zijn privacy gegevens. Als je deze doorgeeft, bewaart of beschikbaar stelt op het internet dan denk ik dat je op grond van de aanstaande wetgeving niet zomaar kunt zeggen : de verantwoording ligt bij de gebruiker.
En ik zou dat misschien ook nog wel eens terecht kunnen vinden.

2 likes

dank je voor de tip heb gelijk via instellingen mijn locatie uitgezet stond inderdaad voor marktplaats nog aan en camera gr ed.

1 like

Wat is dat nou voor nonsens om het een gewaagde uitspraak te vinden? Lijkt me logisch hoor. Maar nee, we moeten met iedereen rekening houden er achter aan lopen en deppen met doekjes.

Je doet het toch zelf? Het is toch je eigen keus en verantwoording? Moet je maar niet overal aan mee willen doen zonder dat je het snapt. Vooraan willen staan met de nieuwste techniek maar niet jezelf informeren waar je aan begint. Je gaat toch ook niet iemand anders aansprakelijk stellen als je je magnetron verknalt omdat jij het boekje niet hebt gelezen?

Jij geeft die gegevens zelf door, door ze openbaar te uploaden…En je stelt ze zelf beschikbaar, doet het platform helemaal niets aan, dat doe je zelf. Je gaat toch ook een wegbeheerder niet verantwoordelijk houden voor iemand die zichzelf dood rijdt door zijn eigen schuld? Daar heeft die wegbeheerder toch geen verantwoording voor? Als jij te hard wil rijden en daardoor in de problemen komt doe je dat ook zelf. Het is afschuiven van verantwoording. Als je het niet snapt dan doe je niet mee en kan er niks gebeuren. En anders ga je jezelf maar informeren, is genoeg over te vinden.

Daarin verschillen wij van mening. Ik vind het een slappe houding om geen verantwoording te durven nemen. Je drukt zelf op alle knopjes…

Het internet staat er vol mee, het is niet geheim of verborgen dus je kunt jezelf zo informeren. Gratisch nog wel

1 like

Als het om mezelf gaat, ben ik het volstrekt met je eens: ik ben verantwoordelijk voor wat ik online doe. Daarom doe ik altijd alles gewoon onder mijn eigen naam. Ik heb namelijk niet de illusie dat ook maar iets wat ik hier of ergens anders op internet of forums doe, niet tot mij herleidbaar is. Daarom maar gewoon zo. Dan kom ik ook niet in de verleiding.

Wat betreft privacywetgeving en het forum zitten er wel wat haken en ogen aan je stelling. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens heeft iedereen het recht om te verzoeken dat persoonsgegevens uit bestanden op een forum worden verwijderd. Ik zeg even het simpel want het ligt net wat gecompliceerder. Maar voor deze discussie zou dit betekenen dat ik op grond van deze wet het forum mag verzoeken om de persoonsgegevens uit mijn foto’s te verwijderen.

In algemene zin vind ik het terecht dat burgers worden beschermd op het gebied van privacy. We gaan daar aankomende jaren het nodige van meemaken en zullen ons over een aantal jaren afvragen hoe stom we anno 2018 eigenlijk waren.

Ik vind het heel goed dat de TS ons bewust maakt en natuurlijk is iedereen primair zelf verantwoordelijk. Niettemin heeft ook het forum, door het opslaan van deze informatie en het beschikbaar stellen daarvan, een verantwoordelijkheid. Als het met een eenvoudig knopje (ik ben geen IT-er) uit kan worden gezet, waarom niet ?

2 likes

Volgens art 4 lid 1 AVG is elk gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon een persoonsgegeven. Van een persoonsgegeven is sprake als een naam wordt gebruikt of een identificatienummer (zoals een telefoonnummer, klantnummer of personeelsnummer). Daarnaast kunnen ook locatiegegevens (adres, IP-adres, e-mailadres, GPS-coördinaten van een mobiele telefoon) tot de persoonsgegevens behoren. Al heel snel is dus sprake van persoonsgegevens.
De crux voor het horlogeforum zit hem echter in de eerste zin; de identificeerbare persoon. Leden op dit forum zijn niet identificeerbaar voor het forum en daarmee zijn de persoonsgegevens waar het forum over zou kunnen beschikken niet herleidbaar naar die natuurlijke persoon.
Het forum is in eerste aanleg ook niet voornemens om verzoeken tot verwijdering van foto’s op deze grond in behandeling te nemen.
Jur

1 like

Hier heb je een punt. De AVG 2018 is daar heel helder over. Het verwerken van persoonsgegevens is de verantwoordelijkheid van de ‘verwerker’. Hoe deze verwerker aan die gegevens komt is de Autoriteit Persoonsgegevens worst. Als iemand zijn paspoort of loonstrookje laat slingeren ontslaat de slordigheid van die persoon de vinder niet van zijn verplichtingen. Dan kun je niet dat paspoort of loonstrookje aan iedereen laten zien onder het motto ‘eigen schuld’.

Dat waag ik te betwijfelen. HF heeft je e-mailadres, IP adres, met een beetje geluk nog een aardige hint in een gebruikersnaam én dus je locatie op basis van de GPS gegevens in je foto’s. Dat lijkt me aardig herleidbaar :wink:

Het recht van verwijdering hangt volgens mij alleen samen met welke gegevens een organisatie van je heeft, niet of die organisatie die gegevens voornemens is te delen met derden. Met andere woorden: het feit dat andere forumleden níet je e-mailadres en IP adres hebben, verandert volgens mij niets aan het recht van een persoon om verwijdering te vragen van aan hem of haar herleidbare gegevens van HF.

Ik spreek binnenkort een privacy jurist voor een gezamenlijke adviesklus, ik zal het hem eens voorleggen.

Zo lust ik er nog wel een paar. Het is je eigen verantwoordelijkheid om geen dubieuze financiële producten te kopen en je eigen verantwoordelijkheid om vers en niet-giftig eten te eten. Om een goede prijs te betalen voor je producten en niet in kartelvorming te trappen. Om niet aangereden te worden. Dus hup, weg met de AFM, de VWA en de ACM. Oh en dus weg met de Wegenverkeerswet :wink:

8 likes

Ik ben geen jurist dus niet bekend hoe het wetmatig zit. Maar het zou het forum sieren als ze over dit zaken zouden nadenken zonder enkel naar de minimale juridische eisen te kijken.

Nieuwste technologie noem je de foto upload functie van een forum?
De magnetron vergelijking gaat niet helemaal op. Mensen gaan er van uit dat de foto upload functie doet waarvoor hij bedoeld is: foto’s uploaden en delen hier.
Dat hij daarnaast locatiegegevens meegeeft is voor de gebruiker niet transparant, dat vind je ook niet in de FAQ of andere documentatie hier. Dat het meerendeel van de sociale media en forumsoftware dit dus ook anders doet draagt niet bij aan dit geheel.

Het gaat er dus om dat gebruikers de schijn hebben te snappen wat de technologie doet, en daar zit hem het verschil in , en daar mag je mijn inziens de gebruiker wel voor beschermen.

En los van dit verwachtingspatroon is het een goede gewoonte om bij het bouwen van de software na te denken over dit soort dingen(privacy by design). Privacy is geen nazorg, de geolocatie voegt niks toe aan functionaliteit, dus waarom inbouwen?

10 likes