Waarschuwing! Upload geen foto's met GPS gegevens!

Niet hier, maar wel in de documentatie van het apparaat waar je foto mee hebt gemaakt. Het forum geeft niets meer of minder door dan je zelf al doet bij het uploaden van de foto.

Een bekend platform als Facebook legt ook je lokatie vast bij berichten, tenzij je het zelf uitzet.

Dat ben ik met je eens. Het zou voor het forum veel problemen voorkomen, zeker voor de eigenaar @Jur @Jurgen @Henrik

1 like

Denk als je redelijk landelijk woont (lees : met weinig/geen buren) in je villa en hier net je totale collectie high end horloges post (incl locatiegegevens) en dit topic leest je best zenuwachtig wordt. Je bent toch best redelijk herleidbaar.
En sneue reacties als eigen schuld gaan idd hier niet op. Denk dat er veel hier niet bij stil staan.

2 likes

Ook maar geen medicijnen meer nemen zonder dat je eerst geneeskunde en scheikunde hebt gestudeerd? Geen auto meer rijden zonder je hem zelf in- en uit elkaar kunt zetten? Geen trapleuning en en meer maken? Geen veiligheidsvoorschriften in fabrieken en bouwplaatsen?

Eigen verantwoordelijkheid (om je laten informeren) prima, maar veel mensen zullen zich van geen kwaad bewust zijn. Of er dan bescherming moet zijn of voorlichting, en door wie dan, maakt me niet zo uit. Er zijn heden te dage teveel zaken waar een mens zich niet in kan verdiepen.

Wat een oordeel. Ik ken genoeg mensen, jong en oud, die waarschijnlijk geen idee hebben maar wel zeker verantwoording zouden nemen. Waar je niet van bewust bent ga je niet naar op zoek.

Je zet iedereen die niet zo denkt als jij op dit punt neer als slap en onverantwoordelijk. :thinking: Je eigen normatieve kader is niet de wet van de wereld.

4 likes

Zojuist per pb aan @Chlorophyl1 aangegeven dat ik eea zal voorleggen aan de eigenaar.
Ik vlieg deze juridisch aan maar wellicht is de eigenaar bereid de AVG wat ruimer te interpreteren. Die beslissingsbevoegdheid ligt echter niet bij mij.
Wordt vervolgd, waarbij dank aan allen voor alle input en meegegeven overwegingen!

14 likes

Ben het wel eens met de strekking van je verhaal. Volgens mij zijn hier over het algemeen hoger opgeleide personen actief en mag je wel verwachten dat je nadenk over welke acties nu in de toekomst eventueel schadelijk voor je kunnen zijn.
Echter is het natuurlijk wel zo dat je enig technisch inzicht nodig hebt om te beseffen dat deze data als metadata bij foto’s meegeleverd wordt indien je dit niet expliciet uitzet.
Aangezien niet iedereen technisch even goed onderlegd is, kan je niet verwachten dat mensen hiervan bewust moeten zijn als ze niet daarop gewezen worden.

Aks forum zou in de algemene voorwaarden kunnen staan dat er risico’s verbonden zijn aan uploaden van foto’s met geo tag en dat eventuele consequenties voor eigen risico zijn.
Je mag van ieder lid wel verwachten dat zij deze voorwaarden lezen en dus kennis genomen hebben van de risico’s bij uploaden van foto’s via de forumsoftware.

1 like

Eigen verantwoording ja… ja is zo.

Aan de andere kant, kleine moeite om het vanuit het forum zelf te regelen dat de info niet online komt.
Je gebruikers een beetje beschermen/helpen is toch niet erg en technisch gezien geen hele opgaaf.

Ik ben op 1 ander auto/motor technisch forum aangemeld en post daar soms iets. Daar wordt de exif info gewoon geblokt en dus niet zichtbaar meer na het uploaden.

Het maakt mij verder niet zoveel uit, toch geniet mijn voorkeur dat de exif info niet meer zichtbaar is na het uploaden. Gewoon als “dienst/service”.

1 like

@Da_Watcher heeft natuurlijk wel een punt over eigen verantwoordelijkheid.
Ondanks dat ook anderen, en wellicht zelfs ook ons eigen HF, verantwoordelijkheden hebben, ontslaat je dat niet van common sense en een beetje opletten :slight_smile:

1 like

Je eigen verantwoording nemen ben ik ook mee eens. Echter is dat niet altijd even gemakkelijk en/of even duidelijk.

Wie wist voordat het in het nieuws kwam bijvoorbeeld dat zijn diesel auto sjoemelsoftware had waarmee de klant, contolerende instanties en het milieu werd misleid? Niet helemaal vergelijkbaar maar wel iets wat opgelost had kunnen worden voordat je gaat rijden. De kennis om dat te doen ontbreekt bij de meeste auto bezitters :wink:.

Beter zou zijn in producten alle opties die de privacy zouden kunnen blootleggen uit te zetten, zodat de klant dit zelf moet inschakelen als men dit wil. De klant zou dan beter bewust moeten zijn van wat hij verstuurd.

Privacygevoelige gegevens er uit filteren in de forum software kan, maar dat is het oplossen van een gevolg. Persoonlijk ben ik een voorstander van het wegnemen van de oorzaak. Dan hebben we ook geen gevolg die we moeten oplossen.

1 like

Nah, das een beetje nonsens natuurlijk. Ik snap het punt wel maar blijf bij eigen verantwoordelijkheid. Medicatie is een arts verantwoordelijk voor, altijd verstandig zelf nog onderzoek te doen om te weten wat je gebruikt.

Je hoeft auto niet te snappen om hem te kunnen gebruiken. Wel moet je op de hoogte zijn van verkeersregels en bevoegd zijn voor gebruik. De trapleuning en wat volgt is nogal, euh een rare opsomming in deze.

Klopt ook helemaal en heb ik al in eerdere reactie gezegd. Als iets voor iemand heel logisch of vanzelfsprekend is maakt dat je niet direct ziet dat anderen dat inzicht niet hebben. Niks mis mee, dat hebben we allemaal wel met iets.

Dat siert het forum dat je er in ieder geval wel over gaat nadenken en kijkt naar wat kan.

Niet geheel eens. Elke persoon zou wat mij betreft moeten snappen dat als zij zelf de geo info kunnen zien dat anderen dit dan ook kunnen zien.

Ook dit was 1 van mijn gedachten

Eens maar ik zie dat niet als verplichting of taak van HF maar zoals je zegt als dient of service

Dat is ook exact mijn punt en wellicht door sommigen verkeerd opgevat. En ook hier weer nogmaals wat ik eerder ook al zei, het staat vrij om te vragen en inmiddels kijkt HF naar de mogelijkheden. Ik ben er niet tegen maar vind het niet direct onder de verantwoording van HF vallen.

Ook mee eens

2 likes

Ik had hier echt totaal niet bij stilgestaan. Bedankt voor deze suggestie!

Eigen verantwoordelijkheid vind ik onzin.
Bijna niemand weet wat er precies in zijn smartphone gebeurt
en hoeveel zogenaamde services meelopen.
We zijn vrijwel geheel traceerbaar en zonder privacy.
Dan moet je eigenlijk alle opties uitzetten en zijn we weer terug
bij de good old Nokia van 20 jaar geleden.

2 likes

Dank voor de tip!!

Goed idee eigenlijk.

4 likes

Inderdaad…nooit doen… camera , tandwieltje, en geo afzetten…

Toppert!!!

:eye:

Ik denk dat je dat niet mag verwachten. Tenzij die voorwaarden slechts enkele bulletpoints betreffen. Als je paginalange algemene voorwaarden opstelt en daar in opneemt dat je data registreert die niet in lijn der verwachting ligt, dan vrees ik dat dat onder AVG/GDPR geen stand houdt.
Die wetgeving is er sterk op gericht op de consument te beschermen. Ook tegen zijn of haar eigen onhandigheid of onwetendheid.

3 likes

Ik heb de GPS gegevens wel aan staan, is wel makkelijk bij vakantiefoto’s.
Van de foto’s die ik wil uploaden naar HF maak ik een schermfoto (bij iPad twee knopjes tegelijk indrukken) en die schermfoto heeft volgens mij geen GPS gegevens en kan gewoon worden geüpload.
Of heb ik iets gemist?

Edit: @Chlorophyl1 complimenten voor deze tip en dit uitstekende topic. Dat er duidelijk behoefte aan is blijkt wel uit de inmiddels al 125 (!!!) likes. :+1::+1::+1::+1:

3 likes

Uploaden via een site als Imgur werkt ook, die stript de exif data van de foto als ik me niet vergis.

bron:


en
https://texags.com/forums/12/topics/2826272

doen mij vermoeden dat ik me niet vergis :slight_smile:

2 likes

Dit is een goeie tip trouwens!

2 likes