Wanneer spreek je van een ‘full set’?

Een poos geleden heb ik een horloge verkocht met een stalen band. In de advertentie heb ik aangegeven dat het om een full set gaat. De omdoos, doos, alle boekjes en pasjes zaten er bij. Ook een aantal uitgenomen schakels zat in de doos.

De koper gaf aan dik tevreden te zijn met het ontvangen geheel. En we leefden nog lang en gelukkig.

Totdat de koper het horloge na ongeveer drie maanden weer doorverkocht. Ook hij gaf aan dat het om een full set ging. De nieuwe koper reclameerde kort na de doorverkoop bij hem dat het niet om een full set ging aangezien er een schakel te weinig bij het geheel zou zitten. Hij wilde compensatie aangezien hij de missende schakel nodig had en daarom bij moest kopen. Je raadt het al: degene die het horloge van mij had gekocht komt na die drie maanden bij mij terug of ik de missende schakel nog heb of anders even wil betalen voor die schakel aangezien ik ten onrechte zou hebben gesproken van een full set. Overigens wist ik niet beter dan dat de schakels compleet waren (zelf ook tweedehands gekocht).

Mijn vraag is nu: wanneer spreek je van een full set? Is dat als alle dozen en papieren / pasjes compleet aanwezig zijn, of mag je er pas van spreken als ook alle schakels er bij zitten? Dit overigens los van de vraag of je na drie maanden bij een verkoop tussen particulieren nog recht van reclameren hebt.

1 like

Full set is heel simpel. Alles wat er bij de originele aanschaf bij zat moet er bij zitten.

Tijd terug mijn Rolex Air King 5500 verkocht en was 100% zoals hij in 1989 de winkel verliet.

Ook de extra schakels zaten erbij.

5 likes

Hier was toch al een topic over…?

Gezocht maar niet kunnen vinden

3 likes

Recht van reclameren, zeker na deze periode is niet meer aan de orde. Ik snap dat je ook niet wist hoeveel schakels er bij hadden moeten zitten. Steeds vaker zie ik in advertenties het aantal schakels vermeld worden tegenwoordig. Wellicht voortaan omschrijven:Full set met vermelding van het aantal vaste en nog losse schakels.

3 likes

Bedankt, ik denk dat ik dat voortaan maar ga doen.

Het is wel lastig omdat je niet weet hoeveel schakels er origineel bij hoorde te zitten. Bij Rolex is dat vaak wel bekend, bij andere merken minder.

Maar de caseback sticker zo te zien niet. :clown_face: Geen full set!

Bedankt. Als ik dat zo doorlees, dan is niet iedereen het er over eens dat het missen van een schakel er meteen toe leidt dat het geen full set meer is.

4 likes

Misschien dat jij het ook weer kan reclameren? :joy:
Wat een gekkenhuis! :grin:

3 likes

Goed, ik ben ook vaak met een schakel te weinig gelukkig, want ik moet er dan zeker nog een of twee eruit halen…

Ik vind het legitiem dat de koper even navraagt of de „missende“ schakel misschien toch is opgedoken!

Maar niet meer als dat! Je kunt af en toe ook overdrijven…

2 likes

Hahaha, ja wellicht. Ik had het horloge ‘slechts’ twee jaar gehad. Dus nog prima om dan nog te reclameren :wink:

2 likes

Moet kunnen toch ?:smile:

1 like

Waren het gouden schakeltjes of zo ? :smiley:

Ik denk dat de laatste verkoper niet meer kan reclameren.

Die had ten tijde van zijn koop moeten opletten.

1 like

Met diamant ingelegd.

Nee, zonder gekheid: ze waren idd niet duur, maar het ging hem om het principe, zei hij.

Laat hem.je mortal kombat draak zien. Stoere vent als hij dat schakeltje nog wil komen halen.

En zo wel: FINISH HIM!

2 likes

Je hebt ze dr bij hè :joy: verschrikkelijk.

2 likes

Geen full set meer dan denk ik.

Maar niet jouw probleem maar van de volgende verkoper.
Hij biedt het te koop aan en heeft een probleem met zijn koper, niet jij.

Je kan eventueel nog de kosten van een schakel delen of zo.

Ik vind het wel apart dat de koper niet vooruit dacht en vroeg hoeveel schakels er bij zaten. Als ik zo’n grote pols had dat ik ze allemaal nodig had zou ik dan wel altijd vragen.

2 likes