Full set? Wat is dat precies

In advertenties wordt vaak gesproken over full set. Maar wat houdt dat nu precies in?
Wat hoort er dan precies allemaal bij te zitten?
Ik kan me er nog wel een bepaalde voorstelling bij maken.
Maar bijv. De omdoos, hoort die er dan ook bij? Of voldoet de horloge kist alleen ook? De factuur.? Moet die er dan ook bij zitten? Of is garantie bewijs etc. Voldoende om aan de term full set te voldoen?

1 like

Kortgezegd: Alles wat er bij zat toen het horloge de winkel verliet. Dus ja alle dozen, boekjes, bonnetjes, prijshangertjes etc. vaak zit een factuur er niet bij, maar de garantiepapieren/het garantiebewijs maakt wel onderdeel uit van de “full set”.

De compleetheid bepaalt het in grote mate ook de verzamelwaarde. Compleet is voor een verzamelaar waardevoller dan alleen een horloge, zonder de extra’s.

7 likes

Nah, factuur is geen onderdeel van een full set.

9 likes

Ik heb dat ook! Zo veel mogelijk compleet vind ik prachtig

2 likes

#MeToo

In algemene termen wordt onder full set vaak verstaan doos, papieren en evt toebehoren.

Bij die laatste is het echter wat minder duidelijk. Ik had ooit iemand die wilde een horloge retourneren omdat ik het horloge geadverteerd had als full set, maar er miste een schakeltje (dat hij vier schakels over had na op maat maken, was irrelevant voor hem).

Maar tags bij Rolex, een sleeve om een omdoos, een tooltje, dat zijn allemaal leuke dingen om te hebben, maar mist er iets, dan is dat niet per se reden om het geen full set meer te noemen.

5 likes

Die dozen liggen alleen maar in de weg joh. Vind het maar onhandig die horloges met doos. Gelukkig is het meeste wat ik heb vintage zonder b&p

full = alles imho. Dat is redelijk zwart, wit. Of er zit alles bij en het is een fullset. Of niet er zitten een paar dingetjes niet bij en ondanks dat hij wel met doos en papieren is is het dan nog geen full set

6 likes

Tja. :rofl: :joy:

1 like

Voor jou wel, voor mij niet. Hoe noem je een full set Rolex waarbij de AD de witte tag heeft achtergehouden? Niet full set? Is toch BS, aangezien dit is wat er vanaf nieuw bij zat.

Bovendien, wie weet nou exact wat erbij zat? Soms zit er een sleeve om een omdoos, soms niet. Is dat dan reden om het geen full set te noemen?

3 likes

Mwah, het gaat om een definitie niet wat wij vinden. Full set is een duidelijke term, met alles er bij.

Het voorbeeld dat jij noemt met Rolex is toevallig een merk waar ze nog wel eens wat dingen willen achterhouden. Bij andere merken heb je dat probleem niet.

Een zo’n Rolex schakeltje is soms wel meteen 100+ euro dus ergens nog wel begrijpelijk ook. Schakels los kunnen erg duur zijn en bij eventueel verkoop is een band op volle lengte wel echt een plus.

2 likes

Ligt aan wie je het vraagt (met name aan verkopers of kopers).

Zie dit topic. :wink:

3 likes

Voor mij is full set in de meest gebruikte configuratie zullen we maar zeggen de doos, tag, handleiding en garantiekaart/bewijs.

1 like

En horloge :thinking:

9 likes

Tuurlijk wel, want er is geen harde definitie. Bij een Seiko zitten vaak van die papieren/kartonnen tags. Eentje met het referentienummer en de prijs in Yen. Als die er niet bij zit, vind je het dan geen full set?

Moeten de stickers die op een Seiko zitten er ook nog bij zitten om het een full set te noemen? Ze zaten erop, dus wat als ze er niet bij zitten?

Het ging hier om een schakel van een SARB033. Van Rolex weet iedereen nou inmiddels wel hoeveel schakels een Oyster band heeft, dus daar is het makkelijk. Deze meneer had op allerlei foto’s geteld hoeveel er op zouden moeten zitten. Uit mijn hoofd 15, en er miste er dus 1 :yum:

Overigens, de definitie van Chrono24 van een full set is deze: “Watch with original box and original papers”.

1 like

Yup! You got me :wink:
Dus alles wat ik al zei + het horloge uiteraard. :blush:

1 like

Tags vallen wel onder full set, stickers niet. Maar een duidelijke definitie is wel belangrijk om eventueel misverstand te voorkomen. Ik herinner me nog een Speedmaster op HF die de verkoper had aangeboden als full set. De koper had er bij ontvangst geen nato bij gevonden die wel in de set zit als je hem koopt. Volgens de verkoper was het horloge met doos en papieren en dus full set. Maar in dit geval moet ik de koper gelijk geven en zou ik niet blij zijn als zo’n nato zou missen, ook gezien wat die krengen kosten bij Omega.

Haha dat is wel apart idd. De verzendkosten etc zullen ook hoger zijn dan de waarde van het schakeltje.

Het probleem hier mee vind ik, hoe noem je dan een horloge met alles er bij? Tags, acessoires etc? Super ultra complete full set?

2 likes

Hier een echte full set

2 likes

:joy: hahahahaha, fucking nerd alert. :rotating_light:

1 like

Zoals ik hier wel eens heb gelezen, een ĂŒber full set :crazy_face:

2 likes

Ik persoonlijk zou eigenlijk graag een originele factuur van de aankoop willen zien als ik een horloge koop. Maar juist dat hoort blijkbaar niet per definitie bij een full setđŸ€”

1 like