Full set? Wat is dat precies

Zodat je weet of je genaaid wordt en hoe? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Klopt. Een originele aankoopfactuur zit er echt zelden bij. Misschien bij 1 op de 100 horloges. Vaak zijn ze foetsie, of staan er allerlei personalia op.

Maar dat kan ik ook met een Casio, doos, omdoos, tags, boekje.

De full set is wat ik bij zelfgekochte nieuwe horloges wel bijhoud, maar zoals SuperC aangeeft, niet iedereen heeft er behoefte aan om de (als die aanwezig is) op naam gezette bon met persoonlijke gegevens door te geven aan de nieuwe koper. Voor de garantie is dat vaak ook niet van belang als deze nog binnen de termijn valt.
Uiteraard is dit een vertrouwensding tussen de mensen onderling en verschilt van persoon tot persoon.
Dat een full set leuker is in de aankoop, jazeker, maar je kan niet verwachten, en zeker niet bij vintage, dat de set altijd compleet is.

3 likes

Ik scan 'm dan even in, zet een balkje over de persoonsgegevens en print een kopietje uit die ik er wel bij doe. Kleine moeite.

4 likes

Kijk! En zo zou ik het als koper graag willen zien👍

1 like

Bij oude horloges is het echter wel een leuke extra, met prijzen die door inflatie totaal bizar lijken :slight_smile:

2 likes

Dat is nou wat ik bedoel, dat zou voor mij veel xtra waarde hebben👍

Voor iedereen, maar soms zit 't er gewoon niet bij. Tja.

Het zou mij echt niks interesseren, een ouwe bon uit 1978.
Mocht het de waarde vermeerderen, prima. Maar voor de rest ben ik niet zo sentimenteel , het bonnetje gaat in de box en ik kijk er nooit meer naar.
Maar goed, ik gooi ook gewoon alles makkelijk weg, van foto’s tot papieren tot herinneringen : hatseeeee doeidoei.
Een paar jaar in een doos gelegen? Weg ermee.
Foto’s van vrienden van 20 jaar geleden die je nooit meer ziet? Papierbak.

6 likes

Vaak is dat toch wel een goede reden om alle zooi toch te bewaren. Ook al kijk je er nooit meer naar, als je ooit de troep weer verkoopt (of vererft) brengt alle papierwerk en extra’s ook extra financiĂ«le waarde met zich mee. Enne, dat kan aardig oplopen zeker als je bij merken als Rolex kijkt!

Als voorbeeld, een 40 jaar oude Rolex helemaal compleet brengt zo maar het dubbele op van hetzelfde horloge waar helemaal niks bij zit. Toch leuk. En als het je niet in de weg ligt, 
 waarom weggooien? :wink:

3 likes

Uiteraard, dan wel.
Maar voor andere zaken, ook voor gewone emotionele of persoonlijke dingetjes, ben ik steeds makkelijker geworden. Of harder, zo kan je het ook noemen :wink:

1 like

Ik verzamel horloges, geen parafernalia.

Sterker nog: Als je horloges parafernalia, prullaria of papieren nodig hebben om leuk te zijn heb je gewoon een saai horloge gekocht.

Gestempelde AD garantiekaart zou voldoende moeten zijn. Als er nog sprake is van garantie. Zo niet, dan is ook dat wat mij betreft niet nodig. Maar om “full set” te heten weer wel.

Maar goed. Als horlogeverzamelaar ben ik blij als iedereen op full sets geilt, want zou dan moeten betekenen dat head-only stukken lekker betaalbaar worden.

Ik wacht met spanning af.

2 likes

Het gaat niet altijd over jou.

:wink:

Nee, dat klopt. Maar “de verzamelaar”
 tsja. Daar zijn veel soorten en maten van.

Hoe dan ook mogen we stellen dat doos, hangtags, garantiekaart en eventueel begeleidend boekje als full set verkocht mag worden, terwijl de bon daar vaak niet bij zit.

1 like

En zo is het. Al mag men het wat mij betreft ook zonder die hangtag een full set noemen :metal:

1 like

Ik vindt de hangtag juist een van de cruciale dingen.

De set moet juist correct weergeven hoe hij in de winkel te koop was. En daar hoort de hang tag bij, zeker bij Rolex.

Oh
 ik niet :wink: Ik ben een heel fijne ‘klant’ voor t blauwe deel blijkbaar :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik vind dit juist totaal oninteressant. Net als een bezelprotector. Ook zoiets


Volgens mij bestaat een full set uit alles wat bij het nieuw geleverde horloge zat, maar niet perse met de factuur erbij.
Vroeger was het niet altijd gebruikelijk dat de doos en andere dingen bij het horloge bewaard bleven. De doos werd soms na aankoop niet eens meegenomen, omdat er toch niets mee werd gedaan. Zelf herinner ik me dat de verkoper van m’n eerste horloge (MontĂ©) vertelde dat de doos alleen maar gemaakt was voor het versturen van het horloge vanuit de fabriek naar de winkel. De doos bleef daardoor destijds achter in de winkelđŸ˜„.
Bij m’n Speedmaster uit 2000 zit alles, zelfs de factuur! Dat is toch wel erg leuk, ook om daarop de toenmalige nieuwprijs te zien.

1 like

Had je wat :stuck_out_tongue:

Ik zelf vindt het juist leuk als alles erbij zit. Voelt gewoon compleet en af.

2 likes