Wat heb ik hier gevonden?

Vandaag in Duitsland langs een antiek winkel geweest en deze paar zak horloges gevonden. Dit zijn mijn eerste zak horloges ooit, dus ik zou graag van de meer ervaren mensen horen wat ik hiermee zou moeten doen.

Het gaat om een Omega, mist wijzers en wijzerplaat is in slechte conditie, mist glas, hele kast en uurwerk in slechte conditie met erosie. Waard om te laten herstellen?

Een Chronometro Escasany van tavannas watch co. Deze is voornamelijk interessant vanwege de logo aan de binnenkant. Als ik dit merk opzoek op internet dan kom ik gouden en zilveren versies tegen waarvan de logo alleen ingedrukt is. Die ik heb lijkt een aparte versie te zijn, ik zou bijna denken dat deze op aanvraag is gemaakt voor iets of iemand .

De 3e is een emes, met alarm functie ! Haha prachtig, ik heb begrepen dat dit echt de poor man’s versie van alarm pocket watch was en dat je ze niet zoveel meer tegenkomt omdat iedereen ze weggooide

5 likes

Op het werk van de Escasany staat Tavannes Watch Co, Google daar eens op, dan krijg je veel meer info. Loopt deze wel?
Die beide andere zijn aardig om te proberen ze te restaureren (hoewel de omega plaat wel erg gehavend is), maar dan moeten ze wel grondig worden schoongemaakt. Kortom, een leuke klus. Succes!

2 likes

De laatste lijkt mij ook het meest interessant. De omega is erg slecht, of dat uurwerk nog te redden is is de vraag. Zakhorloges zijn weinig waard, en dat geldt ook voor Omega’ s. Zeker als je het moet laten doen kan opknappen echt niet uit.

1 like

De Chronometro loopt wel zolang hij maar met de wijzerplaat boven ligt, ik ga hem wel van de week naar een horlogemaker brengen. Eens kijken wat hij ervan kan maken :slight_smile:

:flushed: wat een gave zakhorloge zeg. Mijn opa heeft er ook nog eentje uit de tweede wereldoorlog. Een Rolex. Dankzij zijn zakhorloge is mijn interesse in (vintage) horloges gestart.

Gaaf ding, maar opknappen ligt meer aan jezelf. Ga je hem dragen? Of is deze in huidige staat met patina het bekijken waard? Misschien een leuk binnenwerkje om je kennis over de movement en de werking ervan op te vijzelen?

Ik zit te denken om de Chronometro werkend te krijgen omdat hij speciaal lijkt te zijn. De omega en emes worden denk ik meer voor eigen vermaak en leren :slight_smile: bedenk me net dat ik nog wat gereedschap moet aanschaffen voor het werken met een balans

1 like

Erg leuke vondst. De wijzers en de wijzerplaat van de wekker zitten vol radium, op passen dus met losse deeltjes, stof.

2 likes

Ja precies.

Ik zou die Emes echt heel snel in een afgesloten doosje leggen.

2 likes
1 like

Nou ja, je moet gewoon geen radio actief stof binnen krijgen en de wijzers en wijzerplaat niet gaan likken :smile:

1 like