De Breitling B1 is bij mijn weten nog nooit (deftig) nagemaakt…
Heel simpel…bij twijfel motorkap open…Uurwerken van grote merken worden (nog) niet perfect nagemaakt en elke zelfbewuste horlogier kan dat makkelijk zien.
Bij kasten en wijzerplaten wordt dit al wat lastiger.
dubbel gepost
Ik snap nooit zo goed waarom je een horloge zou willen hebben waarvan je zelf niet eens kunt bepalen of hij origineel of nep is. Je behoorlijk (soms extreem) in de materie verdiepen is dan wel nodig, maar dat vind ik juist interessant.
@jonathan zo daar had ik dus nog niet zo snel aangedacht. Dat is een linke manier. Je kan het soms makkelijk herkennen maar dus som ook nagenoeg niet.
zoek maar eens in mijn posts met wat ik voorhad met een nep IWC en een gereputeerd juwelier ye antwerpen. Krijg je meteen een antwoord op je vraag
Je ontkomt er tegenwoordig bijna niet meer aan om een halve expert te worden als het gaat om het aanschaffen van tweedehands horloges. Er zijn inderdaad verschillende gradaties aan nep:
-Goedkope replica’s. Aan de buitenkant te herkennen aan afwerking van de kast, band, en het glas (bijv. mineraal tov safier, indien safier dan zichtbaar van andere kwaliteit). Aan de binnenkant te herkennen doordat een Chinees of Japans uurwerk is gebruikt, zoals een DG2813 of Miyota 8215. Overigens is op deze uurwerken zelf niet veel aan te merken. Vaak op de horloges ook niet echt (mits geen replica, natuurlijk); de populaire Parnis horloges zijn horloges die -gok ik- gewoon uit deze ‘fabrieken’ rollen, ene keer met Parnis erop, andere keer met Rolex, bijvoorbeeld.
-High end replica. Idem aan hierboven, maar betere kastafwerking (alhoewel de Zwitsers meester blijven in polijsten) en band, soms met ETA uurwerk maar meestal een Chinese kloon van Seagull of Peacock (zie overzicht hier). Indien ETA met juiste gravering, dan kom je natuurlijk al een stuk dichter bij het origineel, en dus moeilijker in te schatten wanneer het echt of nep is. Volgende weggever is de wijzerplaat, danwel de voorkant (bijv. kleine onvolkomenheden zoals printscherpte, lettertype, lume), danwel de achterkant (Zwitserse merken markeren hun wijzerplaten vaak, bijvoorbeeld Rolex als de wijzerplaat van Singer komt). Dit is niet zaligmakend: lees bijvoorbeeld dit interessante stuk over Rolex wijzerplaten er op na. Certificaten doen hier overigens niet zoveel, tenzij de fabrikant zelf een lijst bijhoud van serienummers en bijpassende horloges.
-Franken. Idem aan high end, maar met onderdelen die bij het originele model horen, of die er vanaf komen. Bijvoorbeeld: echte Rolex kast, echte wijzerplaat en wijzers, maar ETA uurwerk in plaats van Rolex uurwerk. Franken is misschien de lastigste categorie nep, want het is van alle tijden: veel Breitling modellen uit de jaren 70 zijn bijvoorbeeld ‘marriage’ horloges van NOS onderdelen en generieke Valjoux uurwerken. Daarmee zijn ze wel identiek (of bijna identiek, bijv. op de wijzers na) aan het model dat uit de Breitling fabriek kwam, maar als zodanig is het horloge zelf nooit uit de handen van de Breitling horlogemakers gekomen. Zelfde verhaal met de WatchCo Omega Seamasters. Vind ik zelf moeilijk om een scheidslijn voor te trekken, ieder voor zich hier, zo lang men de geschiedenis van het horloge maar vertelt. En je begrijpt, zelfs met goede wil raakt deze geschiedenis zoek als het horloge eenmaal een paar keer van eigenaar wisselt, wie weet dan nog of het echt of Franken is. Daarom, indien je geinteresseerd bent, de bekende fora er op na lezen: onthedash, rolexforums, breitlingsource etc.
Hopelijk heb je hier wat aan!
Nog een leuke toevoeging van RolexPassionReport. Wat dien je aan te schaffen alvorens je een vintage Rolex koopt?
Buy yourself a geiger counter. It’s a must have to determine the radiation of tritium and radium!
Zo’n ding dus. Ze zullen blij met je zijn bij de juwelier
Alles wat gemaakt kan worden, kan ook nagemaakt worden. Zo simpel is het helaas. De replicabouwers hebben geen probleem met staal, brons en titanium. De PAM 382 bijvoorbeeld, is behoorlijk goed nagemaakt.
Op toch een beetje antwoord te geven op je vraag; de subdial spacing is lastig. In sommige gevallen. Ik had een Ebel met 7750 uurwerk. Daar is ook een asian varian van, van dat uurwerk. Dan is de dial met correcte spacing van de chronograaf geen probleem. Een speedmaster echter, heeft door het inhouse uurwerk een afwijkende “eigen” spacing. De replicafabrieken kunnen dus niet een standaard uurwerk van de plank pakken en daarmee de verhoudingen op de dial correct namaken. Dan moeten ze dus het inhouse uurwerk na gaan maken. En dat is naar mijn weten nooit gebeurd. Zal vast wel weer iets op verzonnen worden, of zijn, geen idee. In het verleden herkende je een replica GMT Master eenvoudig doordat deze een afwijkende ‘hand stack’ hadden. Dus de volgorde van de wijzers. Helaas hebben die etters dat ook weer opgelost.
Ik denk dat het grootste probleem de ‘Frankens’ zijn. De klassieke neppers op het strand in Turkije zijn niet zo gevaarlijk, daar licht je niet zomaar iemand mee op. De frankens hebben vaak wel het doel om bij verkoop door te gaan als echt. John Mayer is daar geloof ik een bekend slachtoffer van.
Kwam in het artikel van Singer dit horloge tegen.
Weet iemand een type nummer? Vind dit echt een heel mooi horloge!
Volgens mij is dat reference 6239/6242 en bestaan er maar twee van…
Hier nog een ingewikkelde zaak.
De Rolex 6153/54
Experts zeggen dat het om 2 doodgewaande prototypes gaat van rond 1953 en een voortzetting was van het Panerai project,maar dan onder eigen naam.
Andere experts zeggen weer dat dit de voorloper van de Submariner is (lijkt me onwaarschijnlijk ivm jaartal)
Rolex laat geen info los.
http://www.newturfers.com/bin/mwf/topic_show.pl?pid=322127;hl=;hlm=uid
Staat 'm in ieder geval goed die Rolex wijzerplaat!
Ik was deze week bij iemand die mij een high end Breitling replica liet zien, ik heb hem tot twee keer toe gevraagd of hij zeker wist of hij wel echt nep was. De enige direct visuele afwijking was de dikte van het datumschijf lettertype en de chronowijzertjes weken marginaal af. Achterdeksel was ook echt van een zeer hoge kwaliteit met heel zuiver schrift en logo, uiteindelijk kwamen ze er achter dat hij niet echt was omdat het gewicht niet overeenkwam met de opgegeven waarde, de caseback week 5 gram af van het origineel. Zelfs de afwerking van het uurwerk en de rotor was niet van echt te onderscheiden. Ik heb aardig wat Breitling’s in handen gehad en de meeste zie ik direct maar hier schrok ik echt van. Uiteindelijk zal een google actie op het serienummer ongetwijfeld een definitieve rode vlag geven maar als iemand je zo’n horloge aanbiedt in een doos met papieren en je hebt de mogelijkheid niet om het nummer op te zoeken dan denk ik dat de meesten er in zouden trappen.
Hier kan je perfect zien wat een verandering aan het origineel met de prijs doet (soort van franken Rolex)
Rolex Submariner 5508 met niet originele wijzerplaat en achterdeksel (later vervangen) 7700 euro
http://www.chrono24.nl/rolex/submariner-james-bond--id3769758.htm
Rolex Submariner 5508 geheel origineel 13750 euro
http://www.chrono24.nl/rolex/submariner-5508-james-bond-steel-case-on-leather-bracelet--id3665375.htm
Stel dat je beiden in de hand hebt en geen mogenlijkheden tot diepgaand onderzoek,kan het je zo 7k kosten.
Kan je post niet vinden. Welke juwelier was dit?
Heb je zo lang gezocht?
Ik geloof dat het uit dit topic was…
Ik zie iets voorbij komen wat ik mooi vind… vind ik dat na enkele weken nog mooi ga ik dat kopen bij de juwelier.
Verdiepen erin doe ik zo goed als niet, dus echt of nep ga ik waarschijnlijk niet zien.
Ik weet van al mijn horloges het merk, van bijna allemaal model benaming, weet altijd of quarts of automaat of handwinder. Weet van geen enkele referentie nummer of daadwerkelijk type uurwerk.
Boeie. Mooi is mooi.
Verdiep me wel in horloges in het algemeen, dat wel. Van alles een beetje weten is helemaal ok voor mij.
klopt!