Ik heb WEL nauwkeurig gekeken en ook het filmpje bekeken , maar i.d.d niet helemaal nauwkeurig geformuleerd hier & daar …
De afwijking IS & blijft vooralsnog 10 spd …
Wie Oh wie in de randstad kan & wil dit voor mij evt. reduceren tot een max. van +5 spd … ? (zonder dat hij achter gaat lopen binnen 24 uur …)
Steinhart heeft op zich gelijk. Het is binnen de specificaties. Maar vind het wel raar dat, naar ik aanneem na voorafgaand overleg over de situatie, ze het horloge niet beter afgeregeld retour sturen. Suggereert dat ze er naar gekeken hebben maar geen beter resultaat hebben weten te bereiken…
Dat zo’n ETA nieuw wat te snel loopt geeft niks.
Een tijd later loopt het van zelf langzamer en langzamer en langzamer…
Op een gegeven moment gaan ze in de min lopen en zelfs ver in de min.
Dan wordt het tijd voor een service en zetten ze hem weer iets in de plus.
De ETA’s zijn erg gevoelig voor verouderde olie, dat is mijn ervaring.
In dit geval ( 8.5 sec. + ) zie ik geen reden voor paniek of boosheid.
Het zou wellicht iets nauwkeuriger kunnen maar dit verloopt ook weer.
Tja ja, het is me wat met die mechanische klokkies
Ik wil een poging wagen, maar je bent 'm wel tenminste een week kwijt. In die periode gaat-ie enkele dagen op de winder, en draag ik 'm zelf een paar dagen (aan een eigen bandje). En 't is niet helemaal gratis. Maar ik ben dan ook geen prutser. Ik hoor 't wel.
Garantie op de langere termijn geef ik niet. Niets zo wispelturig als een mechanisch horloge…
Even inhaken hierop. Ik ken een goede, derde generatie, uurwerkhersteller, die er van overtuigd is dat een (automatisch) horloge bij iedereen anders loopt. We hebben het hierbij uiteraard over fractionele verschillen. Nu is het niet mijn vraag of het dan zinnig is om zelf het horloge te dragen , maar meer, is dit een echt verschijnsel?
Geeft niet, maar hoe dan ook is de lichaamstemperatuur nogal afwijkend van de omgevings temperatuur. Snap dus wel dat een echt fanatieke reperateur dat even wil checken …