Watchwinder ja of nee?

Goedemorgen forumleden,

Nog 2 weekjes dan kan ik eindelijk mijn nieuwe horloge ophalen.
Het is een automaat, maar nu hoor ik uit mijn omgeving tegenstrijdige verhalen.
De een zegt een watchwinder is ideaal de ander zegt dat het slecht is voor het uurwerk en dat ik het horloge beter minimaal 1 uur per dag kan dragen om zich zo op te winden.
En van weer een ander hoor ik wat niet loopt slijt ook niet.
Wat is hier nu van waar? Zijn watchwinders echt zo slecht voor het uurwerk?

1 like

Goedemorgen,

Een onderwerp waar al vele discussies aan gewijd zijn, met ook verschillende meningen. Hier een voorbeeld van zo’n discussie:

In het kort komt het volgens mij op het volgende neer:

  1. Slecht voor het uurwerk: je kan de watchwinder zo instellen dat hij het uurwerk niet te veel (maar ook niet te weinig) opwindt. Het juiste aantal omwentelingen per dag en de draairichting kan je bijvoorbeeld in de database van Orbit watchwinders terugvinden. Ik doe dit zelf met een goedkope (niet-instelbare) watchwinder plus een electronische timer in het stopcontact al jaren en ben er heel tevreden van. Verder heeft een automaat ook een slipkoppeling en kan je die dus in principe niet overwinden. Slijt dat? Ja, maar een horloge moet toch regelmatig op onderhoud.
  2. Stilstaan slijt niet, maar anderzijds drogen de gebruikte smeermiddelen ook en moet je toch op gezette tijdstippen op onderhoud.

Ikzelf gebruik een watchwinder enkel voor mijn horloges met veel complicaties, die anders zeer omslachtig zijn om in te stellen.

1 like

Ik gebruik wel een watchwinder. Puur omdat ik het fijn vind mijn horloges gelijk om te kunnen doen als ik ze pak. Leuke bijkomstigheid is dat het er ook gewoon gaaf uit ziet als ik mijn horloge’s op de winder heb liggen.

Goed of slecht, daar zijn de meningen inderdaad over verdeelt. Zodra ik probleempjes zie of hoor met mijn uurwerkjes dan gaan ze op naar servicebeurtje.

Ik gebruik wel een watchwinder. Puur omdat ik het fijn vind mijn horloges gelijk om te kunnen doen als ik ze pak. Leuke bijkomstigheid is dat het er ook gewoon gaaf uit ziet als ik mijn horloge’s op de winder heb liggen.

Goed of slecht, daar zijn de meningen inderdaad over verdeelt. Zodra ik probleempjes zie of hoor met mijn uurwerkjes dan gaan ze op naar servicebeurtje.

Ik gebruik geen winder. Ik heb het wel geprobeerd, maar toen werd m’n winder te klein voor de collectie en ik begon me te storen aan het geluid. Nu geniet ik van het ritueel van het weer op tijd zetten van mijn stilgevallen horloge voordat ik het weer ga dragen.

1 like

Helemaal mee eens.

Ik gebruikte hem nooit, geen zin in het gepiel en als je collectie niet te groot is en je wisselt regelmatig, niet nodig.

Daddel.

Ik gebruik wel winders. Gewoon omdat het makkelijk is om een automaat te pakken die op de juiste tijd staat. Ik heb wel even gelet op het aantal omwentelingen. Ik denk dat een winder niet perse slecht hoeft te zijn. Als ze maar niet 24h continu rond draaien maar gewoon het minimaal nodige.
Als een winder slecht zou zijn dan is het dragen van een horloge helemaal slecht met alle bewegingen die je maakt met je arm/pols.

Columnist ‘Watch Snob’ (van AskMen.com) over watch winders:

[quote]I have never understood why self-winding watches out-sell hand-wound watches by such a large margin; there is perhaps a feeble argument to be made for them on the grounds of practicality but in general the only function of an automatic watch nowadays is to deprive the owner of one of the few pleasures of watch ownership — winding one’s own watch — and watch winders merely add insult to injury. People who buy watch winders remind me of those self-styled home chefs who clutter their kitchens with everything from automatic agnolotti extruders to electrical kimchee fermenters, but couldn’t take a simple bloody knife and brunoise a carrot if someone held a Purdey over-under to their grease-streaked temple and threatened to give them both barrels. Winders: utterly, utterly unnecessary; superfluity incarnate.

Then again, so are watches.
[/quote]

2 likes

Watch winders zijn niet per sé goed of slecht voor je klokjes. Het gaat er meer om of je ze zelf handig of mooi vindt.

Zo lang je geen automaten met nare complicaties hebt of zonder quick set, voegen ze w.m.b. weinig toe. Het zijn veelal grote, afzichtelijke dingen en passen niet in de kluis. De goedkope gevallen leveren precies waar je voor betaalt. De dure koop je alleen voor dure klokjes en die kun je beter in de kluis bewaren. Nutteloze kitsch dus.

Een watchwinder is gewoon superhandig, maar als je niet oppast, maakt een horloge op de watchwinder ongemerkt veel onnodige “kilometers”.

Mijn idee is om een watchwinder te kopen waarop twee horloges hangen die ik in een week afwisselend draag. Gedurende die week lopen de horloges continu, waarna er de volgende weken telkens opnieuw een nieuw tweetal op de watchwinder terecht komt. Lekker overzichtelijk en het zorgt ervoor dat alle horloges met regelmaat functioneren, maar niet continu. Past ook wel een beetje bij mij :wink:

1 like

ik heb op goed geluk deze aangeschaft (besteld; nog niet binnen): Benson Premium Watchwinder N1
(Bensontrade.nl) omdat ik afwisselend quartz en automaat (2 stuks) draag…en niet telkens tijd wil instellen

ik vind het een vreselijk lelijk ding :frowning: …maar ik kan hem ‘verstoppen’ in een nachtkastje…nu alleen maar hopen dat ie niet teveel lawaai gaat maken. :sunglasses:…anders gaat mijn vrouw wel protesteren :mask:

1 like

Ik gebruik geen watchwinder, voor twee/drie verschillende reden:

  1. Ze zijn duur.
  2. Ik vind mooi met de kroon spelen en de juiste tijd zetten als ik horloge wissel
  3. Ik vind de hele ding een beetje waardeloos: het gebruikt de interne mechanisme van het horloge, met slijtage maar je geniet niet ervan… :confused:

Het lawaai is eenvoudig op te lossen.
Wanneer je van je watch winder even kijkt hoeveel omwentelingen per minuut die maakt, en dan opzoekt hoeveel omwenteligen per dag je horloge nodig heeft (zoals eerder gezegd, eenvoudig terug te vinden in bijvoorbeeld de database van orbit watch winders), zal je merken dat je winder eigenlijk maar een paar uur per dag moet draaien.
De mijne draait elke dag van 14 tot 18h, en dat is voldoende om de horloges die ik er in zet gaande te houden.

Ik vind het onzin, je horloge opwinden hoort er gewoon bij en waarom zou een horloge moeten lopen als ik het toch niet draag?

Speed by name is Speed by Heart. :smile: …snelheid (klok instellen) in de ochtend als je een horloge pakt? :smiley:

Al die onzin roepers hier lekker negeren :sunglasses:
Gewoon doen wat je zelf het liefst wil.

Leuke hobby die automaten :+1:

…toch!? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

4 likes

ik heb inmiddels de Benson Premium Watchwinder N1 binnen (Bensontrade.nl)
Ik heb m in het nachtkastje verstopt en er een timer aangehangen,(draait van 11.00 - 14.00 uur)
geluidloos en uit het zicht…dat werkt dus goed :smile:

Mijn vrouw en zoons kwamen er echter achter…ze hebben meer dan 3 kwartier zitten lachen…
een watchwinder…wat is dat voor zottigheid!

ik trek me er niets van aan :sunglasses:

2 likes