Watchwinder ja of dikke nee?

Ik heb meerdere automaten in mijn collectie, die ik niet allemaal even regelmatig draag (lees soms maanden niet). Voor sommige gebruik ik af en toe een winder voorzien van instelbare draairichtingen: links, rechts of 2 draairichtingen en instelbare TPD (Turns Per Day): 900, 1200, 1800, 2300

Wat is jullie ervaring? Wel/niet en waarom?

3 likes

Dikke nee behalve voor horloges met complicaties als perpetual en/of maanstand.

Waarom niet? Slijtage.

5 likes

Weet je zeker? Ik hoor juist dat het goed is omdat alles goed wordt doorgesmeerd?

Ik wissel mijn automaten en vind het fijn dat ze allemaal correct zijn afgesteld.

1 like

De topictitel had beter “Zoekfunctie gebruiken, ja of dikke nee?” kunnen zijn.

Wat betreft die winder: Nee. Tenzij je moeilijk gelijk te zetten complicaties hebt die je niet dagelijks draagt.

29 likes

Gewoon gebruiken ding heb je niet voor niets.

Ach niet zo boos :slightly_smiling_face: Dat zijn wel heel oude topics hoor

Zo nu en dan mag je een onderwerp wel een beetje nieuw leven in blazen door wat oude koeien uit de sloot te halen

Vind ik dan persoonlijk

8 likes

Als je horloge schraal geolied is moet je hem een beurt laten geven. Heb je een horloge waar nog olie uit 1918 in zit, uweetwel, die uitdroogt, moet je hem een beurt laten geven.

Voor ieder horloge waar courant smeermiddel in zit van de juiste hoeveelheid geldt dat meer lopen meer slijtage brengt.

Er is in de tussentijd geen reet veranderd. En ik had ze letterlijk met één keer zoeken op “Watchwinder ja nee” allemaal te pakken. :slight_smile:

6 likes

Ik heb alle automaten in een watchwinder. Ik vind “slijtage” argument een beetje kul, maar dat is persoonlijk. Als je hem altijd draagt slijt hij ook… ik vind het makkelijk dat ik ze zelden (behalve datum wel eens) hoef te verstellen. Ieder z’n ding hè… horloges zijn bij mij ook niet heilig, dat speelt misschien ook mee.

3 likes

Alles wat beweegt slijt. :slight_smile: Da’s geen kul, da’s een vaststaand feit. Is het onderdeel wat beweegt onverwoestbaar, dan slijt het oppervlak waar het op draait. Ik kan er geen andere koek van bakken.

7 likes

Daar zit je feitelijk zeker juist. Kul was niet het juiste woord.

Dus als je hem niet draagt … :joy:

2 likes

Heb een horloge waar het echt wel bij nodig is. Kan de datum alleen maar veranderen door de kroon naar middernacht te draaien. Niet fijn als je een dag of tien verder moet. En dan zit de kroon ook nog eens zo dat het draaien niet makkelijk is.

2 likes

Mijn horloge staat nu op de 30e. Ik kijk niet naar de datum. Of anders gezegd, zonder leesbril kan ik de datum toch niet aflezen. :joy::man_shrugging:

4 likes

Slijt die in de watchwinder…

1 like

Hahaha Allen het werk al dat je hebt om ze iedere dag te wisselen! :joy:

Slijtage is geen probleem hoor. Gewoon meer uitgeven aan servicebeurten. :muscle:

3 likes

Ja en nee voor korte tijd maar beter van niet

1 like

Niet iedereen hier is lid sinds feb’17 dus ja, jij zult ongetwijfeld bepaalde topics meerdere keren voorbij hebben zien komen. Ik ben hier sinds gisteren :wink: heb inmiddels al veel interessants gelezen en zal hier en daar zeker mijn weg nog moeten vinden. Dank voor jouw ‘tutorial’ :+1:
Dan ga ik nu weer gauw verder met lezen van de reacties… joe!

9 likes

Nee…. Is net als je auto stationair voor de deur laten lopen omdat je morgen weg moet!

De huidige smeermiddelen zijn goed…. Je kunt het horloge gerust een tijdje stil laten liggen…… een paar keer per maand opwinden of zo, prima… maar meer is echt niet nodig!

2 likes

Welkom. Je hebt wat leuke horloges denk ik. Misschien is het dan ook verstandig om je echte naam in je profiel te verwijderen, mits dat je echte naam is natuurlijk.

1 like

Technisch gezien in termen van slijtage is dat voor de motor minder slijtage dan ‘s ochtends koud starten

1 like