Watchwinder ja of dikke nee?

Ik denk dat het met de modernere motoren wel meevalt en ook de smeermiddelen zijn verbeterd.

Als je dan even meeneemt dat de meeste smeermiddelen bij verbrandingsmotoren een optimale bedrijfstemperatuur hebben, en dat die bij stationair lopen niet wordt gehaald, kun je beter 's morgens vroeg starten en rustig wegrijden :nerd_face:

2 likes

Allen voor mijn vrouw. Omdat ik elke keer haar horloge moet verzetten :rofl: :rofl:

Ik hoop voor je dat het niet de enige manier is waarop je vrouw je opgewonden krijgt :grimacing:

3 likes

Ach ik vind zoā€™n ding best handig. Ik laat ze er geen maanden op liggen. Maar soms als ik een horloge twee dagen niet om ga hebben vind ik het makkelijker oom hem in de winder te leggen dan hem weer op tijd te moeten zetten en de datum goed te zetten.

Gemak dient de mens toch?

2 likes

Ja.

Misschien is een industriƫle droogtrommel een optie?

Pak je meteen al je horloges mee, zijn die ook opgewonden :slight_smile:

1 like

Ook weer waar. Een steentje op het gaspedaal dan om de olie lekker warm te houden :innocent:
Kanttekening: mijn winder heeft wel een programma en draait dus niet 24/7

1 like

Ik zou het niet doen. Gewoon omdat het er niet mooi uit ziet. Net als een tv in de woonkamer, vind ik ook geen gezicht.

De slijtage van de schroefkroon los te schroeven, kroon uittrekken en manueel datum&uur verzetten en terug manueel alles op zā€™n plek schroeven (en dit mss paar keer per week?) geeft sneller slijtage volgens mij dan deze rustig in een winder zetten en deze juist genoeg te laten werken :wink:

4 likes

Sorry ik heb nu beter begrip. Net snel alles doorgelezen.

Ik heb zelf eentje van Amazon Made in china 4+6 winder kist.
Geen idee wat de TPM is. (Net geleerd en begrijp ik niet zo goed) maar draait met de klok mee paar keer per dag.

Maar ik ga vaak mijn horloges wisselen en daarom doe ik het. Maar ik haal de horloges nu wel uit die niet in mijn rotatie zit.

1 like

Alles ligt een beetje aan de hoe lang je een horloge niet gaat dragen. Als dit langer dan een aantal dagen/week is kun je hem beter stil laten vallen denk ik.
Zelf heb ik wel een winder, maar ik gebruik de opwindstand zelden. Soms als ik een horloge met datum (en schroefkroon) na een paar dagen weer wil gaan dragen, zet ik ze wel op de winder.

2 likes

Dat is nogal een stevige uitspraak, jij hebt dit jaar al voor een dikke 10k aan servicebeurten over vijf jaar aangekochtā€¦

2 likes

Zullen we dan voor verwaarloosbaar gaan? Het is een gebruiksvoorwerp. Gebruik het

3 likes

Ik heb nog een mooie winder liggen. Wou m verkopen maar wordt via dit topic ook niet wijzer of mensen zoiets zoeken of niet

Dat bedoel ik ook niet :rofl: ik bedoel dat je zoveel hebt gekocht dat je met servicebeurten hiervan de 10k wel aantikt :rofl:

1 like

Dat. Bij een QP of anderszins enorm gecompliceerd horloge, dat je ook nog eens frequent rouleert/draagt, OK. Verder maakt het weinig uit hoor.

Trouwens, iets offtopic maar toch - kwartshorloges - kroon uittrekken om de batterij te sparen: Maakt vrijwel niets uit. Just saying.

1 like

Dit. En van mijn Omega constellation werkt het snelverzet niet. Omdat ik met zes horloges vaak dagen die horloges niet draag, zet ik ze op de watchwinder. Scheelt gedoe, geeft gemak.

Hier nog eentje. En dan heb ik die leesbril gevonden en zie ik tot mijn ergernis dat de datum niet goed staat.

2 likes

Laat dat maken danā€¦ als ie t Ć¼berhaupt hoort te hebben.

Zo slecht.

En dan niet servicenā€¦

3 likes

Daarom maak ik je graag opmerkzaam op het feit dat er een zoekfunctie is. :slight_smile: Welkom hier.

Geen dank. Kijk ook eens rond in het technische archief, er staan zulke coole topics bij.

Het is erger dan dat, ik heb al eens een account opgezegd. Het horlogegebeuren is verslavend en duur. Ik zou je bijna aanraden om als de sodemieter weg te wezen voor je hier ook zes jaar van je leven verdoet.

:+1:

5 likes