Zo maak je het wel heel zwaar. Zo gaat het van slijtage (wat wel waarheid is) naar dat het slecht zou zijn. Wat maakt het slecht voor je horloge dan? Dat het uurwerk loopt? Zijn ze voor gemaakt lijkt me?
Ik zeur graag een beetje op Blauwbeer
Is niet wat je wilt. Zeker ouwe uurwerken moet je wat voorzichtiger mee omgaan dan een modern ding.
Ik ben nieuw op dit forum, maar niet in de horloge-verzamel-liefde
Heb reeds de nodige euro’s erin besteed en voor sommige modellen mag ik het ook ‘geïnvesteerd’ noemen.
Run Xander run!
Bekijk het als het laten draaien van het motorblok van je auto. Tuurlijk, hij is ervoor gemaakt. Maar continue zal veel meer slijtage opleveren dan uitzetten. Aan de andere kant, een jaar stil laten staan is ook niet goed voor zo’n mechanisch ding.
Exact hetzelfde geldt voor mechanische horloges.
Hebben we nog steeds geen poll?
Zullen we dat anders even doen, max. 3 antwoorden mogelijk …
- Ja!
- Dikke nee.
- Hebben we dit onderwerp niet al eens besproken?
- Bewegende delen hè, logisch!
- Hard wordende olie, alleen daarom al.
- Dure winders zijn echt beter.
- Regelmatig dragen is stukken beter.
- Ik zwem ook met mijn Flieger.
- Stilstand is achteruitgang …
- Ik heb weer eens geen mening.
0 stemmers
Dat is correct. Ik haat het dan ook wanneer mensen schroefkronen op horloges zetten waar ze niet thuishoren. Case in point, m’n Mühle Glashütte Teutonia en de IWC Big Pilot van het moment.
Dat is ook correct. Ik ken niemand die meerdere malen per week een schroefkroon moet openen omdat ze de SKX steeds maar nipt uit de power reserve laten lopen om 'm vervolgens weer op te winden.
Ook correct. Als je quartz lang niet draagt, gewoon batterij er uit en met dichte kroon weg leggen.
Geef 'm dan een beurt, man. Een winder kopen om achterstallig onderhoud van brakke bende te verbloemen. Pffff.
Skeerbeer.
Skeerbeer loopt een blauwtje.
Da’s een mooie titel voor een stripboek.
Heb wel eens meerdere duikers in bezit gehad/gedragen. Icm het thuiswerken waardoor de gangreserve niet snel opbouwt heb ik wel dat horloges net niet lang genoeg door blijven lopen. Zelfs met een werkende snelverzet vind ik datums bijzetten niet heel plezierig, dus dan is een winder soms wel fijn. Meer (quartz) horloges kopen is ook een goed alternatief .
Is twee jaar geleden volledig gerestaureerd door Nico Rijsman. Heeft aan het snelverzet niks gedaan, behalve mededelen dat dat niet werkte. Wellicht omdat niet alle onderdelen origineel bleken.
Dat klinkt niet als volledig.
ik weet het niet meer precies. Ik vermoed dat het feit dat niet alle onderdelen van het uurwerk origineel waren ermee te maken had.
Rijsman heeft een goede naam mbt Omega. Ik ga ervan uit dat hij net werk heeft verricht.
Ik informeer nog wel bij Toke wat een reparatie daarvan zou kosten.
Dan vervang je die toch? Onder volledige restauratie versta ik dat ik een fabrieks-specificatie horloge terug krijg in volledig werkende staat.
Zou ik ook doen, want ik erger me altijd dood als iets niet volgens spec werkt.
Dat vind ik bij vintage wat grijzer.
Nja, ik zeg niet dat alle onderdelen OEM moeten zijn, dat kan niet altijd. Ik zeg wel dat functie altijd voor originaliteit gaat. Vloeken in de vintage kerk, uiteraard.
Jep. Wat betreft movement wel. Wat betreft uiterlijk nee.
Het is heel simpel.
Een watchwinder geeft je het comfort van niet telkens de tijd/datum/complicatie gelijk te hoeven zetten.
Maar dat comfort gaat ten koste van slijtage. Altijd!
Ik gebruik nooit een watchwinder. Zelfs niet voor gecompliceerde reut. Het bijstellen van al die complicaties horen ook bij de hobby imho.
Er is net zoals bij elke hobby een grijs gebied waarbij het wel gebruiken van een watchwinder de voorkeur heeft. Denk dan aan vintage chrono’s en complicaties die nog steeds met oude smeermiddelen gesmeerd moeten worden in verband met de samenstelling van het oude smeermiddel.
Of dat vandaag de dag nog op gaat, geen idee.
Zo niet dan vind ik het iig een goede smoes om watchwinders te slijten. ( See what i did here?
)
Tadaa: topic closed. We kunnen naar bed.
Helemaal mee eens. Volgens mij is dit ook samenvatting van eerdere 100 topics.