Watchwinders, een onderbelicht component?

Het blijft naar mijn mening een beetje een onderbelicht component bij een horloge hobby, de watchwinder. Tevens kun je relatief weinig reviews, info en vergelijkingen vinden. Het kost enig onderzoek om een paar merken te vinden die echt kwaliteit bieden, geruisloos zijn en ook voldoende opties, zodat je er elk uurwerk mee kunt laten lopen en goed preserven.

De meeste watchwinders tot 300 euro zijn in staat om clockwise, counterclockwise en bidirectional te draaien met het aantal omwentelingen. Dat is opzich niets mis mee, maar je wilt het fenomeen “overwinden” voorkomen. Mijn huidige Gisoni watchwinder heb ik aan een tijdsschakelaar gezet zodat deze niet 24u per dag draait, maar de helft. Tevens heb ik de specs van mijn Breitling Montbrillant Datora bekeken en de watchwinder zo goed mogelijk afgesteld.

Nu de Gisoni een beetje aan zijn einde is en veel herrie maakt, wil ik een andere merk/type gaan kopen met meer opties, zoals een sleep functie bijvoorbeeld. Na een beetje onderzoek kom ik uit op de volgende merk/types;

ChronoVision One bluetooth v.a. 569 euro (alle opties)
Swiss Kubik Masterbox USB v.a. 695 euro (geen sleep en rapid winding opties)
Spin-r R2 bluetooth 159 euro (geen sleep en rapid winding opties)
Wolf Meridian Single Winder 449 dollar (geen rapid winding optie en geen software)

Er zullen mogelijk meer merken zijn die voldoen, maar ik ben geen expert op dit gebied.
Volgende maand ga ik hoogstwaarschijnlijk de nieuwe Breitling Superocean Heritage II erbij kopen en wil ik de Datora wat meer voor netjes houden. Dan is een goede watchwinder een must wat mij betreft. De ChronoVision en Spin-R zijn makkelijk te gebruiken met 2 uurwerken, omdat je ze met de app makkelijk kunt omschakelen van programma. Ondanks het enorme prijsverschil neig ik naar de ChronoVision.

Wat is jullie ervaring en mening?

Groet
Erik

1 like

Watchwinder, niet echt nodig

8 likes

Ik wind ze (een klein beetje) op als ze om de pols gaan. Als hij loopt, zet ik hem gelijk en de rotor mag de rest van het werk doen.
Ook ik voel geen behoefte aan een watchwinder.

2 likes

Het op tijd zetten is een deel van de hobby…(staat wel leuk hoor maar imo totaal onnodig)

2 likes

Ik lees wel vaker dat er genoeg mensen zijn die een watchwinder min of meer onzin vinden. Best een interressant gegeven.

2 likes

Het is wel eens handig als ik weet dat ik een horloge wat ik na een tijdelijke onderbreking weer ga dragen aan de gang wil houden, en de onderbreking gaat ongeveer zo lang duren als de gangreserve. Maar dat komt niet zo vaak voor. Ik ga geen meerdere horloges permanent aan het lopen houden. Ik heb 2 winders maar die draaien maar een paar keer per jaar.
Ik heb een Eilux, werkt prima, heel stil. Goed merk die ook onderdelen leveren mocht dat nodig zijn, en niet duur. En een Beco.

De meeste horloges hebben 600-900 toeren per dag nodig, de Beco kan tot 3600 dus dat is een soort van “rapid wind”. Maar een horloge van stilstand door de winder op full power reserve brengen vind ik onzin. Of hij staat stil, of hij gaat full pr op de winder, of hij wordt opgestart. Punt.

1 like

Waar ik eigenlijk nog geen goed antwoord op heb gevonden alhoewel ik wel wat topics heb doorgespit:

Er wordt altijd gezegd dat een automaat elke +/- 5 jaar onderhoud nodig heeft. Dan ga ik uit van dagelijks dragen. Stel dat je je automaat maar 5-10 dagen per jaar draagt. Is dan dezelfde periodieke interval noodzakelijk? En in hoeverre beĂŻnvloedt het gebruik van een winder dit?

2 likes

Ik heb die Eilux dus ook gekocht. Prima ding, drie horloges onafhankelijk van elkaar. In de stand “alternerend” gaan ze elk uur voor een paar minuten links- en dan weer rechtsom. Daarna stopt hij, en na een uur dus opnieuw. Bij mij zitten de klokken erop die ik regelmatig en afwisselend draag, zodat ze net niet stoppen. Ik vind het wel handig, maar een noodzaak is het naar wat ik begrijp niet.

1 like

Een standaard Winder doet een gecontroleerde, maar repeterende actie zonder te stoppen, dus de veer kan niet of nauwelijks ontspannen en weer deels opwinden daarna. Nu zullen de meningen verschillen, maar mijn idee is dat dit onnodig slijtage opleverd. Het helemaal niet opwinden, maar het uurwerkje stil laten staan voor maanden lijk mij killing voor allerlei componenten die olie bevatten. Ik bekijk dit een beetje als een stilstaande motor in een auto.

Hier een slechte ervaring met de Spin-R. Deze winder werkt in combinatie met een app op je telefoon. In mijn geval werkte deze app niet.
Twee maanden bezig geweest met de support-afdeling van de leverancier maar het is niet gelukt om de combinatie aan de praat te krijgen. In de app-store ook meerdere negatieve reacties mbt het gebruik van de app.

Geen aanrader wat mij betreft…

1 like

Er is nog wel 1 ding misschien wat ik niet vermeld heb. Het horloge zelf. Ik heb eerlijk gezegd wel beeld erbij dat er merk/type horloges zijn die misschien een winder prefereren en andere minder. Mja, hoe ga je dat in godsnaam uitzoeken…

Ik heb liever dat het uurwerk een keer opnieuw geolied moet worden dan dat ik slijtage in het raderwerk heb…

5 likes

Jij parkeert je auto voor je huis met een draaiende motor?

6 likes

Dank voor je informatie over de Spin R. Wat vind jij van de ChronoVision One? Is “Duitse kwaliteit” tov “Japanse” en alle opties denkbaar. Wel helaas een stuk duurder.

Komt bij mij niet voor - een week hooguit. Horloges die zo langdurig niet worden gedragen zijn bij mij (over)rijp voor het blauwe gedeelte.

1 like

Ik heb er 2. Bij mijn Tissot Moto GP zit een helm welke tevens een watcwinder is. Pokkeding want maakt een hoop geluid. Laatst bij Bol een watchwinder gekocht. Klein en met led verlichting, vond hem best goedkoop en fluisterstil. https://www.bol.com/nl/p/watchglobe-watchwinder-horloge-opwinder/9200000075043904/?suggestionType=typedsearch&bltgh=8601ecdc-7e74-4442-be98-104399a51175.1.13.ProductTitle

Of het nodig is. Tsja, heb 13 automatische horloges dus zou erg veel tijd zijn met het voortdurend verwisselen. Meer voor de heb.

1 like

Ik heb wel een watchwinder maar gebruik hem alleen voor het opbergen van horloges. Vind het gelijk zetten altijd wel aardig.

Ik heb ook een Breitling Superocean Heritage II, en met 70 uur powerreserve heb ik die nog niet vaak hoeven op te starten :grinning:

2 likes

als je uurwerk hebt met 13 verschillende complicaties kan het een overweging zijn :grinning:

3 likes

Dan kan ik mij voorstellen dat jij mogelijk een Winder een beetje onnodig vind.

1 like

Beetje off topic, maar erg tevreden over dit uurwerkje? Ik vind het echt een topper met dat nieuwe Tudor semi in house movement en nu met keramiek bezel! Nu nog kleurtje uitzoeken. Ik denk toch zwart/zwart… Ja is saai, weet het, maar ook tijdloos denk ik. En met Mesh bandje en later rubber erbij kopen.