Watchwinders, een onderbelicht component?

Wel grappig inderdaad, maar ik snap wat je bedoelt te zeggen. In feite geen winder nodig dus.

Ja ik ben heel tevreden met de SOH II. Uurwerk loopt zeer nauwkeurig (paar seconden in de plus per week!) , de mesh band is erg comfortabel net als het hele horloge trouwens. Hij voelt ook erg degelijk aan en heeft gewoon een prachtige wijzerplaat!

Ik heb de blauwe, maar vond de zwarte ook mooi. In het zonnetje is het echt genieten:

5 likes

Er zijn gewoon twee kampen bij dit onderwerp. De een zegt, laten lopen levert slijtage op aan het uurwerk (vergelijk het idd met een draaiende motor), de ander zegt, stilstand is achteruitgang. Ik geloof wel dat in het eerste kamp meer mensen zitten.

2 likes

Ik ben een fan! Na mijn verhuizing volgende maand ga ik zaken doen bij een juwelier in de buurt. Ik heb al een redelijk deal klaar liggen.

Tot die tijd moet ik het even doen met mijn Datora
 haha :grin:

Sorry mensen, weer even off topic


2 likes

In the end kan alleen een horloge expert of horloge maker een goede afweging maken per type uurwerk of dat noodzakelijk is of niet denk ik. Aangezien mijn Datora een full calender is, oke zonder maanfase en andere complexere complicaties zit ik toch in het 2e kamp.

Ik ken iemand met een Christiaan van der Klaauw Planetarium. Volgens mij zit daar standaard al een Winder bij


Ik heb me laten vertellen door mijn horlogemaker dat het beter is op een winder omdat de olie dan mooi rond gaat. Te lang stilstand is niet aangeraden volgens de beste man. Maar specifiek in mijn situatie en naar mijn mening heb ik geen winder nodig daar de meeste horloges in een kleine rotatie betrekkelijk vaak gedragen worden.
Maar mocht ik ooit zo’n horloge met veel complicaties hebben lijkt het wel aangewezen om een winder in huis te hebben.

1 like

Voor je nieuwe aankoop (breitling) is een watch winder geen must. Als je een complicatie heb als moonphase, GMT, annual of perpetual calendar dan heb je er meer aan. Die “krengen” weer op de juiste maanstand of dag te stellen vergt veel tijd en geduld.

Draag je per week meerdere automatic horloges dan is het wel handig.

Ik gebruik om mijn niet-dragende horloge te smeren. zo komt iedere horloge om de 3-4 maanden op de watchwinder terecht. Dan laat ik hem 2-3 weken (afhankelijk of ik het niet vergeet :slight_smile: ) draaien, zodat mijn horloge goed is ingesmeerd. Mijn watchwinder kan ik aantal uren per 24 uur instellen. Ik zet hem op 8 uur per dag. Kan ik hem ook niet over opwinden en slijt het ook minder.

Zoiets hoorde ik dus ook, maar zoveel fans, zoveel meningen denk ik.

1 like

Geen ervaring mee omdat ik van mening ben dat je je automaten niet altijd aan het draaien wil hebben wanneer je ze niet draagt.

Stel je draagt een horloge weinig, dan is die nog steeds continu in beweging -> alles zal sneller slijten en eerder service nodig hebben.

1 like

Daar is ook iets over te zeggen Han, maar met dienen verstande dat automaten ontworpen zijn om volcontinu op hetzelfde tempo in beweging te zijn. Vergelijkingen tussen een auto met draaiende motor en een horloge zoals in posts hiervoor gemaakt zijn eigenlijk niet helemaal eerlijk dus.

1 like

Hoe zit dat dan als je ze gewoon draagt?? Dan is er toch ook geen controle over het aantal “opwindomwentelingen” ?

1 like

Ik snap je, maar back to basic. Elk mechanisch apparaat heeft sneller een service nodig wanneer deze continu draaiende is dan eentje die af en toe in gebruik is. En dat geldt voor alle mechanische apparaten, niet alleen voor horloges.

1 like

Snap ik. Die 7S26 uurwerkjes gaan dertig jaar mee. :upside_down_face:

2 likes

Eigenlijk kan je een automaat nooit overwinden door het dragen of draaien. Daar zit een “overwinden beveiliging” erop. Handmatig kan je wel een automaat overwinden.

Waarom pas je je comment drie keer aan? Hij wordt elke keer minder grappig.

1 like

Inderdaad, de bekende discussie: “lopen = slijten” versus “rust roest” 
 zal nooit helemaal beslecht worden. (Nou is roest niet helemaal accuraat (als je uurwerk tenminste droog blijft) maar de diverse frictieverlagende producten drogen in als het uurwerk niet loopt)
Maar ik denk ook: uiteindelijk zijn de kosten van slijtage doorgaans hoger dan de kosten van gewone service met vernieuwen van de olieën.
Dus ik kies bewust voor geen watch winder. O, en het opnieuw instellen van een gecompliceerder uurwerk (bijv vol-kalender) vind ik alleen maar leuk.
O, en wat betreft het service interval: ik merk wel aan het opwinden en stellen, en ook aan het langzamer gaan lopen, dat een horloge aan een service-beurtje toe is. Daar hou ik dus geen vast interval voor aan. Dus dan maakt het ook niet uit hoeveel ik zo’n horloge draag


1 like

Haha, ik vind het wel leuk. Het is een beetje alsof iemand met een Fiat Panda op de oprit zich mengt in gesprekken over 6-cilinders, compressors en turbomotoren :joy:

2 likes

Hoe dan?

gewoon aan de kroon blijven draaien.

De kroon draaien