Watchwinders, een onderbelicht component?

Ide… wij hebben het hier over fijnmechanische techniek. Niet over de waarde van horloges jij pedante lul.

4 likes

als ie al een oprit heeft :roll_eyes:

1 like

Heeft aan de kroon draaien een ander effect op de veerton en het mechanisme daaraan vast dan het bewegen van de rotor? Dat snap ik niet…

Hoera, t is weer zondag!

4 likes

Dat klopt. de kroon draai je direct op de veerton. Bij de rotor zit er nog een beveiliging erop. ik ken de juiste benaming niet. iemand die dit kan verwoorden?

Bij mijn Montblanc zit er ook bij handmatig opwinden een beveiliging. Als ik blijf doordraaien hoor ik hem ‘doorklikken’ zonder dat dit ooit schade heeft toegebracht aan het uurwerk (valjoux 7750 variant geloof ik). Dit is dus de automaat die ik bijna 20 jaar geleden heb gekocht en echt maar een paar keer per jaar draag. Ik heb al die tijd ook nooit geweten dat het horloge service nodig heeft. Laatst weer een keer uit de doos gehaald, opgewonden en het ding loopt werkelijk subliem. En houdt dus nog steeds heel goed de tijd. Maar zoals ik nu begrijp toch slim om een keer te servicen.

2 likes

Mijn horloge maker zegt, niets doen totdat je merkt dat hij langzamer gaat lopen. Tot nu toe gaat het goed.

1 like

Watchwinders zijn volkomen overbodig! Alleen maar extra slijtage, en toch heb ik er eentje :open_mouth:

Waarom? Een combinatie van luiheid en gemak. Mijn maanfase horloge is niet het makkelijkste in te stellen dus deze laat ik lopen.

Of het klopt weet ik niet maar ik heb meer dan eens gehoord dat er in moderne horloges synthetische olieën zitten die niet vastkloeken als ze niet in gebruik zijn dus kun je ze met een gerust hart wegleggen.

Zelfs bij mijn Alpha (zal wel een Seagull uurwerk in zitten of zo iets) lukt het me niet om hem te “overwinden”.
Dat gezegd hebbende, ik wind hem sowieso maar een paar slagen op tot hij gaat lopen, en dan gaat hij om de pols. De rotor doet de rest.

Nee, de veer bij een automaat slipt in de veerton als ie helemaal is opgewonden. Maakt niet uit hoe dat gebeurt, rotor of handmatig.

3 likes

Ik kan me voorstellen dat je liever geen overwinden hebt dan wel, maar hoe schadelijk Is dat nou?

In de praktijk merk ik bij m’n horloges met Gangreserve is dat ze uit lege stand na een paar uur werken volledig zijn opgewonden. Na een avondje slapen zelfs nog eerder.
De rest van de dag hebben ze dan nog steeds te maken met overwinden. Wellicht wat minder dan continue aan een machine, maar toch behoorlijk als je even uitgaat van binnen 2 uur vol na een nachtrust, de rest van de dag nog 8 uur actief en 4 uur wat minder actief.
Zou denken dat ze daar goed tegen opgewassen moeten zijn?

Bij mij werkt hij perfect… gebruik hem alleen in het weekend voor mijn werk horloge aan de gang te houden.

Vind het een prima gevalletje… staat wel in de kast, uit het zicht. Geen strelend mooi ding is het. Doet wat het moet doen met evt app bediening die bij mij dus probleemloos functioneren doet.

Gelul. Een automaat heeft een slipveer. Een handwinder blokkeert als ie volledig opgewonden is.

Overwinden is een fabeltje.

Winders zijn onzin: alleen meer belasting van je uurwerk, meer slijtage en kosten.
Het is goed om incidenteel je horloges te laten lopen om de olie goed in de tappen verdeeld te houden, maar continu belasten heeft geen enkel nut, behalve dat je horloge meteen klaar is voor gebruik als je het om wilt doen. Bij een perpetual kan dat een overweging zijn.

Mijn ervaring Is dat het instellen van de gmt met een snelverstel binnen een minuut geregeld kan zijn. Zelfs zonder Is het misschien t dubbele.

Maanfase met snelverstel functie kan ook binnen een minuut gepiept zijn.

1 like

Ik heb een watchwinder maar die gebruik ik alleen als ik een horloge moet testen op nauwkeurigheid over een langere periode of om te zien of de automaat het wel goed doet.

Aha zo heet het. Helaas heeft niet alle automaten een slipveer.

Zwam niet zo. Iedere automaat heeft een slipveer of voorziening tegen te ver opwinden (waardoor veren breken). Dat is al sinds Perrelet de automaat uitvond.
De eerste die hij maakte had geen slipveer en de veer brak dan ook.

De enige manier waarop een moderne automaat geen slipveer heeft is, als de horlogemaker bij service per ongeluk een veer voor een handopwinder zou monteren. Dat is niet “by design”, maar echt een dikke vergissing.

Graag niet zomaar iets roepen als je niet weet hoe het zit.

2 likes

De oliën en smeermiddelen drogen in die tijd langzaam op of dikken teveel in dus het interval zal niet veel schelen, of je je horloge nu draagt of niet.
Net als het periodiek verversen van motorolie, die desintegreert ook of je nu rijdt of niet.

Lukt dat wel? Als je horloge in maar 1 positie rondjes draait heb je nooit de weerspiegeling van jouw polsbewegingen en wordt die ene positionele afwijking leidend in de totale afwijking over langere tijd.

Ik heb een goedkope winder van Conrad en mijn ervaring is dat elk horloge na een paar dagen lekker begint af te wijken van de “draag-afwijking”. Als ik 'm dan ga dragen moet ie altijd even goed gelijkgezet worden.

Watchwinder, echt niet nodig

1 like