Ervaringen met watchwinders?

Beste HF-leden,

Iemand ervaring met goede, betaalbare watchwinders? Ik heb er een gevonden die ik mooi vind, maar vraag me af of het kwalitatief wat voorstelt.

http://watchwinders.nl/watchwinders/benson/benson-premium-watchwinder-c2-c/

Vind het zonde om daar een klein vermogen aan uit te geven, daar koop ik liever een extra klok voor.

Hoor graag naar de ervaringen, groet,
Lucas

Lijkt me prima, mooi prijsje ook! (tu)

3 programma’s cw: clockwise cw:counter-clockwise alt: alternating. En regelbare toeren!

Ik heb hier een vergelijkbaar model en is inderdaad fluisterstil :slight_smile: alleen het toerental in niet in te stellen.

Hoi Lucas,

Toen ik hier op het forum kwam, ontdekte ik van alles. Hoe meer ik las en zag, hoe enthousiaster ik werd! Automatische uurwerken, handopwind, vintage, modern, Rolex of Poljot, alles vond ik geweldig!

Een watchwinder leek me ook geweldig, dan blijven je horloges lopen. Ik kocht er een via conrad, http://www.conrad.nl/ce/nl/product/671685/Horlogebeweger-Geschikt-voor2-horloges?ref=searchDetail , en was er helemaal blij mee:}.

Nu wil ik niet zeggen dat het een miskoop is (zeker niet voor dat geld), maar ik gebruik hem nu echt nooit meer.
Als je een horloge met maanstand/perpetual calander/planetarium of iets dergelijks hebt, dan is het misschien wel handig;).

Hier, http://www.conrad.nl/ce/nl/product/671685/Horlogebeweger-Geschikt-voor2-horloges?ref=searchDetail , zag ik naar welke horloges je aan het kijken bent. Prachtige horloges, maar ik zou je als tip willen geven om een mooie doos of standaard te kopen ipv een winder.

Mauzer Schreef:

Nu wil ik niet zeggen dat het een miskoop is
(zeker niet voor dat geld), maar ik gebruik hem nu
echt nooit meer.
Als je een horloge met maanstand/perpetual
calander/planetarium of iets dergelijks hebt, dan
is het misschien wel handig;).

Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb er 3 (1 enkele, 2 dubbele) en heb ze de laatste 3 jaar niet meer gebruikt. Zelfs een gecompliceerd horloges zet je in een paar minuten bij. Geen zin om daarvoor een horloge permanent op de winder te zetten & stroom te gebruiken.

Ik heb er een gekocht voor mijn maanfase horloge en heb hem er alleen in zitten omdat het er mooi uitziet.
Heb hem ook nooit meer aanstaan. Er zit er nog een bij, het is een dubbele van de Conrad. Het is leuk, maar ik zet hem maar af en toe aan om het te zien draaien.

DAnk voor de goede tips, vraag me ineens af of ik zo’n ding wel moet kopen, haha. Zeker ook omdat hij natuurlijk dag en nacht stroom staat te trekken.

Deed het eigenlijk niet puur en alleen voor het bijdraaien van het horloge, maar ook dacht ik dat het beter is als ie continu blijft lopen, ivm smering e.d. Of is dat niet nodig?

Groet,
Lucas

Ik heb zo’n ding niet, maar wat ik lees op diverse forums is, dat een stilstaande automaat ook niet slijt.:# Vooral automaten van de laatste ? jaren schijnen van moderne smeermiddelen te zijn voorzien die veel langer meegaan. Een onderhoudsbeurt voor een goede automaat is niet goedkoop, ik zou m’n geld sparen. Heb je haast, pak een quartz, anders zet 'm de avond ervoor even klaar op tijd en al opgewonden. Zo heb je ook een “grab and go”.

Ik behoor tot de groep van ex-watchwinder gebruikers. Heb ze ook in mijn enthousiasme ooit gekocht & staan nu de ongebruikt.

Heb horloges die ik niet meer dan 1x per jaar draag en die dan als een zonnetje lopen. Waarom zou ik die het hele jaar op een winder zetten?

En wat het onderhoud betreft, denk dat een keer schoonmaken & oliën goedkoper is dan schoonmaken, oliën én de op de winder versleten onderdelen vervangen.

Beste Lucas,
Zelf ben ik een tevreden gebruiker van diverse winders.
Ben dan ook verbaasd over de negatieve reacties hier.
Het is zeer handig als je 's morgens gewoon een automaat kan kiezen die meteen goed staat.
Voor slijtage ben ik niet zo bang, het is immers niet anders als dat een horloge gedragen wordt.
Ik heb horloges van honderd jaar oud die het nog prima doen en mij zeker gaan overleven.
Het stroom verbruik van een winder is niks, mijn winders draaien al maanden op een setje batterijen.
Succes met je keuze
Vriendelijke groet,
Harold

Ik vind het zelf ook een uitkomst. Gedoe 's morgens om de boel op tijd/datum te zetten.

Mijn winder verbruikt 55 watt per uur en draait 6 uur per dag. Dat is dus 330 watt per dag. 1 KW kost €0,24 dus dan hebben we het over €0,08 per dag aan stroom.

Timebandit Schreef:

Ben dan ook verbaasd over de negatieve reacties
hier.

Beste Harold,

Ik geef m’n eerlijke mening. De enige bijbedoeling is iemand een onnodig uitgave te besparen, die ik wel gemaakt heb. That’s all.

Vind alle reacties juist fijn, kan ik zelf de afweging maken. Ben er nog niet uit :slight_smile:

Dank allen!

@Jeffreyh1984
Kijk nog eens goed naar het continue opgenomen vermogen.
Het kleine motortje van de winder zal niet veel meer dan vijf en half watt zijn ipv vijfenvijftig.
Het opgeven max vermogen op de adapter zegt niks over het echte verbruik van de winder.
Grt,
Harold

@lencoth.
Niets ten nadele van je reactie die is jou terechte persoonlijke mening.
Het viel mij alleen op dat meerdere achteraf niet blij waren met de aanschaf van hun winder.
Iets wat ik persoonlijk heel anders ervaar
That’s all
Grt,
Harold

Klopt, het werkelijke vermogen zal vast veel lager liggen. Ik reken gewoon met de opgave van de fabrikant, dus de kosten kunnen alleen nog lager liggen dan die 8 cent per dag! Om het vermogen van het motortje te bekijken moet ik het ding uit elkaar slopen of een verbruiksmeter tussen stekker en stopcontact plaatsen, maat dat was me wat te gek :+

Ik heb wel een watch winder over. Ik heb hem een tijdje gebruikt maar als je er vlak naast ligt stoort mij dit teveel snachts. Mocht je in de buurt wonen mag je hem wel uitproberen? Het gaat om winder voor 2 aparte horloges. Pm me bij interesse.

Zelf heb ik goed ervaringen met een watchwinder, maar voor mij persoonlijk is het gewoon heel praktisch om af te kunnen wisselen tussen mijn quartz en automaat horloge.
Een tijdje geleden heb ik voor 89 euro een Beko winder gekocht, zeer stil en 3 programma’s, ideaal als je langere tijd geen automaat draagt en niet wil dat hij stil komt te staan.