Slijtage door watchwinder groot?

Beste medeleden,

In een ander draadje werd de opmerking gemaakt (misschien gechargeerd) dat een horloge in 1 jaar in een watchwinder wel 10 jaar slijt…
Zelf heb ik mijn horloges ook in een watchwinder en ben er tevreden mee, maar deze opmerking zette me toch aan het denken.
De ene keer hoor je dat het niet goed is als een horloge laat liggen, nu dus als ie in de winder zit.
Ik kan van de ene kant niet geloven dat een horloge in de winder harder slijt dan om je pols,met andere woorden, als je een horloge altijd om hebt, slijt het toch niet meer of minder dan in een winder zou ik zeggen, maar ik ben dan ook geen kenner op dat gebied.

Zijn er mensen die hier van de hoed en de rand weten?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

groetjes,
Joep

ik gebruik zelf geen watchwinder maar draag ze wel regelmatig (min 1 dag per maand)
heel lang stil liggen lijkt me ook niet goed maar onnodig op een watchwinder ook niet.
dat het harder op een watchwinder slijt dan bij normaal gebruik kan ik me bijna niet voorstellen.
het lijkt me dat een horloge bij normaal dragen ook extra van schokken, stoten, temperatuur verschillen en vocht slijt wat je normaal op een watchwinder wat minder snel zou verwachten.

Een horloge in een watchwinder staat een groot deel van de dag stil en maakt tussen de 650 en de 1000 omwentelingen per dag afhankelijk van de instellingen.

Volgens mij zijn er veel mensen die maar 1 horloge hebben dan dat dagelijks dragen. Lijkt me dat die veel harder slijten.

Yep, tenzij je em dag&nacht aan laat staan. Luxe uitvoeringen hebben een programmering. Dan valt het relatief wel weer mee met de slijtage.

ikzelf wissel regelmatig van horloge, maar mijn ik zorg er toch voor dat ik mijn automaat elke dag aanheb (meestal 's morgens een kwartier en 's avonds een uur). Weet er iemand eigenlijk hoe lang ik hem dagelijks moet dragen zodat hij nooit stilvalt?

groeten,
Stefan

goesie Schreef:

ikzelf wissel regelmatig van horloge, maar mijn ik
zorg er toch voor dat ik mijn automaat elke dag
aanheb (meestal 's morgens een kwartier en 's
avonds een uur). Weet er iemand eigenlijk hoe lang
ik hem dagelijks moet dragen zodat hij nooit
stilvalt?

groeten,
Stefan

Dat is niet te zeggen, verschillend per horloge en verschild natuurlijk wat je activiteiten zijn wanneer je een horloge draagt.
Dat een horloge harder slijt in een wachtwinder is echt onzin.

Patrick Schreef:

Dat is niet te zeggen, verschillend per horloge en
verschild natuurlijk wat je activiteiten zijn
wanneer je een horloge draagt.
+1

Dat een horloge harder slijt in een wachtwinder is
echt onzin.
Waarschijnlijk wel vergeleken met als ie stilstaat. Minimaal, maar toch…
Indien regelmatig geserviced valt 't denk ik in de praktijk allemaal wel mee.

Beste Stefan,

Een horloge in een ‘watchwinder’ zal alleen overmatig slijten wanneer het uurwerk eigenlijk aan een onderhoudsbeurt toe was. Die apparaten zijn ooit ontwikkeld voor mensen die wilden voorkomen dat ze hun prijzige en qua bediening ingewikkelde ‘grandes complications’ iedere keer opnieuw moesten instellen, maar vonden al snel hun weg naar menig verzamelaar die met eenvoudiger automaten genoegen moest nemen.

Voor wat de snelheid van het opwinden betreft zijn er twee kampen: de Japanse snelwinders (te herkennen aan het feit dat die veelal niet via de kroon zijn op te winden) en ‘de rest’, uiteraard aangevoerd door de Zwitsers, die het fenomeen automatische opwinding vooral zagen als een manier om de veerspanning constant en daarmee de nauwkeurigheid van het horloge op een hoog peil te houden.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Ik denk dat het slecht is voor een horloge als het in de winder zit en het aantal omwentelingen per dag is te hoog ingesteld. Dan wordt hij a.h.w. structureel ‘overwonden’ en dat is niet goed. Zolang dat niet het geval is, kan het niet meer kwaad dan dragen, denk ik.

Samedi Schreef:

Dan wordt hij a.h.w.
structureel ‘overwonden’ en dat is niet goed.

Ik dacht dat de meeste automatische horloges bescherming hebben tegen het overwinden.

Dat hebben ze inderdaad ook, slip systeem, wel is het zo dat de veer altijd maximaal gespannen staat wanneer de omwenteling te hoog staat afgesteld.
De vraag is dus wat voor een nadelig effect dat heeft over langere tijd

ah ha, dus als ik het goed begrijp, dan heeft een automaat met een correct afgestelde aantal omwentelingen met slip systeem, geen noemenswaardig nadelig effect van een watchwinder gebruik?

Ik denk dat dat klopt. Veel slijtage zal bij ‘overwinden’ overigens juist ook aan het slipsysteem zelf ontstaan.
Als het aantal omwentelingen goed staat ingesteld, kan het, zoals gezegd, naar mijn mening inderdaad weinig kwaad.

Mag ik dan ook mijn pols niet te vaak bewegen? :smiley:

1 like