Welk horloge gaat er écht nooit uit?

Eens! Aan de andere kant is het lastig dit te ontwerpen zonder dat het de symmetrie verstoort. Op de 6 is de mooiste plek

Ik heb vaak bij een horloge geroepen dat deze er toch ècht nooit meer uit zou gaan. Het liep altijd anders. Tot deze op mijn pad kwam: een Seiko SNKD99. Op één of andere manier vind ik deze altijd ontzettend kloppen en al helemaal voor dat geld. Nu ben ik een sucker for Seiko, dus dat speelt mee. De zwarte heeft mij nooit echt geïnteresseerd, de blauwe des te meer.

Wekenlang heeft hij in het winkelmandje gelegen, maar de 37mm en het feit dat de end link geen losse is, maar aan de kast vastzit, hielden mij tegen. Hierdoor kan je hem alleen op de typische blikken band dragen, maar die vind ik opvallend fijn dragen. Destijds droeg ik uitsluitend horloges tussen 42-45mm en een eerder vijfje, die mijn zoon heeft, vond ik altijd te iel bij vrijetijdskleding.

Een paar weken geleden waren wij onder andere een weekje in het altijd onrustige Hong Kong (en ontliepen als bij toeval alle ellende). Een klant en inmiddels vriend die daar al woont sinds de skyline er minder gevuld uitzag, nam mij mee naar de krochten van de wijk Mong Kok. Hier zitten ontelbaar veel kleinere en grotere horlogezaken. Zo ook een aantal waar hij altijd zijn Seiko’s en Grand Seiko’s koopt.

In één van die zaakjes staarde dit “vijfje” mij vanuit een verdomhoekje bovenop een donker schap aan. Terwijl de verkoper een paar nieuwe Arnies voor hem inpakte en beiden druk in gesprek waren, bleef ik toch maar naar dat kleine blauwe Seikootje kijken en vroeg wat hij ervoor wilde hebben.

De beste man gaf mij het antwoord door een rekenmachine met een bedrag in Hong Kong Dollars naar mij toe te draaien. “Oké, duidelijk. En nu mijn prijs alsjeblieft”, zei mijn vriend. Er werd weer driftig op het rekenmachientje getikt. De verkoper hield even in en draaide hem weer naar mij toe.

Even snel het vermelde, nieuwe, bedrag van HKD naar Euro’s in mijn hoofd omrekenen. Slik. Dat is minder dan de helft van de goedkoopste aanbieding op internet. En dus zei ik “pak maar in”.

Eenmaal terug op de hotelkamer heb ik de schakels met een nagelschaartje verwijderd, zodat de band mij zou passen. Ik had even geen gereedschapskoffertje op zak natuurlijk. Dachten jullie soms dat ik kon wachten met het afstellen van de band tot ik een week later weer in Nederland zou zijn? No way. Mijn ingreep werkte zowaar, iets dat ik eigenlijk niet verwacht had. Door deze actie heb ik wel wat krasjes aan de binnenkant veroorzaakt, maar boeien, deze gaat toch nergens meer heen. Nooit.

Oh ja. Omdat ik in verband met de ongunstige tarieven “liever niet” met mijn eigen creditcard mocht betalen, schoot de vriend het even voor. Ik zou het de volgende dag gelijk terugbetalen.

‘s Anderdaags eenmaal in een foute pizzeria beland, om samen het laatste avondmaal te vieren voordat wij (hopelijk!) weer naar Frankfurt zouden vliegen, riep hij “the watch is on me as a token of my friendship and as a tangible reminder of your trip to Asia and visit to my beloved Hong Kong”.

Nou: bedankt Daniel! Dat is supercool.

Dat hij sindsdien een paar weken om de pols van mijn vrouw zat, in afwachting van haar Maurice Lacroix Aikon 35, is niet erg. Ik had namelijk haar Aquaracer verkocht, omdat ik die met 40.5mm inmiddels véél te groot voor haar iele polsjes vond. Ik heb haar min of meer gedwongen deze voor haar te verkopen. Nogmaals: de mode is “kleiner is fijner” en daar sta ik inmiddels helemaal achter. Helemaal bij dames.

Toen de ML dit weekend op de spreekwoordelijke mat plofte, heb ik gelijk weer bezit van het vijfje genomen en er weer wat schakels tussen gezet. Ik ga hem fijn zelf bij mijn pakken dragen (verplichte kost waar ik werk). Daar misstaat 37mm absoluut niet bij.

Wat dit vijfje nu extra speciaal maakt, buiten het feit dat het een kado en tegelijk souvenir is, is dat ik hem aan een stalen balk in de hotelkamer in Hong Kong expres ergens op de zijkant van de sluiting heb bekrast. Niet heel erg diep en niet direct zichtbaar, maar ik weet waar het zit. Nu is hij helemaal “Hong Kong” voor mij. Dit heb ik overigens wel afgekeken van Robert-Jan Broer van FratelloWatches, dus denk nu niet dat ik hier origineel mee ben. Robert-Jan deed dit ooit bij één van zijn Speedmasters toen hij op Cape Canaveral in de USA was. Althans, dat las ik een keer in zijn blog. Hij maakte een kras op de kast van zijn kostbare Omega door hem hard langs de originele Apollo te halen, waarmee Aldrin, Armstrong en consorten op de maan waren geweest. Toen niemand keek natuurljk. Dit heeft mij altijd geïntrigeerd. Topactie.

Genoeg geluld. Dit is mijn Seiko 5 in kwestie:

Snappen jullie mij een beetje?

Groet en fijne avond.

Hans

19 likes

Zo ver ga ik (net) niet maar is ook niet nodig, ik weet altijd wel heel snel ergens een krasje of een deukje te versieren :grin:

Leuk verhaal, toffe Seiko. Horloges met een verhaal zijn de beste om te houden!

2 likes

Zeg maar gerust cadeau! :heart_eyes:

1 like

De Seiko Marine Master 300 SBDX001 zou er nooit uitgaan…

:lying_face:

Deze 2, Tijdloos… 🥰

10 likes

Absoluut!

1 like

Deze kreeg ik voor mijn 21st verjaardag (14 maart)…dus blijft hij gewoon hier !!

4 likes

Mijn eerste zelf gekochte horloge welke ik tijdens mijn eerste zeereis in het Panama kanaal kocht voor USD 15,-- (wel met een koers van 1 USD = 3.65 NLG).
Heeft mij dag en nacht probleemloos over de wereldzeeën gedurende 7 jaar gevolgd.

Is voor een buitenstaander niets waard; voor mij vele herinneringen !!

17 likes

Geen pols- maar een zakhorloge.
Van opa geweest. Herinneringen

3 likes

Zelf gekocht op mijn 70ste jaar om haar klassieke schoonheid en indrukwekkende techniek: mechanisch, automaat, minuten, uren, dag, datum, maand, maandstand en (schrikkel)jaar.: Frederique Constant Manufacture.


Zal tot mijn einde bij mij blijven en dan ???

15 likes

zeer mooi :heart_eyes:
en dat je hem nog jaaaaaaaaren mag dragen :+1::sunglasses:

1 like

Dit is waar het over gaat. Mooi verhaal

1 like

Helemaal geweldig dit.

Deze, want dit vind ik zelf de mooiste😀.

12 likes

Ik ben niet zo van de duikers, maar deze is toch wel erg mooi Hans!

1 like

Dank je wel Paul, ik wilde destijds een DeVille of een Speedmaster, maar toen ik voor het eerst naar een juwelier ging om ze in het “echt” te zien, zag ik zo’n blauwe Seamaster (SMPc) in de etalage en was ik eigenlijk al meteen verkocht😀.

2 likes

Hahaha, klabam!

5392EAF9-8F7E-4705-AD7F-32EAC6D34A24

Ach, sommige mensen zijn echt geïnteresseerd in horloges qua techniek en historie, anderen zijn vooral geïnteresseerd in het zien en gezien worden. Het shinen en een beetje interessant kunnen doen op een verjaardag.

Zo beleeft iedereen de hobby weer anders. :smiley:

3 likes

Blauwe wijzerplaten :ok_hand::kissing_heart:

1 like

Dit is wel een beetje waar ik op doelde met dit topic! Dit zijn de fijne verhalen inderdaad.