Wist u dat?

Ja… en daarmee zit ik dan ook meteen met de grootste vraag… Tijd is relatief… maar de lichtsnelheid is een constante… gemeten in afstand afgelegd per tijdseenheid… , dan kan ik alleen maar concluderen dat ook afstand relatief is… en omgekeerd evenredig met tijd… anders kan lichtsnelheid geen constante zijn…

1 like

klopt, wanneer jij in je UFO met de lichtsnelheid naar de afsluitdijk vliegt en iemand anders datzelfde stuk met de brommer, dan hebben zijn horlogewijzers meer afstand / rondjes gedraaid dan de wijzers op jouw horloge.

2 likes

Klopt! :slight_smile:

Afstand is relatief, lengte niet.

1 like

Afstand is een resultante van tijd en licht, dus daar ga je al.

Je moet eerst het verschil tussen lengte en afstand kennen :wink: Afstand is iets anders dan lengte.

1 like

Yeah now we’re talking. Ik pak even een Gulden Draak, moment.

2 likes

Ik neem hier nadrukkelijk afstand van, sterker nog…tot in de lengte van dagen. :grin:

1 like

Zoek ik even de eerste druk van Einsteins speciale relativiteitstheorie uit 1905 “Zur Elektrodynamik bewegter Körper” moment…

http://plzcdn.com/resize/500-500/upload/c8ce918445f078aa6c4d6295f7767e64aG9hcmRlcnMuanBn.jpg

4 likes

:thumbsup:

Arie is inmiddels afgehaakt denk ik. Die zit achter de draaibank. Of aan de toog.

Gevonden! Hij lag op het toilet, daar lees ik graag dit soort shit :sunglasses:

4 likes

Even serieus: wist u dat ik deze best grappig vind?

4 likes

wist je dat einstein geweigerd is op de universiteit ? , zijn ideeen waren ‘te vergezocht’ en hij werdt niet serieus genomen

en vwb tijd en afstand een constante ? , niet als je ‘spacetime’ kunt buigen en dus een kortere route kunt nemen :wink:

Dus zó ben jij in twee dagen van Kaap Hoorn naar Sydney gevaren.

1 like

het gaat toch om de dikte?

2 likes

Jawel hoor! Lorentzcontractie noemen we dat. En Arie heeft in feite gelijk: het hang samen met (of is eigenlijk hetzelfde verschijnsel als) tijddilatatie.

Om het on topic te houden: wist u dat wanneer twee objecten ten opzichte van elkaar in beweging zijn, ze elkaar qua lengte korter waarnemen dan ze bij stilstand zouden doen?

1 like

Je bedoelt qua afstand.

http://www.fabc.info/fysica1.htm

[quote]Vaak gebruiken we de begrippen afstand en lengte door elkaar alsof ze dezelfde betekenis hebben. Ook natuurkundigen doen dat, Albert Einstein bijvoorbeeld in zijn relativiteitstheorie .
Maar dat de betekenissen van enerzijds lengte en anderzijds afstand erg verschillend zijn, blijkt als we spreken van een emotionele afstand. Het begrip afstand kun je dan niet vervangen door het begrip lengte. Een emotionele lengte slaat immers nergens op en zelfs een emotioneel te overbruggen lengte is onzin.
Als je afstand ervaart, denk je niet aan een aantal meters alleen. Je kan zelfs heel dicht bij elkaar zijn en toch een grote afstand voelen. En omgekeerd, een verre vriend kan als zeer nabij ervaren worden.

Het begrip afstand houdt meer in dan ruimte alleen en dat extra element is de tijd. Dat wordt des te meer duidelijk als we denken aan haast hebben of moe zijn. Slechts 1 kilometer kan dan een zeer lange afstand zijn, omdat je het ervaart als langdurig.

Het is vooral de snelheid die de afstand van een lengte bepaalt. Hoe sneller je kunt gaan, des te korter is de afstand van een lengte. Gaan lopen van Amsterdam naar Parijs, of gaan fietsen of per auto gaan of zelfs per vliegtuig, dat maakt heel wat uit.

 Langzaam = lange afstand.Er tussen.Snel = korte afstand.     

De lengte van de weg blijft natuurlijk dezelfde, maar de afstand van die lengte is relatief, afhankelijk van allerlei omstandigheden. De wind of het weer in het algemeen speelt ook een rol evenals de conditie van de weg, heuvel op of heuvel af bijvoorbeeld, de conditie van je voertuig, je eigen conditie en zelfs je stemming.
En al die omstandigheden en condities bepalen de tijd die je nodig hebt, je snelheid. Of ze bepalen de tijd die je hebt, zoals in het geval van haast hebben, en dan ervaar je je snelheid als te laag.[/quote]

Nee, ik bedoel de lengte. Als een object beweegt t.o.v. een waarnemer, dan is de waargenomen lengte van dat object gelijk aan de afstand tussen de uiteinden ervan. En die lengte wordt kleiner naar mate het object t.o.v. die waarnemer sneller beweegt: dat heet lorentzcontractie. En daarmee is lengte dus net als tijd (en om dezelfde reden) relatief.

Nee,die afstand wordt kleiner. Een meetlat van 30cm lang blijft 30cm lang.

De waargenomen lengte is de ruimtelijke afstand.

1 like

Nee dat is dus juist niet het geval. Voor een waarnemer die op een snel reizende meetlat zit, blijft 'ie 30 cm. Voor een stilstaande waarnemer (die om een of andere reden een snel vliegende meetlat met een klein mannetje erop ziet voorbij komen…) is die meetlat korter. Hoeveel korter? Dat is afhankelijk van de snelheid. Wie van de twee waarnemers heeft gelijk? Allebei. En daarom is het relatief (…t.o.v. van de positie van de waarnemer).

3 likes