Zelf complicatie maken

Dat geloof ik graag, maar 1 interesse en 2 wie zegt dat servicen niet mijn volgende stap wordt? :slight_smile:

1 like

Hij kijkt vooruit en wil verder komen.
OT: Er zijn puristen die een secondenwijzer al als complicatie beschouwen.
Datum is imho de eenvoudigste.
Aan welk soort complicatie denk jij? Chrono, maanaanduiding, eeuwige kalender?
Mbt makkelijker denk ik dat je je vergist.
Het “gewone” uurwerk is bekend. Vereenvoudigd gezegd: De indeling kan wisselen, maar de volgorde van de verschillende tandwielen blijft in principe gelijk. Hooguit verschilt het aantal tanden al naar gelang de frequentie van de balans.
Nu komt de vraag hoe je de complicatie wilt uitvoeren.
Een basis uurwerk met een opgezet moduul of de lay-out van het uurwerk aanpassen en de complicatie “inbouwen”.
Enkele voorbeelden: Speedmaster reduced. Het werk is een ETA 2890-A2 met een opgezet chrono-moduul. Een groot aantal horlogemakers weigert dat werk onder handen te nemen. Omega 321 is een “echte” chronograaf. Helaas durven ook prutsers di zich horlogemaker noemen dat onder handen te nemen.
Eeuwige kalender: in mijn JLC zit een uurwerk, waarvan de datum tot het jaar 2100 aan het eind van elke maand - ook in februari en ook in de schrikkeljaren - automatisch verspringt. De volgende eigenaar of zijn/haar opvolger moet er in 2100 mee naar de fabriek. En dan klopt het weer voor de volgende 400 jaar.
Andere zogenaamde eeuwige kalenders hebben drukknoppen.
Bij sommige moet je die alleen in februari gebruiken, bij andere bij elke maand die minder dan 31 dagen heeft.
Je kunt ook nog denken aan een werk met repetitie, dan heb je de keus uit repetitie van de uren, de kwartieren of de minuten.
En je kunt van alles combineren, dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:

Chronograaf, Maanstand, Dag, Datum, Maand, en repetitie van de kwartieren.
Gemaakt ongeveer 1905.
Dus het systeem is bekend en hoogstwaarschijnlijk ook beschreven.
Je zou @brunod kunnen vragen of hij al iets op het internet gezet heeft. Als ik het goed begrepen heb heeft hij een groot aantal boeken dat hij min of meer openbaar wil maken.

Ik raad je aan om eerst te besluiten wat je uiteindelijke doel is (welke complicatie je het meeste interesseert) en dan daar stapsgewijs naar toe te werken.
Succes.

3 likes

Wel tof als je zelf een tourbillon oid in elkaar kan knutselen.

2 likes

Inderdaad, het is meer een kwestie van vooruitkijken. Vooral; hoe moeilijk ziet het eruit, is het iets wat ik zou kunnen en zou ik het dan wel/niet willen?

Afhankelijk van hoe gecompliceerd (pun intended) het is, dacht ik aan of een module, of eerst misschien beginnen met een uurwerk verfraaien (perlage, snijwerk en etc) en/of daar delen van vervangen. Bijvoorbeeld zelf een brug maken die net even anders loopt.

Het valt me alleen op dat er erg weinig te vinden is. Het is natuurlijk een vak of kunst op zich, maar ik had wel verwacht wat meer erover terug te kunnen vinden.

In elk geval, een workshop van Blancier staat op mijn verlanglijstje, daar zou ik toch geen bult aan kunnen vallen dacht ik zo. Dan zou ik daarna in elk geval een eta 6497 of 6498 moeten kunnen servicen.

Perlage is niet zo moeilijk, dat is vooral een kwestie van oefening/routine.
Snijwerk, bedoel je daarmee het skeletteren of het graveren van de platine en bruggen?

Zoek eens op goochem naar (machine Ă ) guillocher dan vind je een paar mooie mogelijkheden om onderdelen - ook de wijzerplaat - te verfraaien.

1 like

Perlage ziet er ook niet lastig uit, daarvan heb ik wel een en ander gevonden. Toch denk ik dat het nog wel wat oefening kost om het echt mooi te doen en de uurwerken niet te verpesten. :slight_smile:

Ik ga in elk geval goochelen naar guillocher oa.

Hallo,
Groet @Maurits,
Er zijn verschillende stappen :
de binnen kant van een horloge begrijpen, dan uit elkaar behandelen en alles terug plaatsen.
Dan de complicatie begrijpen, theoretisch ten minste.
Daarna gewone delen kunnen maken en ten laatste komplicatie te kunnen maken :wink:
Om vlugger te gaan zou je boeken kopen : G. Daniels Watchmaking en misschien een andere over complicatie. In Duits is er Die Reparatur komplizierter Taschenuhren, de Bruno Hillmann

en in engels, complicated watches and their repair of D. de Carle.
Ik deel ook tientalen boeken door een digitale bibliotheek, (F, GB, D
) maar daar zijn er alleen maar openbare boeken. De twee hierboven genoemd zijn geen openbare boeken, jammer. :wink:
Mvg, en veel plezier,
Bruno
Edit : Guillocher is onmogelijk zonder een guillocher draaibank (rose engine), in kort, onbetaalbaar.
Perlage is mogelijk, zoals anglage enzv. Je moet High end finishing zoeken, onder ander een enige boek van G. Papi en C. Sermier.
Aan een wijzeplaat te werken heet dat beroep een cadranier.
Je moet de werktuigen Van Arie Kabalstra ook bekijken :wink: (Dial printing machine, perlage boor apparaat
)
Je mag ook Hajime Asaoka zijn horloge bekijken, onder ander chrono en tourbillon, zelfs gemaakt.


En natuurlijk de werk van ons vriend @stefanketelaars Stefan Ketelaars
Hier guillocher machine :

Roland Baptiste maakt ook mooie wijzerplaat :

13 likes

Bedankt, dat zijn in elk geval heel wat richtingen om in te zoeken :slight_smile:

1 like

Als je meer wilt weten hoef je maar mij te roepen :wink: Ik ben een beetje minder aanwezig hier nu


2 likes

Bedankt voor het aanbod, mocht ik je hulp ergens bij nodig hebben, dan zal ik zeker bij je op de lijn komen.

Verder denk ik dat dit ook wel een interessant linkje is. Ene Dean DK die al zijn stapjes op youtube heeft gezet, net de eerste aflevering gekeken, best leuk; https://www.youtube.com/channel/UC8Fnh5V01lstObcmwpm3Akg

Zojuist een uurwerk helemaal uit elkaar gepuzzeld
 een seiko 7009, maar toch. Nu schoonmaken, rommelen met olie die niet echt geschikt is (Chinese 702 om lekker mee te oefenen, want dit uurwerk gaat toch nog wel een paar keer uit elkaar en weer in elkaar) en kijken of het iets doet.

5 likes

Ik ben vandaag een - voor mij - nieuwe complicatie tegengekomen: weeknummer.
Op dit horloge:

3 likes

Mooi maar niet volledig : je moet nog de veertrommel openen en de veer uitnemen om schoonmaken en smeren :wink:
Pas op voor je ogen !
Veel plezier :slight_smile:
Edit : Zie hier voor de trommel maar om de deksel te openen is het beter op de tandwiel rand van de trommel te duwen tegen een harde vlakte :wink: (Ik kon geen foto nemen met twee handen bezig :wink: )

En nog een filmpje :

1 like

Top, als de huidige componentjes schoon zijn en ik de voorkant weer in elkaar heb zitten, ga ik daarmee aan de slag


1 like

Dat was geen overbodige luxe :slight_smile:
Gelukkig voorzichtig gedaan, de barrel arbor (geen idee wat de Nederlandse naam is) van een van de twee trommels ben ik kwijt. Gelukkig heb ik twee 7009A’s, die zijn nu helemaal uit elkaar, kan ik de componentjes poetsen, schoonmaken, oliĂ«n en weer in elkaar puzzelen :smiley:

1 like

Dan kan je direct een power reserve complicatie er aan toevoegen!

1 like

Zo, dat zijn nog best een hoop tandwielen. Maar is de grote niet afhankelijk van hoeveel keer de trommel moet draaien om de veer volledig op spanning te brengen? Wel leuk om mijn wiskunde weer eens goed op te poetsen (maar dat is toch al nodig).

Heel erg bedankt iig voor deze bijdrage, dit ga ik zeker even op mijn gemak bekijken en uitpluizen.

Barrel arbor heet een ton-as of veerton-as in het Nederlandse vakjargon.

1 like

Bedankt. Weer wat wijzer.

Complicaties zijn leuke dingen. Het maakt een horlogehuis.

Zelf vind ik innovaties leuk. Een quartz dat met een smartphone in vele tijdszones in te stellen is, een secondewijzer die aan de rand van de bezel te zien is, alarmen zoals een minut repeater. Perputual calendars etc.

1 like