Ankergang zakhorloge met opwindstem : how to service

Ik probeer hier stap by stap te verklaren hoe ik een service beurt geef.
Het gaat over een oude ankergang zakhorloge met opwindstem “remontoir”. (Als het over een cylinder gang gaat zou het anders zijn; het verschil is niet zo groot, maar die verschil te neigeren zou schade oorzaken).
84


85
Ik heb een horloge gekozen die geen echte bijzonder behandeling nodig heeft. Dus met weinig gewone werktuigen moet het lukken.
Schroefdraaier, messing draad om de wijzer paletten afnemer te maken, tooth pick, rodico en plastiek oorstaaf om de wijzer terug te plaatsen…
Er wordt ook gebruik gemaakt van een triebniet om de center wiel terug te plaatsen.

Ten eerste, alles uiterlijk goed bekijken. Haren of gebroken dial, wijzers, glas, kast, klappen…
86

Dan de kast openen om de beweging te kijken :
87


verdwenen of wandelden schroeven (of andere ongewonne dingen!), balans (of die draait, omhoog en beneden om beiden pivot te checken), de spiraal (krullen, gebroken, geplakte…),
90
Nu de balans kloof “coq” afnemen. Als het onmogelijk is zullen we moeten wachten totdat de beweging uit de kast is.
93
Maar afgezien dat de balans met zijn spiraal de meest gevoelig is, is het zo vlug mogelijk dat men die uit neemt.
94
Dat is een belangrijk verschil met een cylinder gang waar als de balans afgenomen is draaien de wielen zonder te stoppen. Dan kan voor droge of oude pivot gevaarlijke schade oorzaken.
Maar hier, omdat de anker alles stopt, gebeurd dat niet.

Dan kijken en voelen of er nog kracht in de veer zit.
Met een toothpick op de center raad voor en heen duwen, om te kijken of er kracht van de veerton komt.
Met de “remontoir” kroon een beetje draaien zonder click zodat men een toothpick onder de stop veer hakje kan duwen, en dan voorzichtig door de kroon te houden, de kracht van de veer losdraaien.
92

De beweging zit met twee schroeven in de kast vast, schroeven tegenover geplaatst.
95


De “remontoir” kroon en stem moeten ook uit. Daarvoor kroon trekken op de positie om de tijd te zetten. De kleine schroef naast de stem een beetje uitschroeven, en proberen op de kroon te trekken.
98
99
Dan de horloge omkeeren om de beweging uit te nemen
100
102

Nu de wijzer af nemen. Met een geknipte plastiek blad kan men de dial beschermen.
105


Ik neem de groote wijzer af, maar laat de tweede die zal later met de dial uitkomen. De kleine seconde wijzer komt ook.

De twee dial poten schroeven rechts draaien om de voeten los te laten. Deze schroeven zijn van ongewonne vorm. (Die zijn uitgeschroeft om op de poten te trekken)
104


103

De dial afnemen en ook onmiddelijk de klein wiel die daar tussen was en dient om de uren wijzer te koppelen.
108


De uren pijp zit nog vast op de wijzer door de dial.

De beweging uit elkaar nemen en de schroeven met hun eigen kloof houden (zelfs als er standardisatie is, is er soms een of andere grotere schroef).

Eerste de anker kloof. Toen kunnen de wielen nog misschien een beetje draaien maar niet meer dan een paar keer omdat de veer geen kracht meer heeft. Dus de wielen met een stick stoppen tijdens men da anker afneemt.

En dan verder tot de laatste brug. Om de kloven boven te duwen zijn er kleine gatjes om te helpen.
110

De twee schroeven van de veerton en de wielen ernaast uitschroeven. Een van deze schroef is links geschroeft. Hier heel ongewonlich waren er twee.
Om die uit te schroeven is het nodig de onderste wiel met iets te blokkeren.
111


Dan alle drie schroeven van deze kloof uit en de kloof afnemen.
113
Oppassen voor de klein delen die nu zo uit valen.
114

Om de center wiel terug te zetten heeft men een triebniet werktuig nodig. Die zullen we deze keer gebruiken en dus nemen we de center wiel uit.
Aan de dial kant van de plaat met de messing lever de center raad af nemen.
116

Naar de veerton.
De deksel met een schroefdraaier openen (Heel voorzichtig voor de ogen).
118


119
120
Dan de veer van zijn stem aftrekken, stem uit
122
en langzaam de veer uit zijn ton uitdraaien. Wat er ooit nu gebeurd, nooit los laten.
123
124

Gedaan ! Proficiat.
Nu alles schoon maken. De veer bekijken of er roest is.
126


Met een groote druppel olie op een papier doek, de veer schoonmaken totdat de doek niet meer vuil wordt.
125
Dan nog een keer om een beetje olie overal op de veer te smeren.
127
129
De veerton schoonmaken : doek, toothpick, de kratsen verdwijnen. De deksel ook.
De veer terug in de veerton schroeven, en kijken dat de buiten kant hak op de juiste plaats vast zit.
132
Toen de veer in de ton zit, smeren met een oliegever (of een draad messing) : enkele druppel op de ton bodem, 3, 4 druppels op de kant van de veer.
133
De centraal hak van de stem zetten. De deksel terug duwen, met de kant van een tang als de kracht van de vingers en nagels niet genoeg is.
135
De beweging omkeren en de “contre pivot” van de balans uit schroeven.
136
De steen schoon maken, toothpick voor de gat van de tweede steen.
137
De remontoir gedeelte schoonmaken, smeren en terug plaatsen.
138
141

Nu alles terug in plaats zetten.
De center wiel en zijn “chaussée” raad met de triebniet
149


Veerton, tirette schroef en opwindstem raad
142
De veerton kloof plaatsen.
144
De opwindstem smeren en plaatsen
146

Elke kloof schoonmaken : toothpick draaien in de as gat, met rodico stof poetsen, de wielen in rodico duwen om de vuilnis van de tanden en pivot af te nemen.
150


Een wiel na de andere, tot de escape wiel, heel voorzichtig onder zijn kloof schroeven en bekijken dat alles heel vrij draait.
152
Als alles goed gaat, een micro druppel olie voor elke steen/pivot van beiden kant.
154
Met de hand een beetje draaien om de olie in de stenen te verspreiden.
Nu de anker kloof.
155
Een paar click opwinden en kijken of de anker van eene kant naar de andere springt als men erop duwt.
156

Als het mogelijk is, ook voor de balans kloof doen door de kompas af nemen. Pas op voor de spiraal. Anders zo laten. Wij zullen nu beginnen de balans uit elkaar te maken.

De balans schoonmaken : onderste pivot met rodico,
157


bovenste met de kloof op de tafel en een soort lepel rodico tussen de spiral spiren als de balans omhoog werdt getrokken en dan de pivot in rodico geduwt.
158

Dan de kompas sleutel draaien om de spiral los te laten,
162


en de kompas schroeven uit draaien.
159
160
Steenen schoonmaken, toothpick, rodico. De sleutel sluiten om de spiral te raaken.
Als alles goed is, een druppeltje olie in de stenen van beiden kanten
163
en de balans met zijn kloof terug zetten.
164
Dan moet de balans beginnen te bewegen.
166youtube.com/watch?v=IQjzI0qHX4M

Kijken dat het blijft lopen in alle 6 positie (up, down, kroon op 12, 3, 6 en 9)

Anker paletten smeren door twee keer een druppeltje olie op een tand van de anker wiel te raken.
168

Nu is de beweging klaar.

:slight_smile:

16 likes

Uitgebreide handleiding weer Bruno. :+1:

Ik heb ook regelmatig gezien dat de deksteen van het balanslager vanaf de onderkant tegen de kloof geschroefd zit, daar kom je dan lastig bij zonder het balanswiel van de kloof te halen; maar bij deze lukt dat dus wel. :sweat_smile:

1 like

Ja maar het verandert niet veel : om de sleutel van de kompas te openen moet toch de kloof uit komen :wink:

1 like

Bruno!!! Wat een geweldige post weer. Voor mij extra leuk omdat in jouw foto 138 precies het onderdeel staat wat bij mij een aantal tanden mist (zie jouw topic Cylinder gang zakhorloge met sleutel: how to service. Cylinder gang zakhorloge met sleutel : how to service

en zo ziet de mijne er uit:

Dat tandrad probeer ik dus na te maken…

Groet en weer bedankt voor dit leerzame topic, Henk

2 likes

Mooi verslag, leuk om te lezen,…bedankt. :+1:

1 like

Bedankt weer voor het verslag Bruno :+1:
Wat ik mij afvraag wat is de reden dat je de uurwijzer niet samen met de minuutwijzer loshaalt maar nog op het uurrad laat zitten?

Iedereen heeft een andere manier van werken en vaak zo aangeleerd en is niet meteen fout maar wat voor mij het fijnste werkt is om na schoonmaak met de balans te beginnen.
Dan heb je alle ruimte op de lege platine om rondom de balans te kijken.
Als de stenen geolied zijn en de spiraal goed is dan de balans weer veilig wegleggen.

1 like

Ik doe dat ook wel eens met urenwijzers die zo dicht op de wijzerplaat zitten dat je er slecht met je wijzerafnemer tussen kunt komen. Dan haal ik na het verwijderen van de wijzerplaat met een presto puller aan de binnenzijde het uurrad eraf. Minder risico op beschadigen van de wijzerplaat. :sweat_smile:
Maar misschien heeft Bruno nog wel een andere reden. :sunglasses:

1 like

Dag Floris,
Zoals je zegt, iedereen heeft een andere manier van werken en vaak zo aangeleerd en ik kan niet zeggen dat mijn manier het beste is. daarom is het ook zeer leerzaam met anderen erover te praten.
Maar na een beetje met oude horloge hebben gewerkt doe ik altijd het meest mogelijk tegelijk het minstens te raaken. Gebroken wijzers die met de lucht in plaats blijven, staal wijzer die op hun as niet meer klemmen…
Dus als ik op de wijzer of dial moet werken neem ik ze af, anders niet.
Maar ik zal proberen proberen de goede trick van @wbcoupe me herinneren (van achter af nemen) om de dial te besparen.
Wat de balans betreft is anders. Als ik de balans moet bewerken neem ik de cylinder wiel/ anker af en niet noodzakkelijk alle andere kloven. Maar voor een service beurt volg ik de kracht van zijn bron, veerton, tot het einde. Als er een probleem is met de eerste wiel maakt het niets uit als ik erop moet duwen of de spel bekijken. Maar als tegelijk alle volgende raden draaien kan er te veel problemen in tussen komen. Men denkt dat het van een wiel komt en het is een andere… En met de laatste center wiel te beindigen is het moeilijk.
:slight_smile:
BD

2 likes

wat een duidelijke uitleg en ook de foto’s spreken boekdelen .Ik ga het voorbeeld van jou eens volgen en hoop dat het me gaat lukken, alleen laat ik de tandjes er aan zitten . groet en hartelijk dank voor het meekijken. Voor mij weer een leermoment

1 like

Update : een klein filmpje om te zien de veer uit zijn veerton komen.
(Ogen beschermen !)
https://youtu.be/EmBTlhHTIZ0
https://www.youtube.com/watch?v=EmBTlhHTIZ0&feature=youtu.be

2 likes

Ik doe de trommel in een plastic zakje en trek daarna met een tangettje de veer er uit.:smile:

1 like

Het is te groot om te verdwijnen, en ik draag al twee paar brillen, dus voor mijn ogen hoef ik geen plastic zakje. Maar je hebt gelijk, het kan gevaarlijk zijn :wink:

1 like