Hobby horloge onderhoud

Goedemiddag,

Lijkt me een prima lijstje voor een beginner, zie alleen schroevendraaiers en een uurwerkhouder niet op het lijstje staan, maar misschien heb je die al? Daarnaast is een (rubberen) werkmatje en een bakje/stompje voor de gedemonteerde onderdelen wel prettig.

Om mee te beginnen zijn voordelige pincetten en schroevendraaiers prima, maar als je ermee door wil gaan zou ik een of twee pincetten (van een type wat jij fijn vind werken) aanschaffen van Dumont, en een schroevendraaierset van Bergeon/Horotec. Dat maakt een enorm verschil in werkplezier, om de kwaliteit echt heel veel verschilt van goedkope sets. Tevens kan je dan gewoon nieuwe bitjes bestellen, wanneer de punt breekt (wat nog wel eens wil gebeuren bij de dunnere bitjes).

Succes met je nieuwe hobby :grinning:

Met vriendelijke groet,
Koen

10 likes

Bedankt @koen

Ik heb nu ook de overige spullen toegevoegd maar krijg helaas de melding dat de Elma ultrasoon vloeistof niet verscheept mag worden (was ook wel te verwachten helaas). Weet jij misschien een goed alternatief die ik hier in Nederland kan verkrijgen?

Goedemiddag Pedro,

Je zou eens contact op kunnen nemen met groothandel VOF van de Gevel in Tilburg. Doe ik al jaren zaken mee en hebben best veel gereedschappen op voorraad (zowel Zwitsers van de bekende merken als goedkopere alternatieven). Reinigings & spoelvloeistoffen hebben ze zowieso staan. Als je in de buurt van Tilburg woont/komt zou ik eens langsgaan :wink:

Met vriendelijke groet,
Koen

2 likes

De horlogemaker is in frans genoemd als de “man met duizend werktuigen”…
Dus, dat betekent alles.
Maar toch op die lijstje heb ik verschillende dingen niet gezien :

  • verschillende kast opener (draaien, klips)
  • pegwood
  • oliegevers
  • dialux + buffer
  • schroefdraaier sharpener
  • tweezer (goede en dun, groote en stevig)
  • potjes die goed sluiten om de klein deeltje te houden
  • vergrooter (voor een oog of als een pet, die kan boven de brillen komen, mijn liefste)
  • boeken…

Veel plezier :slight_smile:

2 likes

OK nog meer toegevoegd haha. Veel had ik al hier liggen dus daar kan ik voorlopig nog wel mee door. Is het aangeraden om een speciaal stukjs gereedschap te halen voor het openen van rolex horloges of is zo een bal voldoende?

Ik ben ook nog niet helemaal uit met vloeistoffen voor ultrasoon reinigen. Is er geen all in 1 vloeistof waarbij je geen andere vloeistoffen daarna moet gebruiken om de voorgaande af te wassen?

En iets anders, hoe wordt een balanswiel gereinigd? En de power reserve veer, moet ik daar niet ook speciaal gereedschap en olie hebben?

Pff, sorry als ik heel vraag hoor heren! Liever 10 vragen en in 1 keer goed doen dan 1 keer vragen en 10 keer fout doen :smile:

Ik heb nooit iets echt geschroefd met een bal zien openen. En de rolex deksel heeft eigen vorm, dus een speciale opener is nodig. Als het eens was geopend en licht gesloten zou misschien de bal genoeg zijn.

Balans wiel met rodico, spiral met one-dip als het nodig is, mainspring met benzine, papier doekje en dan met olie smeren.
Zie hier : https://www.horlogeforum.nl/t/ankergang-zakhorloge-met-opwindstem-how-to-service/133584

Geen probleem :slight_smile:

2 likes

Ik heb diverse Tudors geopend met zo’n bal, maar dat zij ook geen Rolexen natuurlijk.

1 like

Ik vind het zorgelijk dat je vraagt om een all-in-one vloeistof. Dat wijst wat mij betreft helemaal de verkeerde kant op wat betreft je insteek. Ik zie regelmatig horloges die zo’n zelfsmerend bad gehad hebben. En jij wilt Rolexen servicen…?

Als ik verontwaardigd en bezorgd klink, dat komt omdat ik dat ben. Niet iedereen kan zomaar wat spullen bestellen, en hoogwaardige horloges volledig op de correcte manier servicen. Daar is een opleiding en praktijkervaring voor nodig. En aanleg.

Ik maak ook wel 's een fout. Recent nog. Maar als dat gebeurt, weet ik door mijn kennis van hoe een uurwerk functioneert, waar ik de fout moet zoeken. Als jouw geservicede Rolex straks niet goed loopt, heb je geen idee waar het aan kan liggen.

Ik raad je, vanuit je huidige insteek, 't hele project af. Ga eerst eens een serieuze cursus volgen, al is het maar online - van Timezone bijvoorbeeld. En budgetteer meerdere duizenden euro’s voor materiaal. Met bijvoorbeeld een paar honderd kom je echt nergens.

Ik denk dat je ondanks mijn gemopper toch gewoon doorgaat, in dat geval alle succes gewenst, surprise me! :wink:

4 likes

Mooie manier toch om praktijkervaring op te doen en te kijken of het je ligt? Zonder dat je meteen een commitment van duizenden euro’s maakt. Ik volg dit topic in ieder geval uit intresse omdat ik er zelf ook aan zit te denken.

2 likes

haha PeterLC je hebt ook volkomen gelijk. Ik ben niet geheel duidelijk geweest over wat ik bedoel met “simpele” automaat. Ik ben het helemaal met je eens dat een Rolex uurwerk ver, heel ver, boven mijn kennen en kunnen ligt en zal liggen. Dit soort uurwerken wil ik ten alle tijden absoluut niet gaan aanraken!

De uurwerken waar ik meer op doelde zijn ETA 2836/2824, Seagulls, Seiko Nh35a en andere soortgelijke veel voorkomende uurwerken. Als ook deze uurwerken boven mijn niveau liggen en niet dmv opzoekwerk en filmpjes op youtube behandeld kunnen worden volgens jou, dan hoor ik dat graag!

Je hebt over horloges die je regelmatig ziet die een zelfsmerend bad gehad hebben, wat bedoel je hiermee precies? Nu ben ik benieuwd en wil ik natuurlijk geen stomme fout maken die een ervaren iemand al te vaak heeft gezien (beginner mistakes? :wink: ) Wat raad jij aan?

1 like

Begrijp me goed, ik ben geen horlogemaker en heb geen cursussen gevolgd maar ik heb wel wat ervaring met horloge uurwerken.
Ik weet niet of je al ooit een mechanisch uurwerk van een horloge uit elkaar gehaald hebt, maar ik raad je aan om met hele simpele uurwerkjes te beginnen. Dingen die je soms op rommelmarkten vindt (al wordt dat tegenwoordig steeds moeilijker ) of simpele Russische uurwerkjes die je op ebay nog wel vind voor weinig. Soms staan er partijen van deze uurwerken op voor zeer schappelijke prijzen. Wellicht kun je dan van meerdere oude uurwerken wel een paar goed werkende horloges maken.
Zo leer je om te gaan met de kleine onderdelen en als het een keer niet lukt, kost het tenminste geen vermogen.
De handigheid en feeling moet komen door veel te oefenen. Je kunt niet zomaar even een horloge repareren of servicen. Het is niet voor niets een meerjarige opleiding.
De onderdeeltjes zijn zeer klein en fragiel. Schroefjes van M 0,4, asjes van 0,08 mm, miniscule veertjes die je met het blote oog bijna niet kunt zien en die heel ver kunnen springen (weet ik uit ervaring).

Laat je echter door mij niet tegenhouden. Het is heel leuk om met uurwerkjes bezig te zijn. Als je een horloge weer goed aan het lopen hebt is de voldoening enorm groot en de techniek is zeer interessant en er gaat een wereld voor je open. Maar je moet echt wennen aan de afmetingen van de onderdelen. Beter is om met een zakhorloge uurwerk te beginnen.
Dat is allemaal iets groter en overzichtelijker.
Nogmaals…ik weet niet wat je ervaringen zijn met uurwerken of wat je dagelijkse bezigheden zijn. Misschien bouw je in het dagelijks leven wel elektronenmicroscopen en ben je gewend aan kleine onderdelen. :wink:

Groeten van een andere hobbyist

6 likes

Hehe, mooi gezegd! Mijn ervaring tot zover is een vintage lasita uurwerkje. Ik heb bij een hf lid onlangs een selita en asian 2824 gekocht die ik wil gebruiken om te oefenen en leren. Als dit lukt ga ik steeds een stapje verder met meer gecompliceerde uurwerken. Het schaal van werken verbaasde me ook nogal bij het begin. Chronograaf bijvoorbeeld zal ik samen met in-house uurwerken niet aan beginnen. Tja, qua techniek kennis kan ik een auto, inclusief motor, compleet demonteren en weer in elkaar zetten. Ik weet dat het schaal verschil tussen een auto motor en uurwerk bizar groot is haha maar ik snap wel snel hoe dingen werken qua techiek.niet voor niet dat de show How it’s made en wheeler dealers me lievelings zijn :smile:

2 likes

Mooi dan, dus qua technisch inzicht zit het dan wel goed.
Ik ben zelf 15 jaar automonteur geweest en vervolgens ben ik in een cleanroom machines gaan monteren.
Maar horloges is sleutelen 2.0 kan ik zeggen. Maar zoals gezegd…Erg mooi om te doen.
Veel succes en zo’n asian 2824 is mij niet onbekend. Erg leuk om de balance stop lever te monteren :sunglasses:.

2 likes

Ik wordt gek, zie door de bomen het bos niet meer haha. Qua vloeistoffen, kan ik elma rood gebruiken en daarna spoelen met elma pro?

Wat gebruikt de rest hier eigenlijk?

Old way : geen Elma, pegwood, rodico, benzine… Ik schoon niet horloge de hele dag door :wink:

1 like

Benzine? Als in benzine in je auto of wasbenzine? :smile:

OK - ik gebruik drie baden; eerste bad WF Pro, laatste twee baden Suprol Pro. Ik bestel op eBay uit Duitsland, die doen niet zo vervelend over “brandbare vloeistoffen help gevaar blablabla”. Eerste Suprol spoelbad gaat na verloop van tijd naar het Milieupark, samen met het WF Pro bad; ik vervang alleen het eerste spoelbad en verhuis het laatste spoelbad naar de plek van het eerste. Zo doe je er wat langer mee. :slight_smile:

Essentieel is dat je minimaal een Elma SE oftewel Super Elite hebt; of de moderne Indiase variant daarvan - op eBay rond de 600 euro. Voordelige, complete en geheel functionele vintage SE’s zijn schaars aan het worden. Mensen weten onderhand wat er te koop is.

Nieuwprijs van de laatst gemaakte exemplaren van Elma zelf (2011 gauw uit m’n hoofd) was zo’n 1200 euro. Reserve-onderdelen zoals de kurken pakkingen (vergaan na enkele jaren, bakelieten deksels van de potten (iets te hard aandraaien en je hebt een haarscheurtje) en de motorpakking zijn met een beetje zoeken nog wel te vinden, HSWalsh en Cousins hebben ze nog. Ik heb zelf een ranzige maar perfect werkende SE voor 100 euro gekocht, 50 euro aan pakkingen, klaar. Later nog een donor voor 50 euro waar ik al snel het verwarmingsplaatje uit nodig had. Is los bijna twee keer zo duur als de hele donormachine.

De bediening is geheel handmatig, ik gebruik de prima werkende maar ook vrij irritante wekker :smile: eigenlijk nooit, maar werk deels op de klok, deels op gevoel. Ranzig uurwerk? Opgedroogde olie eerst uitpennen, en daarna wat langer in het eerste bad. Zo tussen de 7 en 10 minuten.

Dan de korf omhoog trekken met de motor-unit nog op de pot, en uitcentrifugeren. Ik speel altijd wat met de snelheidsregelaar op de kop, gaat ook op gevoel en rekening houdend met een eventueel erg kostbaar en fragiel uurwerk. Daarna de hele bubs omhoog, gauw deksel losjes terug op de eerste pot, deksel tweede pot los, alles weer afzinken, eerste deksel goed vast, en zo de drie potten langs. Niet vergeten telkens alle deksels te checken op goed vastzitten - het spul verdampt als een malle en is niet echt gezond. Mijn SE in actie, hier nog in mijn garage waar ik een paar maanden in werkte voor het atelier klaar was.

Laatste pot met gaatjes is de verwarmingsbuis. Als je een plastic korf hebt (ik heb er nog een van pisbakkenstaal), niet te diep induwen! Menig plastic korf is al gesmolten in SE-verwarmingsbuizen.

En voor alle duidelijkheid/ten overvloede - dit is dus voor geheel gedemonteerde uurwerken. Zoals:

Was ook nog een vraag van de TS - hoe maak je de balans schoon? Bij Incabloc-systemen (alleen dan!) gewoon monteren op de platine, kijk maar op de foto in de rechterkorf, en spoelen zonder de chatons en dekstenen. Gaat altijd goed. Bij systemen zonder Incabloc, balans loshalen van de kloof en apart reinigen in wasbenzine en One-Dip (zo doe ik 't althans). Niet in de schoonmaakmachine in elk geval.

8 likes

Wauw! Ik heb helaas niet zo een speciale machine beschikbaar maar denk je dat ik de, door jouw genoemde, vloeistoffen in glazen kan doen en deze vervolgens in water in de ultrasoon kan zetten? Wf pro via Duitsland is een goede tip van je!

Dan behaal je niet hetzelfde resultaat!

Geen goed foto maar ik heb dit nu snel gevonden op marktplaats. Lijkt maar plaats te hebben voor 1 beker

Zou het in principe moeten voldoen?