Cylinder gang zakhorloge met sleutel : how to service

Ik probeer hier stap by stap te verklaren hoe ik een service beurt geef.
Het gaat over een oude cylinder gang zakhorloge met sleutel. Links op de fotos. (Als het over een anker gang gaat zou het anders zijn; het verschil is niet zo groot, maar die verschil te neigeren zou schade oorzaken).
3


6

Ik heb een horloge gekozen die geen echte bijzonder behandeling nodig heeft. Dus met heel gewone werktuigen moet het lukken.
Schroefdraaier, horloge sleutel, messing draad om de wijzer paletten afnemer te maken, tooth pick, rodico en plastiek oorstaaf om de wijzer terug te plaatsen…
Ik wilde niet een behandeling vertellen die ervoor werktuigen van een pro horlogemaker nodig zijn.

Ten eerste, alles uiterlijk goed bekijken. Haren of gebroken dial, wijzers, glas, kast, klappen…
8
9
10


Dan de kast openen om de beweging te kijken :
12
verdwenen of wandelden schroeven (of andere ongewonne dingen!), balans (of die draait, omhoog en beneden om beiden pivot te checken), de spiraal (krullen, gebroken, geplakte…), en dan kijken en voelen of er nog kracht in de veer zit.
13
Met een toothpick op de center raad voor en heen duwen, om te kijken of er kracht van de veerton komt.
Voor een cylinder gang moet men ten eerste deze veer los laten. Met de sleutel een beetje draaien zonder click zodat men een toothpick onder de stop veer hakje kan duwen, en dan voorzichtig door de sleutel te houden, de kracht van de veer losdraaien.
14

Nu de balans kloof “coq” afnemen. Als het onmogelijk is zullen we moeten wachten totdat de beweging uit de kast is.
16

Maar afgezien dat de balans met zijn spiraal de meest gevoelig is, is het zo vlug mogelijk dat men die uit neemt.
17


Toen kunnen de wielen nog misschien een beetje draaien maar niet meer dan een paar keer omdat de veer geen kracht meer heeft.
19
Dan de horloge omkeren om de wijzer af te nemen. Met een geknipte plastiek blad kan men de dial beschermen.
23
Ik neem de groote wijzer af, maar laat de tweede die zal later met de dial uitkomen. Nu is er plaats om de dial met de vinger te raken.

Terug naar de beweging. Die zit met een halve kop schroef in de kast vast. Soms zijn er twee schroeven tegenover geplaatst.
20


Die schroef heeft een stuk van zijn kop af. Als de kop gedraait wordt (uitschroeven) totdat die rijkt de rand van de kast niet meer is het klaar om de beweging van voren uit te nemen.

Pas op, het is een sleutel horloge zonder remontoir anders zou die ook nu uit moeten.

De beweging uit.
25

Nu de twee schroeven die de dial houden. Deze schroeven zijn van ongewonne vorm.
26


Die moeten gedraait worden naar rechts (Zij zitten vast door uitschroeven, om aan de voet van de dial te trekken) totdat door hun vorm de dial voet los werdt.
27

De dial afnemen en ook onmiddelijk de klein wiel die daar tussen was en dient om de uren wijzer te koppelen.
28


De uren pijp zit nog vast op de wijzer door de dial.

De beweging uit elkaar nemen en de schroeven met hun eigen kloof houden. Er was toen geen standardisatie. Om de kloven boven te duwen zijn er kleine gatjes om te helpen.
29

Om de center wiel af te nemen maar zeker om die terug te zetten heeft men een triebniet werktuig nodig. Afgezien dat iedereen dat niet heeft zal deze dus ter plaats blijven op zijn kloof.
Er zijn daar ook heel kleinen schroeven die heel vorzichtig moeten behandelt worden.

Alle kloven af nemen.
30


En ook de veerton. Die zullen we ook op zijn kloof laten.
De deksel met een schroefdraaier openen (Heel voorzichtig voor de ogen).
31
Dan de veer van zijn hak aftrekken en langzaam de veer uit zijn ton uitdraaien. Wat er ooit nu gebeurd, nooit los laten.
33
34
35
Gedaan ! Proficiat.
Nu alles schoon maken. De veer bekijken of er roest is.
37
Met een groote druppel olie op een papier doek, de veer schoonmaken totdat de doek niet meer vuil wordt.
38
Dan nog een keer om een beetje olie overal op de veer te smeren.
43
De veerton schoonmaken : doek, toothpick, de kratsen verdwijnen. De deksel ook.
36

De veer terug in de veerton schroeven, en kijken dat de buiten kant hak op de juiste plaats vast zit.
46


47
Toen de veer in de ton zit, de centraal hak van de stem zetten.
49
En smeren met een oliegever (of een draad messing) : enkele druppel op de ton bodem, 3, 4 druppels op de kant van de veer. De deksel terug duwen, met de kant vant een tang als de kracht van de vingers en nagels niet genoeg is.
50
Nu alles terug in plaats zetten. Elke kloof schoonmaken : toothpick draaien in de as gat, met rodico stof poetsen, de wielen in rodico duwen om de vuilnis van de tanden en pivot af te nemen.
56
57
Een wiel na de andere, vanaf de veerton tot de escape wiel, heel voorzichtig onder zijn kloof schroeven en bekijken dat alles heel vrij draait.
58
Als alles goed gaat, een micro druppel olie voor elke steen/pivot van beiden kant.
Door de hand een beetje draaien om de olie in de stenen te verspreiden.
59
De beweging omkeren en de “contre pivot” van de balans uit schroeven, maar niet de chariot aanraken.
53
De chariot is de deel die de diepte van de cylinder wiel in de cylinder reegelt. Alleen maar zeker zijn dat zijn schroeven goed gesloten zijn.
De steen schoon maken, toothpick voor de gat van de tweede steen. Als het mogelijk is, ook voor de balans kloof doen door de kompas af nemen. Pas op voor de spiraal. Anders zo laten. De balans uit elkaar brengen is een hogere stap die we hier niet zullen bepraten.

De balans schoonmaken : onderste pivot met rodico, bovenste met de kloof op de tafel en een soort lepel rodico tussen de spiral spiren als de balans omhoog werdt getrokken en dan de pivot in rodico geduwt.
60


Dan de binnen kant van de cylinder heel goed bekijken : vuil, gesleten… Als alles goed is, een druppeltje olie in de stenen en de balans kloof terug zetten, maar niet in de cylinder.

Een paar keer de veer met de sleutel opwinden en de balans moet bewegen. Als die loopt, de veer volledig opwinden en volledig laten lopen (uren lang). Zo kan de olie in de veerton overal komen.
62


Dan pas een klein druppeltje olie op de kant van een van de driehoekige tanden van de cylinder wiel (de eene die in de cylinder duwt) en laten draaien. Daarna nog een keer of twee.
63
Nu is de beweging klaar.

De dial : Er zijn zoveel dial soorten dat het onmogelijk is een enigste manier te kiezen. Dus, goed denken en voorzichtig proberen. Maar wat email betreft schijnt dat tandpasta en tabletten voor geneeskundige tanden goed werken.
67


68

De kast : Zie dial… Maar voor zilver kasten werken de gewonne produkten voor zilver. Voorzichtig zijn voor de geplakte metalen.
69


70
72

Alles is nu klaar om samen te zetten.

De kleine minuten wiel niet vergeten, de dial schroeven richtig plaatsen : volledig geschroeft, en dan pas een beetje uitschroeven tot dat de gat goed komt om de voeten van de dial te laten doorkomen. De uur wijzer met de sleutel tamelijk draaien om zeker te zijn dat de wielen in elkaar valen. Dan de dial schroeven uitschroeven om de poten vast te houden en dat daar door de dial wordt op plaats getrokken.
76

Nu de beweging in de kast plaatsen. Maar ten eerste, de beweging schroef met een halve kop volledig draaien en dan een beetje uit schroeven om die te zetten zodat die raakt de rand kast niet tijdens het terug plaatsen.
80


Bekijken dat de sleutel ter plaatse komt, de 12 van de dial op zijn plaats is en dat de kleine pin in de kant van de platine die de beweging in de kast op zijn richtige plaats blokeerd.
77
83
Dan pas de beweging schroef met een halve kop volledig schroeven. De beweging zit nu vast.
De uur wijzer op 12 zetten, de minuten wijzer ter plaats op 12 ook op zijn as duwen met hulp van een plastiek buus van een oorstaaf. Bekijken dat er genoeg ruimte blijft tussen dial, beide wijzers en glas. Alle stofen weg poetsen met rodico, en de glas sluiten

Nu de tijd zetten, volledig opwinden en de uren kijken doorgaan.
81


82
Et voila !
Nu is het jouw beurt :slight_smile:

32 likes

Mooie tutorial, Bruno, je hebt er veel werk van gemaakt: hulde :+1:

1 like

Interessant lees- en kijkvoer!

1 like

Dankjewel Bruno! :blush::+1:

Dit is zeer leerzaam en voor mij heel welkome informatie. Merci!

1 like

Mooi uitgebreid en zeer interessant verslag!
Thnx!!

1 like

Mooie handleiding voor de beginner Bruno, een hoop werk in gestoken! :+1:

Voorzichtigheid is wel geboden met rodico in de buurt van die spiraalveer, als je die spiraalveer per ongeluk aan de rodico plakt, heb je een hele klus om dat weer los te krijgen. :sweat_smile:

1 like

Mooi verslag Bruno, bedankt voor het delen

1 like

Geweldig verslag Bruno, dank!

1 like

Knap, maar mijn beurt :frowning:

1 like

Heel mooi verslag, ik heb weer wat bijgeleerd, bedankt! :+1:

1 like

Inderdaad. Maar met deze behandeling komt de spiral op de rodico liggen alleen maar met zijn eigen kracht. Als men voorzichtig werkt zal hij niet diep in rodico plakken. Na de pivot schoon is, een beetje de balans omhoog trekken is genoeg om de spiral uit de rodico te krijgen.

1 like

Verdere inlichtingen

Ik wil nog een paar dingen verklaren die een beetje uit de stap waren om hierboven te schrijven (en het was een beetje laat :slight_smile: ).

  • De haren op de dial : een haar kan heel vlug een krak worden, of een stuk van de dial verloren. Men moet dus heel voorzichtig zijn om de dial te behandelen en zeker niet duwen of trekken op een plaats die de haar grooter kan maken. Dat betreft de behandeling maar ook de poten vast schroeven.

  • De wijzer op de dial laten : Hier is het geen herstelling. De wijzers zullen niet behandelt worden behalve een beetje schoonmaken. Dus het weinigste behandeling is het beste. Zou is er ook minder risiko dat de pijp van de wijzer daarna de wijzer niet meer stevig houdt.

  • De centre wiel en de veerton op hun kloven : Die moeten ook schoon worden. Ten eerste bekijken of die vrij draaien. Dan geef ik een goede keer met WD40 om de vuilnis uit te sprayen en alles heel vrij hebben. Een rond in benzine of zoiets om alles ontvetten (in een glas potje laten om te kijken op de bodem als er nog vuilnis uit komt). Dan drogen en smeren.

  • Om de veer terug te plaatsen : als men niet zeker is (altijd fotos maken) moet men de hakje van de stem bekijken.

  • De malta kruis : zoals bijna altijd was de vinger van de malta kruis door een eerdere horlogemaker uit genomen. Als de beurt geen “terug naar origineele” behandeling was heb ik niet een nieuwe geplaats. Anders zie hier : Nieuwe vinger voor Malta kruis

  • De volledig coq (kompas, spiral, cylinder as en chariot) uit elkaar nemen : dat zou op zijn eigen nog een hele reportage nodigen omdat er zoveel dingen belangkrijk daar zijn…

  • 8 rubis : dat is op de deksel geschreven. Maar als men die telt zijn er : 4 voor de balans, + 3 x2 voor de volgende wielen, dat maakt 10. Why ?

BD

Om onderdelen te reinigen kan een theezeef met bakje gebruikt worden, deze worden als set aangeboden .
Met behulp van wasbenzine en een kwastje de onderdelen reinigen, daar na laten uitlekken.
Daarna op krantenpapier leggen en droog blazen.

2 likes

Bedankt voor het delen Bruno! Inspireert om ook eens een zakhorloge onder handen te nemen :+1:

1 like

Dank je, dat is de bedoeling :wink:

1 like

Mooie instructie @Bruno. Bedankt. Ik wacht nog op een foto instructie om een kapotte cilinder te vervangen :slightly_smiling_face:

Groeten,

Coos

1 like

Wat zou kapot zijn ? De volledig cylinder of alleen maar een van zijn pivot ?

Bedankt. Hier kan ik van smullen
Groet. Richard.

1 like

Helaas is de cilinder gebroken. Dit betekent dat de gehele cilinder vervangen moet worden. Dit zou ik zelf nog een keer willen leren.

Groeten,

Coos

Jij hebt alle stappen (en te veel meer) hier : Zak horloge om te leren restaureren
Kijk wat de cylinder betreft aan de stap “Balans as”. De tampon vervangen hoeft niet, maar je moet de maat van de cylinder heel precies hebben : diameter en hoogte.
Dan moet je een vervang cylinder vinden en verder met de post stappen doorgaan.
Soms als het een volledig cylinder vervangen is hoeft men niet de pivots te draaien.
Dan verder hier : Zak horloge om te leren restaureren wat de balans betreft.

En ten einde, de spiral terug plaatsen volgens deze tekening :


Dat betekent dat de gat van de cylinder, als de balans rustig is, moet naar de cylinder wiel kijken ®, en dat tegelijk de pin (G) van de balans moet aan de andere kant van de stop pin van de kloof (B) zijn.
Veel plezier,
BD