Zakhorloge, wie weet raad?

Vanmiddag kreeg ik dit horloge in mijn handen. Is van mijn overleden stiefvader geweest, waarschijnlijk heeft hij deze van zijn opa geërft. Hij was kapitein op de Oranje (opleidingsschip zeekadetten volgens ons) en heeft dit zakhorloge veel bij zich gedragen, getuige de slechte staat.
Nu ben ik benieuwd naar de herkomst van dit horloge, ik heb al even gegoogled met ‘Lens’ op het logo en kwam op John Forrest uit. Wellicht is er een forumlid die hier meer over kan vertellen? (Uurwerk, logo, leeftijd?)
Hoop graag meer te weten te komen.
Binnenkort wil ik kijken of ik het uurwerk werkend kan laten krijgen.

3 likes

Misschien dat @brunod je kan helpen, met info en mogelijk zelfs herstel?

Zie dit topic:

1 like

Dat lijkt me een behoorlijke klus :hushed:

2 likes

Tja, alles is mogelijk, maar ik vraag me af hoeveel maal het durder zou kosten die te herstellen dan een keer een perfecte te kopen…
Misschien beter heel goed te sluiten en zo houden.
Mvg,
BD

1 like

Dit lijkt inderdaad wel heel ver weg van een weer goed lopend uurwerk. De balans ligt volledig naast z’n tapgaten, overal roest - dit is bijna niet meer te doen.

1 like

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties. Na het openen was ik ook al bang dat dit uurwerkje total loss zou zijn.

2 likes

Ja, balans, balans as, balans veer, compass, vierkantige as om de tijd te zetten, warschijnlijk de escape wheel, veer main spring zonder van de schroeven te praten en nog misschien een paar onverwachte problemen…
Beter zo laten en voor dit prijs heb je steeds de precies tijd twee keer per dag, zoals men zegt. :slight_smile:

5 likes

Ik dacht meer aan een vervangend en passend uurwerkje, dat is misschien nog wel te doen. Ook voor een erfstukje is er een financiele grens.

1 like