Zo probeert men dus ... Oplichter aan het werk via Belgische Marktplaats.

badum pats !
BRILJANT :smile:
Dank u voor een dikke glimlach op mijn gezicht !

1 like

Heey … daar hebben we toch een topic over :innocent:

Ook leuk, had al lang door dat het een oplichter was, dus ik voor de grap vragen of hij een foto met een papiertje en zijn naam er op kon sturen.

Krijg ik dit, zelfde foto als in de advertentie, maar dan prima gefotoshopt papiertje er bij.

16 likes

aha duidelijk… vindingrijk, dat dan weer wel.

Voor marktplaats is het alleen maar nadelig. De markt gaat op z’n gat liggen.
Daarom, ik las het al in een post, hier op HF met horloges handelen, en al is het een flink portie duurder, bij een betrouwbare partij een horloge verkopen c.q. kopen.
Wat ik ervaar is dat velen zó goedkoop mogelijk willen handelen, en als je een ding wil verkopen op marktplaats en het is een goede hoge prijs, dan verkoop je het niet.
Daarom, een horloge via betrouwbare kanalen verkopen c.q. kopen, en marktplaats is voor hondenriemen, bureau tafels, en afzuigkappen.

Ik koop regelmatig rally miniaturen 1:43 voor mijn zoontje. Paar tientjes links en rechts en dat gaat altijd goed. Maar een paar jaar geleden kocht ik een nieuw Spider-Man pakje voor hem (5 jaar) voor 35 euro. Bij iemand die het pakje zijn eigen zoon verkocht (was te groot of te klein dacht ik). Lui kon ik gewoon terug vinden (gewoon gezinnetje) op facebook. Het Spider-Man pakje is nooit afgestuurd. Gewoon keihard opgelicht over de rug van kinderen :frowning:

:joy:
A for effort zullen we maar zeggen

1 like

Ik solliciteerde vandaag in de zorg. Maar een casio omgedaan. Gaat het niet worden, overigens.

1 like

Jammer. Volgende keer beter.

2 likes

Dank je @bmwx6m wat voel ik me oud met mn 45 lentes zeg.

Ik heb idd geen tikkie, tokkie of fikkie fokkie.
Ook geen banking app.
Dus begreep even dat “verifieren” niet.

Komt er op neer dat zonder een app je niet op deze manier kan opgelicht worden? Want ik zou die gewoon mn bankreknr geven en “schrijf jij maar over, vriend. En dan verifieer ik wel of je geld er daadwerkelijk op staat”

1 like

De meeste mensen weten het trucje met die ene cent wel. Waarom zou een oplichter zelf niet iets willen verkopen op marktplaats voor een schappelijke prijs (via die link) en dan je rekening leeg trekken? Is toch slimmer dan die cent vragen? Of heb ik het mis?

2 likes

Bedankt! Moet ik weer een nieuwe strategie bedenken! :rage:

Nee, dit is slimmer.

1 like

Voel met je mee, volgende maand 55 jaar en ik ben hier van de ene verbazing in de andere gevallen.

Ik weet niet of mijn bevinding hetzelfde is als die van Kaan maar wat ik vastgesteld heb is het volgende. Marktplaats claimt met gelijk oversteken een veiligere transactie voor koper en verkoper. Echter is de kopende partij altijd nog in het nadeel. De ‘veiligheid’ die marktplaats bied gaat niet verder dan het controleren van een track & trace code. Wanneer ik een Submariner á 10k zou kopen via marktplaats en een Baksteen ontvang via de post zal Marktplaats zeggen; U heeft een pakket ontvangen, zoals te zien op deze track en trace code, de inhoud daarvan kunnen wij niet bevestigen, of woorden van gelijke strekking. Ik heb op de dag dat Gelijk oversteken uit kwam bij marktplaats gevraagd of mijn eerste indruk, dat dit oplichting absoluut niet tegengaat en het eigenlijk om schijnveiligheid gaat, klopt en hun reactie was dat ze meer dan dit niet konden doen.

2 likes

Vertel dit maar aan @Roly die zweert bij het systeem gaat nooit fout volgens hem :wink:

Je hebt helemaal gelijk, maar er is ook maar ‘so much’ wat een bedrijf als marktplaats kan doen.

Ze doen al redelijk wat goede dingen. Laat mij maar eens een account zien met meerdere recensies, bankrekening/id/telefoonnummer gecontroleerd (door marktplaats) die de boel flest. Die controles werken al heel aardig, en ik doe dan ook alleen zaken met mensen die dat hebben. Ben nog geen euro kwijt geraakt.

Het gelijk oversteken werkt mijn inziens alleen om potentiële oplichters het moeilijker te maken, ze moeten toch wel een pakketje opsturen, meer moeite dan niks opsturen.

Helemaal 100% oplichter vrij kan het nooit worden, accounts kunnen altijd gehackt, gekocht of op een andere manier over genomen worden.

Moraal van het verhaal is dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken, niet te gretig moet zijn (dingen die voor een fractie van de marktwaarde aangeboden worden), en als het kan de spullen gewoon zelf ophalen/laten ophalen.

1 like

dat is zeker waar, ik haak snel genoeg af met zinnen vol spelfouten of ‘brutaal’ taalgebruik.

Die recensies ben ik nog niet helemaal fan van, je kan van alles aangeven behalve “spullen niet ontvangen” of “opgelicht”. Al zal daar ook binnen no time misbruik van gemaakt worden, ik heb ook een 1* beoordeling omdat ik iemand zijn aanbod van €50 niet accepteerde op iets dat voor €500 te koop stond. Waarom zo iemand dan de kans krijgt om een recensie te posten is mij een raadsel, er was immers niet eens spraken van een deal.

2 likes

Als je, volgens mij, 3 keer iemand een bericht hebt gestuurd kan je een beoordeling geven. En is het niet zo dat een beoordeling van iemand alleen bij jou zichtbaar wordt als jij die persoon zelf ook hebt beoordeeld?

Nee dat wordt na 14 dagen alsnog zichtbaar. Gewoon iedereen die een ervaring achter laat zonder dat er een deal geweest is 1 ster terug geven.

1 like

Ohja echt? Slechte zaak. Vergelding! :smiling_imp:

1 like