Zwemmen met horloge zonder schroefkroon?

De zomerperiode is weer aangebroken en ik bezit een horloge dat 100 meter waterdicht is maar dat geen schroefkroon heeft. Ik denk dat ik hier rustig mee aan de oppervlakte kan gaan zwemmen en dat er dan geen water binnen komt mits je de kroon niet uittrekt. Of kan ik dit toch beter niet doen?
Hoe denken jullie hier over?

Moet kunnen maar meer info hier:

2 likes

Lijkt me een helder verhaal. Overigens heb ik bij mijn Certina’s nog nooit enig water aangetroffen terwijl ik er altijd alles mee doe incluis zwemmen. Maar die hebben allemaal minstens 100 meter.

1 like

Een waterdichtheidsrating van 100m is voldoende om mee te zwemmen. Er zijn best een aantal duikers gemaakt zonder geschroefde kroon. De schroefsluiting is er niet primair om de waterdichtheid te vergroten, maar om onbedoeld openen te voorkomen. Dat laatste werkt natuurlijk wel geruststellend, ik vind het prettig om te hebben.

Ik had een rijtje duikers in mijn aantekeningen zónder geschroefde kroon:
Piquerez compressor cases, like for the LIP Nautic Ski used by Jacques Cousteau, were rated to 200m and didn’t have screw down crowns (2 of 'em)

My Ennbi Fondale has a WR rating of 1000m and doesn’t have a screw down crown.

The Squale-cased Zeno Army Diver has a WR of 300m and the crown doesn’t screw down

I believe many of the Fortis watches don’t have screw down crowns even their 200m ones.

More dive watches in the 60ties and 70ties had no screw down crowns, like some Doxa models with 200m and 300m WR

You dont need a screw down crown to get WR ratings of well over 200m, look at the G-Shock Frogman, ISO rated to 200m but tested to 1000m with no problems, it has no screw down crown just digital style buttons, seals alone are enough to obtain WR.

2 likes

tevens zorgt een schroefkroon er voor dat de kroon niet gaat draaien, op het moment dat jij (ook als de kroon volledig is ingedrukt) aan de kroon draait kan er makkelijker water naar binnen komen.
Over het algemeen kan je met een horloge dat voor 100m gemerkt is prima zwemmen, ik zou hier alleen niet mee gaan duiken uiteraard. Ik raad overigens aan niet in zoutwater te zwemmen met een horloge om. Dit kan uiteraard wel, maar is niet gunstig voor alle seals etc.

1 like

Bedankt voor de interessante reacties tot zover. Ik trek hieruit de conclusie dat je in ieder geval voor het in zee zwemmen beter een duikhorloge kunt gebruiken. Op het strand kunnen er best grote temperatuur verschillen optreden als je in zee gaat zwemmen en de seals hiervan zijn beter beschermd tegen zout water in verband met de geschroefde kroon.

1 like

Een duikhorloge (200m) heeft uiteraard betere waterdichtheid dan een 100m horloge. Maar … met de 100m kan je prima zwemmen. Daar is ie voor.

1 like

Heb zelf een horloge tot 50 atm. Kan dus best wat waterdruk hebben. Zo diep komt niemand. Maar nu mijn vraag mij is verteld niet met het horloge aan 't strand /zwembad te gaan zitten in de zomer en er dan het water mee in te gaan vanwege de temperatuur verschillen zou er dan condens in het horloge kunnen komen. Hoe zit dit? Het is to h een zeer afgesloten ruimte hoe kan er dan condens in komen.

oh, ik dacht om de tijd er op af te lezen…

4 likes

Het vocht zat er al in. Vanwege de afgesloten kast kan het vocht er dus ook niet uit. Door de temperatuur verschillen zal dit vocht zichtbaar zijn als condens.

3 likes

Waarom zou je het doen?:innocent:

Dit

Leg maar eens een ijsklontje op het glas van je horloges. Waarschijnlijk vormt er bij 90% condens onder het glas

Nu is het dus zo dat ik het nooit geprobeerd heb, ben zuinig op mijn horloge. Maar is het dan niet zo dat in de fabriek daar dan geen rekening mee gehouden zou worden. Dit risico loop je dus altijd met alle duikhorloges. Dus nooit vanaf je boot in de zee duiken in de zomer… Vreemd

Neem aan dat er bij duurdere merken rekening mee wordt gehouden, maar er zit ook gewoon vocht in de lucht natuurlijk.

Door het grote verschil in temperatuur (van 40 naar 10 graden bijvoorbeeld) krimpen de onderdelen. Het onderdeel/materiaal dat het snelst afkoelt zal het snelst krimpen waardoor er meer ruimte kant ontstaan en de WB minder wordt

Met een fatsoenlijke duiker hoef je je hier echt geen zorgen om te maken. Er is zat tijd voor de rest van het materiaal om op temperatuur te komen voor je de 6m diepte bereikt hebt

Kijk deze even; erg leerzaam en boeiend!
(Geeft tevens antwoord op je vragen denk ik) :slightly_smiling_face:

1 like

Thanks duiddlijk

1 like

Titanium is dan de betere oplossing. Reageert minder op temperatuurverschillen.

1 like