Waterdichtheid

Gekopieerd van http://www.uurwerkreparatie.nl

WATERDICHTHEID

Gewone horloges horen niet onder water
Horloges die zijn gemaakt voor normaal dagelijks gebruik, zijn in principe niet geschikt om ermee onder water te gaan. Zowel mechanische als elektronische uurwerken bevatten namelijk een aantal belangrijke onderdelen die kunnen roesten. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het gelijkzetmechanisme, het datum- en wijzerwerk en de schroeven die van blank staal zijn vervaardigd. Roestschade wordt voornamelijk aangetroffen bij de kastopening van de gelijkzet- of opwindknop en onder de wijzerplaat.

Luxe horloges en vocht
Vooral de luxere horlogetypen, zoals die met extra platte, gouden of zilveren kast, hebben vaak geen extra voorzieningen die het uurwerk tegen het binnen dringen van vocht beschermen. Deze ā€˜luxe horlogesā€™ dienen dan ook tijdens het dragen te worden ontzien, zodat ze niet in aanraking komen met vocht.
Er kan vocht in het uurwerk komen als het horloge in aanraking komt met water. Maar het komt ook bijvoorbeeld voor bij sportactiviteiten waarbij overmatige transpiratie optreedt, waardoor er zich op de pols (onder het horloge) een laagje vocht vormt dat in de horlogekast kan binnendringen. Ook tegen zogenaamd spatwater, dat kan voorkomen bij het handen wassen of het sproeien van de tuin, zijn deze horlogekasten niet beschermd. De zogenaamde luxere horloges moeten dus met gepaste zorg worden behandeld.
Ter illustratie: men gaat ook niet de tennisbaan op met dure lakschoentjes aan !!

Wat is precies ā€˜waterdichtā€™?
Als een horlogekast op het achterdeksel een aanduiding draagt die aangeeft dat het horloge enigzins waterdicht is, dan betekent dit dat aan de kast voorzieningen zijn aangebracht die het uurwerk beschermen tegen het binnendringen van vocht. Bij dergelijke horloges is het glas geperst in een kunstof pakking. De achterdeksel en de eventuele losse glasrand zijn eveneens voorzien van een afdichting, net als het gelijkzetknopje (de kroon) en eventuele andere knoppen (drukkers). Deze knoppen zijn gemonteerd op een as die door een buisje (tube) loopt, dat uit de horlogekast steekt. In de knop bevindt zich een pakking die om de tube heen sluit (zoals de hoed van een paddestoel over de steel hangt). Bij enkele modellen bevindt deze afdichting zich inwendig in de tube.

Hoe waterdicht is waterdicht?
Van fabriekswege wordt de mate van waterdichtheid van horloges veelal aangegeven door middel van symbolen of tekst. Zo treft men symbolen aan als een douchekop of visje, naast vele verschillende aanduidingen zoals waterresistant, waterproof en watersealed, al dan niet met toevoeging van druk of diepte eenheden zoals 3-5-10-20 Atm. (of bar) en 30-50-100 en 200 mtr. Deze waarden zijn testnormen van de waterdruk waarmee de horlogekast in de fabriek is getest, bij kamertemperatuur. Ze houden geenszins in dat de waterdichtheid van zoā€™n kast onder alle omstandigheden tot die waterdruk gegarandeerd kan worden. Hierover bestaan bij de consument vele misverstanden; het is dan ook van het grootste belang dat bij de verkoop de juiste voorlichting wordt gegeven.

Valkuil: temperatuurverschillen
Temperatuurverschillen vormen een verraderlijke factor die veel lekkages veroorzaakt bij zogenaamd waterdichte horloges. Een ā€˜waterdichteā€™ kast die geschikt is om dagelijks mee te douchen, bijvoorbeeld, kan volkomen vollopen met water wanneer de gebruiker er op vakantie mee gaat zwemmen. Wanneer er met het horloge gedoucht wordt, is de temperatuur van het water ongeveer gelijk aan die van de horlogekast. Wanneer dit horloge echter wordt opgewarmd in een lekker tropisch zonnetje, kan de temperatuur in de kast wel oplopen tot 50Ā°C of nog warmer. Komt het horloge plots in aanraking met water met een temperatuur van 20Ā°C, krijgt de horlogekast een enorme klap door het relatief grote temperatuurverschil. Een kast die niet speciaal geconstrueerd is voor zulke omstandigheden, zal dan gaan lekken en vol water lopen.

Waterdichtheid in de praktijk
De eerdergenoemde fabrieksaanduidingen voor de mate van waterdichtheid van een horloge kunnen in de praktijk als volgt worden vertaald:

3 Atm/ 30 meter (ook wel waterresistant o.i.d. genoemd): bestand tegen regen of spatwater.

5 Atm/ 50 meter: iets beter bestand tegen water, volgens de fabrikant geschikt om mee te zwemmen, in de praktijk blijken ze er vaak toch niet goed tegen te kunnen i.v.m. temperatuurverschillen.

10 Atm/100 meter: deze horloges zijn geschikt voor de meeste watersporten, zoals zwemmen, zeilen en snorkelen in ondiep water. Ze zijn echter ongeschikt voor torenspringen of duiken met perslucht. Ook hier moet weer voor temperatuurverschillen worden opgepast.

20 Atm/200 meter of meer: deze horloges zijn geschikt voor alle vormen van watersport en duiken.

De aanduidingen waterresistant, waterproof etc. zijn niet eenduidig gedefinieerd en worden door elkaar heen gebruikt. Ze zeggen dus weinig of niets over de mate van waterdichtheid van een horloge.
Een ander probleem vormen de zgn. sporthorloges ook wel chronograven genoemd. Deze horloges hebben meestal een grote hoeveelheid knopjes en kroontjes en daarmee ook weer een veel grotere kans op lekkages.
Zeker de laatste jaren zijn deze horloges heel populair geworden en worden ze voor steeds lagere prijzen aangeboden. Deze lagere prijs houdt uiteraard ook een slechtere kwaliteit van de kast in en dus ook weer een grotere kans op lekkages.

Onderhoud van waterdichtheid
Horloges zijn onderhevig aan diverse invloeden die de afdichting van de horlogekast en daarmee de waterdichtheid van het horloge kunnen schaden. Om deze reden kan de waterdichtheid van horloges nooit gegarandeerd worden.
Pakkingen slijten alleen al door het gebruik van de knoppen en drukkers die ze afdichten, en ook door het openen en sluiten van de horlogekast bij bijvoorbeeld het vervangen van de batterij. Ook kunnen pakkingen op termijn uitdrogen of verteren, dit laatste onder meer door zuren die in de transpiratie voorkomen en door blootstelling aan chloor- of zeewater. Ook zeep en shampoos welke bij het douchen gebruikt worden, zijn ontvetters en zorgen voor een snellere veroudering van de pakkingen.
Het komt nogal eens voor dat een kroon of drukker van een horloge wordt gestoten of door een andere oorzaak een klap krijgt, vaak zonder dat de drager van het horloge zich hiervan bewust is. Als de betreffende kroon of drukker hierdoor ontzet is geraakt (hetgeen lang niet altijd zichtbaar is) en niet meer precies op de kast aansluit kan dit tot lekkage leiden. Om deze risicoā€™s zo veel mogelijk te verkleinen, worden kronen, drukkers en andere knoppen vaak in de horlogekast verzonken aangebracht.

Garantie van de importeur
De meeste importeurs garanderen hun horloges met 1 jaar op waterdichtheid. Ook de importeur weet dat het eigenlijk niet mogelijk is om deze garantie te geven, maar zien het als een soort service welke door de verkoper als een verkoopargument kan worden gebruikt. Van elke 100 horloges komen er maar een paar terug met vochtproblemen. De kosten voor deze service betaald de klant uiteraard zelf doordat dit in de verkoopprijs is meegerekend.
Voor de individuele horlogemaker is het dan ook niet mogelijk om een horloge waterdicht te garanderen. Mocht het fout gaan gedurende de eventuele garantietermijn, dan is de horlogemaker verplicht om voor de directe en daaruit voortkomende kosten, zorg te dragen. De directe kosten van het horloge zijn vaak nog wel te overzien, maar wanneer er door een niet goed funtcionerend horloge een duikongeluk zou ontstaan, zijn de kosten uiteraard niet te overzien. Wanneer het horloge dus gegarandeerd waterdicht moet zijn is het dus het eenvoudigst om het door de importeur te laten repareren. Dit voorkomt eventuele aansprakelijkheid van de individuele horlogemaker voor schade, maar brengt natuurlijk wel extra behandelings- en verzendkosten met zich mee.

Speciale duikershorloges
Horloges die voor hobby of ( semi)professioneel duiken worden gebruikt, dienen aan een testnorm van minimaal 20 Atm te voldoen. De kasten van dergelijke horloges zijn zo geconstrueerd dat ze niet alleen een hoge waterdruk kunnen weerstaan, maar ook ernstige temperatuurschommelingen. De glazen zijn veel dikker, de kasten zijn veel zwaarder en de afdichtingspakkingen zijn veel zwaarder uitgevoerd dan bij ā€˜normaleā€™ horloges. De achterdeksel van dergelijke horloges is afgesloten met op zā€™n minst een schroefsluiting.
De kroon, waarin zich meerdere afdichtingen bevinden, is veel groter dan bij andere horloges en dient na het bedieningsgebruik weer aan de kast te worden vastgeschroefd om een extra goede afsluiting te verkrijgen en het lekkagerisico van stoten te verkleinen. Voor het garanderen van de waterdichtheid van deze horloges is regelmatig professionele zorg vanzelfsprekend en een eerste verreiste. Een jaarlijkse controle is hiertoe noodzakelijk. Aangezien het hierbij om daadwerkelijke garantie op termijn handelt, kan (zoals hiervoor al aangeduid) het testen en garanderen van de waterdichtheid het beste aan de officiele importeur worden overgelaten.

Condensvorming
Ook bij goed afgesloten, waterdichte horlogekasten is het mogelijk dat er condens optreed aan de binnenkant van het glas. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat het horloge ā€˜lekā€™ is. Condens kan namelijk ook ontstaan wanneer het horloge plotseling afkoelt. Wanneer een horloge bijvoorbeeld tijdens het skieĆ«n onder een jack wordt gedragen (en men zich behoorlijk inspant), kan de kast behoorlijk warm worden. Wordt het horloge vervolgens plotseling aan een koude omgeving blootgesteld, dan koelt het glas sneller af dan de metalen kast, die door de lichaamstemperatuur wordt verwarmd. Het vocht dat zich in de lucht in de horlogekast bevindt, kan dan condenseren en een lichte waas vormen aan de binnenzijde van het glas. Zodra het glas weer op temperatuur is gekomen zal dit waasje vanzelf weer verdwijnen. Is er echter sprake van echte druppels aan het glas, dan is de kast waarschijnlijk toch niet goed waterdicht. Om roestschade aan het uurwerk te voorkomen, moet daar (liefst snel) iets aan gedaan worden.

Voorlichting
Het is van het grootste belang dat de klant goed en duidelijk wordt voorgelicht over de waterdichtheid van zijn horloge. In belang zijn daarbij de gebruiksmogelijkheden, voorzorgsmaatregelen en onderhoud. Dit geldt zowel bij de verkoop van nieuwe horloges als bij het afgeven van een horloge na een reparatie. Bij nieuwe horloges
zit altijd een gebruiksaanwijzing/garantiebewijs, hierin staan heel veel tips en adviezen en wat een klant mag verwachten van zā€™n horloge, lees voor de aardigheid eens zoā€™n boekje en zie met welke vage omschrijvingen de fabrikant een consument bestookt. Het is dan ook aan de consument om zelf even na te denken en te begrijpen, dat aan een horloge van 100 euro nooit dezelfde eisen gesteld mogen worden als aan een van 500,- of meer.
Bij bijvoorbeeld een dure duikvakantie wordt nog veel te veel bezuinigd op een goedkoop horloge, wat raar is, want je laat je plezier, of misschien zelfs je leven toch niet van een goedkoop horloge afhangen?
Onze mening is dan ook dat een deel van de problemen zeker bij de consument ontstaan, wanneer zij een horloge aanschaffen dat niet past bij hun verwachtingen.
Hopelijk draagt deze uitleg er onder andere toe bij dat het fabeltje dat 3 of 5 Atm horloges 100% waterdicht zijn, uit de wereld verdwijnt. We hopen dan ook dat de mensen gaan inzien wat het gevolg van vocht voor hun horloge kan betekenen, en zodoende iets zuiniger met hun horloge omspringen.

Voor dit onderwerp werd gebruik gemaakt van een door Felix Hunteler geschreven artikel in de edelmetaal juni 2001. Enkele toevoegingen op basis van praktijk ervaring zijn door http://www.uurwerkreparatie.nl toegevoegd.

2 likes

Dit komt overeen met wat de juwelier van wie ik mā€™n Tissot heb gekocht me vertelde, alsmede met wat in het boekje van mā€™n Seiko Submariner staat. Het gekke is dat toen ik veel jonger was, ik met een tweetal 3atm horloges van (ahem) de Hema veel gezwommen, gesurft en zelfs gesnorkelt heb. Ik verving zelf de batterijen, en deed dan wat vaseline om de rand v.h. dekselā€¦ Blijkbaar heb ik geluk gehad, ofwel dit is een voorbeeld van ā€œalleen bij de Hemaā€! :slight_smile:

Wbt condens: ik dacht altijd dat vochtige lucht (dus waterdamp) door veel kleinere openingen kan dan water. Waar nog eens bijkomt dat warmte niet alleen de kast laat uitzetten, maar ook de maximale vochtigheidsgraad laat toenemen. Is dat dan te verwaarlozen?

Sinn heeft hiervoor een capsule ontwikkeld die het vocht opneemt, zou dus best kunnen.

Mijn vriendin heeft een zusters-horloge (1$ op Ebay) twee keer vergeten af te doen en meegewassen.

Eerste keer was drogen op de verwarming genoeg.
Tweede keer moest ie open om het water eruit te laten lopen, en na vernieuwing van de batterij deed ie het weerā€¦

Niet waterdicht, maar wel erg taai :wink:

Was dat soms een digitaal quartz horloge? Ik had er ooit zoeentje die na een duik in het diepe en vervolgens een half uurtje open drogen in de zon gewoon verder liep :slight_smile:

Ik vraag me toch af. Hoe zit het nu met horloges waar je hooguit een paar meter mee onder water wilt kunnen gaan. Volgens de uitleg zou je daar toch een 10atm voor moeten nemen, maar hoe zit het met 't onderhoud? Ik kreeg net bericht dat mā€™n Tissot terug is met een nieuwe batterij en waterdichtheidscontrole ter ere van die gelegenheid. De horlogezaak hier op de hoek doet zoiets niet, dus moest mā€™n klokje naar de plaatselijke vertegenwoordiger, en was ik 'm bijna 3 weken kwijt. (En ik hoor morgen wel hoeveel het grapje me gaat kosten!)

De horlogezaak waar ik in Bilthoven nog wel eens kwam kon het testen (en ev. vervangen van pakkingen) wel zelf doen. Maar wat ik me nu echt afvraag: ben je je waterdichtheid nu kwijt als je zoā€™n kast zonder verdere voorzorgsmaatregelen open en dicht maakt, zoals me hier wordt gesuggereerd? Ik begrijp van berichten hier dat mensen nog wel eens zelf een doorkijk bodem op hun horloge zetten, bijvoorbeeldā€¦

Ik ben zelf uurwerkhersteller en heb maar Ć©Ć©n advies: laat je horloge elk jaar voorzien van nieuwe pakkingen, zeker als je batterij vervangen dient te worden, dan zal je er nog lange tijd plezier van hebben. Gebruik je het horloge als duikinstrument vraag dan je juwelier om het op te sturen naar de servicecenters(evt.importeur) die een WD-test kunnen uitvoeren.
m.vr.gr.
Van Steenkiste Uurwerken
Miguel Van Steenkiste

Zonder het risico te beseffen ben ik een paar jaar geleden met mijn Poljot handopwinder (model onbekend, 3atm wr) onder de douche gegaan. Bij de volgende ā€˜opwindingā€™ kon ik het horloge nietmeer helemaal opwinden, wat er in resulteerde dat toen het horloge stilstond ik het helemaal niet meer op kon winden.

In de overtuiging dat het horloge als verloren beschouwd moest worden legde ik het in een la van mijn bureau (toch maar gehouden, de Russische oma van mijn vriendin had het voor me gekocht) en na een tijd begon het spontaan weer te lopen, het werkt nog steeds prima. Toch geen aanrader :wink:

Maar nu even wat anders, wat ik me eigelijk afvroeg is hoe het zit met horlogebanden. Ik ben altijd gewend geweest om horloges met een stalen band te dragen, maar ik heb sinds kort een horloge met een leren band. Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om hiermee te water te gaan, maar ik vroeg me af in hoeverre het kwaad kan, met andere woorden, wat is de ā€˜schadeā€™ van water op een leren horlogeband, en als ik dan niet voor leer moet gaan bij het zwemmen, waarvoor kan ik dan beter kiezen, een metalen bracelet of een soort strap (yaffle ofzo)

Groeten,

Stefan

ā€œā€ Het is dan ook aan de consument om zelf even na te denken en te begrijpen, dat aan een horloge van 100 euro nooit dezelfde eisen gesteld mogen worden als aan een van 500,- of meer. ā€œā€

Dus je moet neem ik aan, elk jaar je horloge eventjes nakijken voor eventuele controle.

Kijk dit is nu een duidelijk verhaal, allemaal oude weetjes in 1 verhaal, een soort opfriscursus, maar nu ook met de mogelijkheid om er wat vraagjes bij te stellen.

Ik heb nog twee horloges (Titanium Seiko chrono / en een Titanium Dugena) met batterijen, en beiden 10 atm.
Ik heb er veel mee gezwommen, zee chloor en zoet water, vandaar dat ik altijd 10 atm. wil hebben.

Nu is dat minder tot weinig voorkomend, maar toch durf ik het niet aan om een 'mindereā€™te kopen.

Een juwelier heeft mij eens verteld dat na verloop van jaren niet alleen de rubbers minder worden, maar ook de aansluiting van het glas.
Nu wil ik een en ander best wel eens vervangen, maar zijn dat standaard maten?
En na 15/20 jaar nog te vervangen?

Ik heb ooit de Dugena in Den Helder naar een juwelier gebracht en hem wel 5 x gevraagd of hij deze batt. kon vervangen en waterdicht kon maken / houden.
Ja hoor geen probleem, en dan wordt je gebeld, hij is klaar, alleen niet meer waterdicht, of ik even fl.35,- wilde afrekenen per horloge.
Heb daar best wel stennis staan schoppen in de winkel. grrrā€¦

Daarom wil ik nu graag een batterijloos horloge, zodat ik daar vanaf ben.
Maar zou (vooral de Seiko) best wel eens een van nieuw glaasje willen voorzien.
Is dat dan een dure hobby, en zou polijsten nog een opl. zijn?

Bvd. Pim

Hmm een Seiko duiker van Robbie409 zit qua prijs vaak niet veel hoger dan ā‚¬ 100 en toch durf ik daar met vol vertrouwen rustig mee te snorkelen en te duiken. Heb er 4, te weten Monster, SKX007, Samurai stainless steel + Titanium. Ik ga duiken in Thailand en ga daar mijn dagelijkse Monster voor gebruiken ik heb geen enkele twijfel dat die het goed zal doorstaan ondanks dat die nog nooit is geserviced sinds ik hem heb 3 a 4 jaar.

Door het bovenstaande van Herik ga ik mijn Rolex Sub daar niet meer aan blootstellen en helemaal niet wat ik vroeger wel eens deed, aan houden in de sauna.(nou niet meteen veroordelen dā€™as meer dan 10 jaar geleden;) was nog jong en onbezonnen:D)

Genesis

Hier is het ultieme antwoord voor degenen die graag een betrouwbaar horloge willen:

http://www.thewatchforum.co.uk/index.php?showtopic=30891&start=0&p=321206&#entry321206
Een onverwoestbaar stukje tijd :slight_smile:

Zou jij het durven met je Breitling Colt? :wink:

Ik heb dit ergens online gevonden. Het gaat over het controleren van de waterdichtheid van een horloge.

Het lijkt me nogal een primitieve manier ā€¦

[b][i]Test Water Resistance

A watch considered WR can be put into hot water (maybe 50 degrees C), this will expand the air inside the watch and bubbles will escape if it has leaks. Water should not enter the watch as the ressure is higher inside the watch.[/i][/b]

ps Ik heb je dit niet verteldā€¦ (mocht je me willen aanklagen ā€¦ :slight_smile: )

Niet doen! Want wat gaat er gebeuren als je het (nog natte) horloge uit het water haalt? Juist, de lucht in het horloge koelt af en de luchtdruk zorgt er voor dat het water wat nog aan het horloge zit van buiten naar binnen kan. Met desastreuze gevolgen.

Mijn G shock vertoont condens op het moment dat mn pols warm is en het buiten wat kouder isā€¦tijdens het hardlopen of zoā€¦moet ik er mee teruggaan? Het is een G shockā€¦waterdicht als deā€¦nou jaā€¦waterdicht!

Hallo, reactie op de condensproblemen. Momenteel heb ik de G-shock mudman.Ik ervaar identieke problemen bij outdoor gebruik. Sinds oktober is de horloge praktisch niet meer bruikbaar (buiten!) tijdens het hardlopen of het mountainbiken. Dit is reeds de tweede G-shock ( vorige, ander model!) waarbij ik dit probleem heb. De mudman is reeds 3 weken weg onder garantie maar gezien mijn ervaring met vorig model (twee keer teruggaan onder garantie en GEEN oplossing!)heb ik ernstige bedenkingen.Voor alle duidelijkheid, ik zwem niet, ik duik niet etcā€¦Zeer dure horloge specifiek voor mountainbikers maar dan toch niet in onze regionen. Misschien in California wel jaā€¦Ik ben altijd fan geweest van G-shock en mijn eerste horloge van 20 jaar geleden heeft nooit zulke problemen opgeleverd.Ik denk met alle respect dat de productie in Thailand niet bepaald een vooruitgang is. Veel toeters en bellen voor salongebruik. Ik draag nu voorlopig een horloge van een megasportwinkel kostprijs 10 EUR!Afgelopen zondag nog 40 km door de sneeuw gereden ,werkt perfect!Indien er nog gebruikers zijn met deze ervaringen dan verneem ik die graag.