NA - De top van mijn collectie is gevuld met 2 Grand Seiko's

Afgelopen week heb ik mijn 3e Grand Seiko binnen gekregen. De SBGA201 springdrive uit de Heritage lijn.

Meer plaatjes onder de tekst!

In 2010 begon ik met wat serieuzer met horloges bezig te houden en had nog nooit van Grand Seiko gehoord. Omega kende ik wel en ik had op de luchthavens regelmatig naar Seamaster’s staan kijken. Maar qua aankoopbedragen had ik er dat niet voor over. En in de jaren er na veranderde mijn smaak en raakte Omega buiten beeld.

Na aanmelding in 2010 op het Horlogeforum kwam ik regelmatig foto’s van Grand Seiko’s tegen. In augustus 2011 vond ik mijn eerste reactie terug met Grand Seiko op het forum. De interesse was gewekt. Waanzinnig mooi, maar die prijzen!

Ik begon te zoeken naar horloge’s die er uiterlijk wel wat van weg hadden, maar betaalbaarder. Zo heb ik in de loop der tijd de SARB033 en 035 gehad. Ook erg mooi, maar voor mijn dikkere pols net wat te klein.

Wat was ik blij dat de SARX033 en 035 op de markt kwamen. Die zijn een maatje groter en weer wat beter in afwerking. Deze hebben behoorlijke tijd mijn honger naar een Grand Seiko gestild. In mijn achterhoofd bleef sluimeren “ooit hoop ik er een te kunnen kopen”. Liefst nieuw want ik ben nogal allergisch voor gebruikssporen.

In oktober 2020 had ik een onverwachte meevaller die de aankoop van een Grand Seiko quartz als een verantwoorde uitgave rechtvaardigde. Het werd de SBPG001 uit de Heritage lijn. Een 44GGS kast die schitterende lijnen heeft en een champagne wijzerplaat. Verder ook hèt voorbeeld van de schitterende Zaratsu polishing van Grand Seiko. Dat daar ook een groot nadeel aan vastzit kwam ik vrij snel achter. Uitermate krasgevoelig. Nou ben ik erg zuinig op mijn horloges, maar de polishing had al snel wat swirls die op de gepolijste delen nogal opvielen. En dit maakte dat ik deze Grand Seiko haast niet meer durfde te dragen. Zonde, daar heb ik geen horloge voor.

Al snel groeide het idee om een opstap naar een automaat te maken met een wat minder krasgevoelige kast. Inmiddels had ik de weg naar de Grand Seiko database gevonden en kon het zoeken naar een automaat beginnen. Daarbij sprong 1 model van 42mm gelijk in het oog, de zwarte SBGR309. Alleen: waar koop ik die nieuw? De Grand Seiko boutique in Parijs kon hem leveren, alleen was de betaling online een probleem. Dus contact opgenomen met Eugene van Baal of zij hem voor mij konden bestellen. Dat was geen enkel probleem, maar dan moest ik hem ook afnemen. Doet u dat maar! En die is schitterend.

Vervolgens bleef de champagne wijzerplaat toch nog door mijn hoofd spoken. En een Springdrive stond ook nog op de longlist. Nadat de ruimte in het horlogebudget weer was aangegroeid tenslotte nog een Grand Seiko SBGA201 springdrive in 41mm gekocht. Wat een waanzinnig mooi horloge met glijdende secondewijzer. Heel mooi in balans en met voldoende gewicht om te voelen dat je een klatser om de pols hebt. In het verleden heb ik een forse Seiko Astron in titanium gehad. Het gebrek aan gewicht en de kleur / uitstraling van titanium waren ‘not my cup of tea’.

Nu ben ik voor mijn gevoel op het eindpunt in de bovenkant van mijn collectie aanbeland. In de lagere regionen zullen er vast nog wijzigingen gaan plaatsvinden. Maar de volgende horloge’s behoren tot de kern-collectie, en zullen naar verwachting blijven.

Grand Seiko SBGR309 automaat zwarte wijzerplaat
Grand Seiko SBGA201 springdrive champagne wijzerplaat
King Seiko SDKS015 (SPB369) automaat white linen wijzerplaat
King Seiko SDKS017 (SPB371) automaat blauwe wijzerplaat
Seiko SARX035 automaat zwarte wijzerplaat
Seiko SARX033 automaat witte wijzerplaat voorzien van zilveren wijzers
Seiko SPB267 Arita automaat met porseleinen wijzerplaat (twijfel)

142 likes

Gadverpielekes wat lekker.

4 likes

Gefeliciteerd, veel plezier met de NA :partying_face:

2 likes

Erg mooi. Veel plezier!

3 likes

Lekker hoor, Duo Penotti!

3 likes

Mooi hoor!

Veel draagplezier.

2 likes

Heerlijk setje zo!

2 likes

Fenomenaal subtiele aanwinst onverwacht grote impact. Materiaal om intens van te genieten!

2 likes

Wat is ie ongelooflijk mooi!

2 likes

Mooi! Gefeliciteerd! Veel plezier ermee

2 likes

Fantastisch Wil!

2 likes

Mooi duo :blush:

2 likes

Euhh?

Je hebt een fantastische Seiko collectie!
Om echt trots op te zijn.

Bedankt dat ik er van kan meegenieten.

Veel plezier ermee.

2 likes

Respect :saluting_face:
Lekker duo zo. Gefeliciteerd met deze prachtige Japanse NA

2 likes

:sparkling_heart: de sbga201. Ik had de double logo sbga001, ooit verkocht omdat hij me iets groot viel, maar de wijzerplaat blijft prachtig champagne, en de verdiepte ‘japanse tuin’ power reserve maakt hem echt een niveau interessanter dan eenvoudiger versies met gedrukte power reserve.

2 likes

Prachtig :ok_hand:

2 likes

Mooie NA! Enjoy!

2 likes

Van een erkende horlogemaker gehoord dat Grand Seiko qua uurwerk beter is dan Rolex.

6 likes

Van harte gefeliciteerd Wil!
Zoooo mooooi :heart_eyes:

2 likes

Zeer mooi Seikos in je bescheiden collectie Wil. Top of the bill. :+1:

2 likes