2019 het jaar van het horloge uit ww2?

  • Veel info is online - ook hier in HF - te vinden en overigens ook in enkele boeken.
  • Prijzen zijn uiteraard sterk afhankeijk van je eisen mbt merk, formaat en staat. Kleinere modellen rond 32mm zijn nog geregeld te vinden en zit daar het veelgebruikte AS 1130 caliber in dan kun je er meestal redelijk van op aan dat het nog goed loopt. Tussen 200 en 800 moet je toch al redelijk kunnen slagen vind ik zelf…
  • Helaas wordt er heel veel aangeboden in later samengestelde ´militaire horloges´, dus om zo´n aanschaf te voorkomen betekent dat veel kijken, live op beurzen en natuurlijk via google afbeeldingen…
    Succes met je droom!
6 likes

Staat er toevallig een op MP nu:

OMEGA MILITAIR 1943

Meer informatie:
In-Depth: The ‘Dirty Dozen,’ An Incredible Collection Of 12 (Mostly) Inexpensive Military Watches

3 likes

Ik heb wel een Invicta uit die tijd. Maar ga die niet verkopen. Sorry.

1 like

Ik weet niet of dat een probleem voor je is maar een horloge voor de Duitse strijdkrachten zijn er in vele soorten en merken en vaak relatief goedkoop te vinden.

3 likes

De Longines uit dat tijdperk zijn zeer de moeite waard. Ik heb een 1945 radium bommetje op weg met cal. 10.68z, en echt veeeeel patina. Verweerd geraffeld lederen bandje erop en klaar :heart_eyes:

2 likes

Oh ik had je vraag trouwens geïnterpreteerd als een militair horloge maar ik zie dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Stuk meer keuze dan :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Geweldig om te lezen dat een jong mens geinteresseert is in dit stuk(je) geschiedenis.
Al gaat het in dit geval maar om een periode gerelateerd horloge, ben eigenlijk benieuwd of je interesse voor deze periode verder reiken dan horloges alleen.

2 likes

Kijk met gepaste interesse mee met je topic, want dit staat ook al een hele poos op mijn vizier.

1 like

Je kunt om wat ideeën op te doen (en wellicht zelfs kandidaten te vinden) ook eens op chrono24 zoeken obv een filter (merk, model, jaartal, diameter, staat, prijs, locatie). Omega is vaak erg goed te vinden op die manier.

Bijvoorbeeld…

4 likes

Hartelijk dank!:+1:

Die prijscategorie zat ik ook aan te denken eigenlijk, een omega wordt denk ik wel lastig?

Nee, is zeker geen probleem. Het klinkt misschien raar maar het is een stukje historie en daar gaat het mij om. Op wat zou ik moeten zoeken om deze te kunnen vinden? Ben wel heel benieuwd!

Eigenlijk is het horloge gedeelte bijzaak. Ik ben al sinds jongs af aan behoorlijk geïnteresseerd in ww2, alles wat er mee te maken heeft vind ik interessant! Ik lees veel boeken, kijk veel docus, heb meerdere plekken bezocht etc etc.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

6 likes

Leuk vraag!
Ik denk dat je idd moet beperken in je zoektocht naar civiel of militair. Zelf zou ik voor een militair horloge gaan, ik geloof niet dat er in die periode echt mooie burger horloges gemaakt zijn; de hoogtijdagen van de horlogerie beginnen post-war in de 50 en 60 er jaren m.i.

Militair zou je kunnen kijken geallieerd of vijand. Dan nog of je een field watch wil (dirty dozen) of een pilotenhorloge. M.n. de Duitse Fliegers zijn erg duur en gewild tegenwoordig (Stowa, Laco, Lange).

Toevallig heb ik vandaag een kort stukje geschreven op dit forum over een Omega Pilot.

succces!
Ralph

3 likes

Er was toch ook iets verwarrends met die inscripties? Ik meen DRP of die andere.
“DRP means Deutsches Reichspatent (German Empire Patent) and refers to Nazi Germany”

maar dat is dus niet 40-45 maar kan ook al 1933-1940 zijn. Je ziet dat misverstand ook bij oude cameras zoals Leica’s die zogenaamd WW2 zouden zijn.

1 like

De meestvoorkomende Duitse inscripties zijn Deutsches Heer DxxxH, Kriegsmarine KM en Reichsluftfahrtministerium RLM. De Duitsers kochten echt van heel veel merken horloges in van topmerken als IWC, Jaeger LeCoultre en A. Lange & Söhne tot kleintjes als Helvetia en Siegerin. Van bijvoorbeeld Buren kun je zowel een Britse als een Duitse variant vinden.

(Overigens is het overgrote deel van de dirty dozen horloges pas na de oorlog geleverd.)

Mocht je je echt interesseren in dit onderwerp dan zijn de boeken van Dr. Konrad Knirim een absolute aanrader.

Dit is mijn trots:

3 likes

Ik dacht dat Wesselink & Vreeker een geservicede Omega uit WW2 in de etalage had liggen.

Succes, zowel met afstuderen, varen als je horlogekeuze.

1 like

Hoi,

Check hier eens. Zit veel expertise en staat verl te koop.
http://www.mwrforum.net/forums/forum.php

Gr
Men

2 likes

Zoals menkepie hierboven aangeeft is het mwrforum echt de plek om hier meer over te leren, vooral over de militaire horloges. Als je militair wilt kan je kijken naar de goedkopere varianten van de Dirty Dozen, dit is dan wel geen Omega. Omega maakte in ww2 meerdere varianten, onder andere de 6B/159 of HS8 variant. Deze werden soms ook later verkocht aan de civiele markt (zonder militaire markeringen en soms met aanpassingen) en zijn hierdoor goedkoper. Misschien is dat een idee, dan heb je soort van half militair half civiel.

De horloges van die tijd waren wel een slagje kleiner, daar moet je ook op letten. De Dirty Dozen’s zijn aan de grotere kant voor die tijd en zijn rond de 36/37mm. Er zijn ook veel die zo 33mm zijn.

Let wel goed op met kopen, er wordt ook veel geknutseld met dit soort horloges. Zeker als bijvoorbeeld een witte wijzerplaat nog helemaal spierwit is, moet je voorzichtig zijn. Als je via horlogefora je aankoop doet is de kans op een miskoop kleiner.

PS: Ook wellicht gaaf is een Universal Geneve Wilhelmina, deze is gemaakt voor het Nederlandse leger in 1939 en heeft het koninklijk logo van Koningin Wilhelmina.

6 likes

Super bedankt voor de tips en uitleg, ik zal eens oriënteren op de dirty dozen. Die universal Genève is ook gaaf alleen heb ik iets minder met de Nederlandse strijdkrachten dan met buitenlandse. :sweat_smile: Toch bedankt!

Bedankt voor de link! Ik ga een account maken!

Eigenlijk heb ik voor nu niet zo’n voorkeur tussen field watch of flieger, ook geallieerd of vijand maakt mij niet veel uit. Die dirty dozen horloges vind ik overigens wel heel erg gaaf en als ik daar een passende van kan vinden dan is de keus denk ik wel snel gemaakt. :joy: Misschien is het een begin van een collectie, hoe meer hoe beter. :flushed:

2 likes

Interessant horlogerie onderwerp. Misschien wat breed, Duitsland, Japan, Geallieerden, Rusland, luchtmacht, field.
Je moet je beperken…

:point_up_2:

Doxa heeft ze ook bevoorraad, daar is ook nog wel wat van te vinden en voor vriendelijkere prijzen dan de “Dirty Dozen”.