NA: Jaeger LeCoultre officiershorloge met een bijzonder verhaal

Ik heb onlangs besloten dat ik alleen nog horloges wil hebben die iets bijzonders zijn. Iets dat uniek is, een speciale complicatie of gewoon een grandioos verhaal. Nu struin ik regelmatig advertentie sites af en in dit geval zag ik een Jaeger LeCoultre waarmee men al naar een juwelier was geweest die er een astronomisch prijskaartje aan had gehangen. Maar goed, ik weet ook hoe praktisch iedereen dan afhaakt dus toch maar een berichtje gestuurd. Daarna werd het stil voor een dag of drie. Maar uiteindelijk toch een berichtje. Ik had een voor mij redelijk gebod gedaan wat ongeveer 1/3 was van de taxatie.
“Ik ga vanavond naar mijn ouders en zal het voorleggen”

Dus dan ga je er vanuit dat het voorbij is maar de volgende dag weer een mail:
“Zou u mijn moeder even willen bellen?”

Dus de stoute schoenen aangetrokken, mijn beste Duits pet opgezet und los gehen wir.
“Kunt u misschien iets vertellen over het horloge?”

Anderhalf uur later hing ik op…

En een week later was ik de trotse bezitter van een horloge van een grail merk maar misschien belangrijker een geweldig verhaal.

20170212_122754

Aan het einde van de tweede wereld oorloge propte opperbevelhebber van de Luftwaffe Hermann Göring een trein vol leger officials en zijn (geroofde) kunst en antiekverzameling.
Onder de passagiers was een Oberst van de Luftwaffe en deze had een geliefde die hij als “secretaresse” aan boord had weten te krijgen. Deze trein vetrok richting Obersalzberg en werd bij Berchtesgaden onderschept door opgerukte Amerikaanse soldaten.
http://media-cdn.sueddeutsche.de/image/sz.1.2186393/940x528?v=1413993183000

Wetende dat alle officieren zouden worden gearresteerd heeft hij haar dit horloge gegeven als aandenken, waarna zij de bergen in is gevlucht om daar het einde van de oorlog af te wachten. Zij hebben elkaar daarna nooit meer gezien. Dit was de schoonmoeder van de dame waar ik het van kocht, ondertussen zelf ook in de 70, waarschijnlijk de liefste mevrouw die ik ooit heb gesproken. En als verrassing heeft zij het verhaal nog even op schrift gezet en bij het horloge gedaan.

Het horloge heeft een verchroomde kast, en het is duidelijk te zien dat deze is gedragen.

20170212_122844

In de achterkant staat geschreven hoe het uurwerk verwijdert kan worden, dit werkt namelijk met een bayonet systeen

20170212_123023

Wat heel bijzonder is dat het complete uurwerk is verguld, en voorzien van Côtes de Genève, echt een geweldige afwerking

20170212_123127

JLC 469/A uurwerk
20170212_123202

In het originele doosje
20170212_122604

Cruciaal was dat de lume nog in de wijzers zat, daarnaast is de wijzerplaat nog perfect

20170212_122529

En om de pols

Natuurlijk is het geen mint horloge, maar tjonge wat ben ik blij met deze aanwinst…

:sunglasses:

137 likes

Geweldig verhaal en topvondst!!:+1:

1 like

Horloges met een verhaal, dat vind ik eigenlijk wel de leukste.
Bovendien vind ik het ook een mooi ding.
Gefeliciteerd.

2 likes

Stukje zwarte geschiedenis om je pols, maar wel een mooi horloge met daarmee een boeiend verhaal. Zag ook een militair horloge op omegaforums van jaeger le coultre, deed me eraan denken.

1 like

Wat een mooi horloge en even mooie geschiedenis erbij :slight_smile:

Van harte gefeliciteerd en heel veel plezier ermee! :+1:

1 like

Prachtig verhaal!

Wat ik me afvraag, heb je dat doosje erbij gezocht? Of had de officier het doosje van het horloge ook mee in de trein?

2 likes

Wat een waanzinnig verhaal zeg! Gefeliciteerd met deze unieke aanwinst! Zo zie je maar: (dagenlang) struinen op Internet heeft echt wil zin!

1 like

Tegen het stukje persoonlijk getuigenis aan van dit horloge leunt de film " The Monument’s Men" met George Clooney.
Lief en ik waren in 2013 in het gebied van Berchtesgaden en we hebben het bezoekerscentrum op de Obersalzberg en - uiteraard ook - het Kehlsteinhaus, het Adelaarsnest, bezocht. We waren diep onder de indruk van hoe de presentatie in het bezoekerscentrum duidelijk de boodschap meegaf: nooit meer!
Mooi, Geert, dit horloge met een welhaast tastbare geschiedenis van moord en haat. En tegelijk ook: dat nooit, maar dan ook nooit meer!
Indrukwekkend. Heel hartelijk dank voor het delen.

2 likes

Het doosje zat erbij, maar dat is het ding met zo’n verhaal, je bent er zelf niet bij geweest en de persoon die het je verteld is niet de originele bron dus je weet nooit zeker of alles klopt.

Blijft een geweldig horloge met een geweldig verhaal, veel plezier ervan!

1 like

Het is dat een archief extract van JLC zo duur is (230 euro) anders zou je de historie nog completer kunnen krijgen…

Mijn beste,

Goed hoor!!
Een gezaghebbende aanwinst!!
Veel draagplezier.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Knap klokkie, heb een erg gelijkaardige Eterna met cal. 520H bij de horlogemaker. Hoeveel diameter meet de kast zonder kroon?

1 like

34 geloof ik…

Yep, zelfde maat als de Eterna. Leuk deze klokkies met militaire calibers.

1 like

Heb recent Longines zusje gekocht met ook zo’n soort verhaal erbij. Mooi ding!

1 like

Fantastisch horloge met een verhaal dat niet veel beter kan :slight_smile:

1 like

Top aanwinst, ze zijn nog wel te vinden!!

1 like

Erg mooi, aanwinst zou ik denken.

Een andere duistere kant van me begint wel te bedenken dat ik mijn horloges ook kan verkopen met een mooi verhaal :+1::wink:

1 like

Prachtig!!!

1 like