Afwijking SARB017

Voortzetting van de discussie Afwijking automatisch horloge:

Ik ben nog steeds erg blij met de Alpinist, maar hij wijkt wel erg af; zo’n 8 minuten per dag. Nu lees ik in bovenstaand topic dat een horloge wat ‘in moet lopen’, geldt dat ook als het lange tijd heeft stil gelegen? De verkoper vertelde me dat hij het al heel lang niet gedragen had.
Kan ik hem anders opnieuw af laten stellen?
Het komt niet echt geloofwaardig als ik te laat bij een meeting binnenwandel en zeg dat mijn horloge achter loopt. Zo kwam ik er nl. achter vandaag, op de eerste dag dat hij mee naar het werk mocht.

5 likes

:joy:

Ja. Die heeft nog geen service nodig, gewoon even langs een horlogemaker met een Timegrapher en dan komt dat zo voor de bakker!

Als je een lieve glimlach opzet denk ik dat het je geen cent gaat kosten.

1 like

Loopt hij 8 minuten voor of achter per dag?

Ik ga vast voor de spiegel oefenen!
Het toeval wil dat de juwelier om de hoek Seiko fanaat is, komt vast goed :wink:

1 like

8 minuten per dag is absoluut niet ok! Heeft de verkoper je dit gemeld? Hoe lang geleden overgenomen? Als de antwoorden “nee” en “pasgeleden” zijn zou ik de koop ongedaan willen maken. Hoe oud is hij? Zo ver buiten spec lopen is veel meer dan de normale toenemende afwijking die je in de loop der jaren mag verwachten. Ofwel het is overshoot van een halfslachtige bijregelpoging (en dan is het makkelijk te verhelpen) ofwel hij heeft het 6R15 syndroom. Dat manifesteert zich als gewoon slecht lopen, en dat komt wel eens voor. Is vaak niet vanaf nieuw maar kan al na slechts één jaar optreden en dan heb je doorgaans een nieuw balanswiel nodig. Zoek online maar eens naar Spencer Klein:
https://www.youtube.com/results?search_query=6r15+spencer+klein+issue

Heb je al gemeten hoe constant de afwijking per dag varieert? Meet maar eens hoeveel seconden daar tussen zitten. Als het heel weinig is (tussen 0 en zeg 10 à 15 seconden) dan is hij vermoedelijk slecht bijgeregeld (kan ook nog door een harde klap komen) en valt het waarschijnlijk mee.

1 like

Als hij snel loopt heb je grote kans dat het uurwerk gemagnetiseerd is. Paar seconden werk voor iedere horlogeboer.

2 likes

Kat in het bakkie, no worries. Die 6R15’s zijn gebouwd als tanks, alleen het afregelen is niet altijd even je-van-het bij Seiko.

1 like

Pomptiedom…

2 likes

Hahaha had ik kunnen afleiden uit het verhaal inderdaad! 8 minuten achter lopen per dag is wel heel veel…even laten afregelen op de timegrapher en amplitude checken om te bepalen of er een service nodig is.

1 like

De antwoorden zijn inderdaad nee en kortgeleden maar ik wil er nu al geen afstand meer van doen.
(Call me stupid)
Ik ga eerst eens kijken wat de juwelier er van kan bakken. Dat stukje over de afwijking meten begrijp ik ook niet helemaal. Hoe meet ik 15 seconden op 1 dag? :roll_eyes:

Hiermee kan je makkelijk je afwijking zelf meten:

1 like

Als hij deze afwijkingen per dag laat zien:
8min rond
7 min 56
8 min 4
Dan loopt hij behoorlijk constant. Bijregelen en klaar.

Als het er zo uit ziet:
7 minuut 25
8 minuut 35
8 minuut 20
Dan loopt hij niet goed. Dus gewoon een aantal dagen op hetzelfde tijdstip en met ongeveer dezelfde draaguren en rustpositie vergelijken met bv je smartphone.

Is die juwelier een horlogemaker? Zo nee, dan zou ik naar een horlogemaker omzien. Een juwelier die doorstuurt rekent zo ongeveer het dubbele.

@PeterLC heeft enkele 6r15s van mij toch redelijk strak kunnen afregelen.

Ik zou er niet mee naar de juwlier gaan maar naar een kundig horlogemaker.

1 like

Ik bedoelde de 6R15’s fabrieksaf mijnheen Kroepoekios. Wanneer ze afgeregeld zijn lopen ze snaarstrak.

Het zou ook magnetisme kunnen zijn, maar linksom of rechtsom, @Sietj hoeft zich geen zorgen te maken, dat zijn kleine dingen om op te lossen :sunglasses:

2 likes

Ja Seiko zou echt de blits maken als ze gewoon zwanenhalsen monteren op al hun uurwerken en ze gewoon fabrieksaf fatsoenlijk reguleren. :ok_hand:

Hij loopt te langzaam.

8 minuten verlopen is niet normaal.

Geregeld wel, en geregeld helemaal niet.

Toen de mijne na een jaar lang gemiddeld een paar seconden paar maand (!) had gelopen gleed hij af naar 50 a 100 seconden per dag achter lopen.

Mijn 7s26 heeft dat ook gedaan. Een jaar goed lopen en dan vertragen. Maar dan wel strak een minuut achter. Bijgeregeld en klaar.

50 a 100 seconden is waardeloos. 6R15 syndroom. Kreeg van Seiko een nieuw kaliber, hij was 360 dagen oud dus nog net binnen garantie.
Als je online zoekt kom je er achter dat het geregeld voorkomt. Zie de youtube link die ik boven postte.

1 like

Precies, breguet overcoil, wat, alle veren van siliconen ja toch. Hup in een 6R15. Nee beter nog, een 9S kaliber in de Alpinist. :grin:

1 like

Het is geen magnetisme.

Maar zullen we eerst even afwachten wat haar horlogemaker zegt? Ik geloof er namelijk in dat het zo gefixt is en zij dan weer kan genieten :sunglasses:

1 like

Een 4s15 alpinist :sunglasses:

4 likes

Ik hoop met je mee. In mijn post #5 houd ik al rekening met geluk hebben.

2 likes