Afwijking automatisch horloge

Ongeveer drie maanden geleden heb ik mijn eerste automaat gekocht, gewoon bij een juwilier.

Het heeft een titanium kast met een Japans uurwerk wat 21-juwelen bevat.
het horloge koste 200 euro, merk: Boccia.

Ik weet dat een mechanisch horloge altijd een afwijking vertoont maar dit horloge loopt 2 minuten sneller in 24 uur.
Op internet gelezen dat een horloge maximaal 40 sec. mag afwijken per 24 uur.

Is het normaal dat mijn horloge zo’n grote afwijking vertoont, of zal ik het laten afstellen bij de juwilier (als ze dat überhaupt kunnen)?

Groet,
Stijn

Ik vind voor een horloge dat 200 euro heeft gekost je een kleinere afwijking mag verwachten dan 2 minuten / 24h. Vaak lopen ze wel nauwkeurig, alleen zijn ze niet of slecht gereguleerd en lopen ze zekerheidshalve altijd te snel. Een verstelling in de goede richting doet vaak wonderen.
De door jou genoemde 40 seconden zou voor mij acceptabel zijn.

/ PS - Je zou nog even kunnen wachten of het beter wordt, sommige horloges moeten eerst een beetje inlopen.

Hoi Stijn,

Ik zou hem gewoon opnieuw laten afregelen. Het is normaal dat een mechanisch horloge moet ‘inlopen’ maar na een maand of twee moet dat wel gebeurd zijn.
Elke juwelier met eigen horlogemaker moet dat kunnen, maar ik zou eerst naar de verkoper gaan.

Groeten,

Martin

Alles wat ik wilde zeggen is hierboven al vermeld. Dus of even afwachten tot het nieuwe jaar om het klokje wat in te laten lopen. En anders gewoon even af laten regelen.

Succes!

Kun je zelf ook doen…een kastopener…een stukje plastic…een tandenstoker…een beetje lef…en een boel geduld (als je pech hebt)

Ik heb(slechts :frowning: ) 3 automaten, waarvan ik 2 zelf heb afgesteld. Overdag tijdens het dragen verliezen ze bieden 3 seconden en wanneer ik ze s’avonds plat neerleg winnen ze weer 3 seconden…perfecto

btw mijn oranje monster liep standaard al zo :wink:

bama67 Schreef:

Kun je zelf ook doen…een kastopener…een stukje
plastic…een tandenstoker…een beetje lef…en
een boel geduld (als je pech hebt)…

…weg garantie! En dat voor een nieuw horloge?

Ik zou het even een paar maanden aankijken en dat indien nodig even naar de verkoper. Succes

horloges waren min. 3 jaar oud en er zat dus geen garantie meer op.( heb ze wel laten testen op waterdichtheid :slight_smile: )

OK, het ging mij om de situatie van S.Augustinus:)

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik wacht het nog een maandje af en ga dan terug naar de verkoper.

Zelf er aan gaan sleutelen lijkt me minder verstandig, daarvoor heb ik te weinig verstand van horloge’s.

Dit is trouwens het horloge waar het over gaat, hij is strak en sober, dat sprak mij wel aan.

Tja, dat mag ik ook wel, mooi horloge hoor.

Je kunt ook al na een of twee weken gaan.
Lijkt mij dat het horloge dan al wel “ingelopen” is.

Veel plezier ermee

En lekker duidelijk af te lezen(tu)