Een ervaring die ik niemand toewens II

3 jaar terug had ik zo’n ervaring …

Mijn recente ervaring was nog meer schrikken …

Op Uhrforum vond ik (alweer) een Tissot uit 2011. Er bleek weinig belangstelling voor het horloge, en ik kon een scherpe prijs bekomen.

Maar, de gesprekken met de Oostenrijker waren uiterst zakelijk. Ik had er een niet zo goed gevoel bij. Maar toch betaald. Ik heb ervaring met geldtransacties België-Oostenrijk … die gaan snel. Maar het duurde volgens de koper toch 4 werkdagen, en nogmaals 3 werkdagen om te versturen.
Bij het verzenden, liet hij mij weten dat hij twee weken naar Kreta trok, en dat een reactie op berichten wel even kon duren. Mijn gevoel werd er niet beter op.

De verzending gebeurde met DHL. Ik kon de zending volgen. Helaas de eerste vier dagen gebeurde er niets.
Volgens de verkoper was het pakket verstuurd. Volgens DHL … nog niet eens afgehaald. Pas na vier dagen gaf DHL aan dat het pakket onderweg was. Drie dagen later kwam de koerier.

Ik had mij voorgenomen … als de koerier komt, dan maak ik het pakket open, en bekijk ik de inhoud VOORDAT ik teken voor ontvangst.

Met een mes in de hand de deur geopend voor de koerier. Pakket meteen geopend. Goed verpakt. Tissot Box aanwezig. Box vlug openmaken voordat ik afteken … LEGE BOX !! Geen horloge. Nachtmerrie bij klaarlichte dag.

Pakket geweigerd en niet afgetekend. De jonge koerier was onthutst. Ik nog meer.

250€ verloren :imp:

Eerst overleg gepleegd met een vooraanstaand Uhrforum lid, toevallig ook Oostenrijker. Hij gaf me de raad om de verkoper te contacteren “misschien heeft hij het horloge vergeten mee te sturen”.
Leek me weinig waarschijnlijk. Maar goed … een zakelijke mail gestuurd. Antwoord kwam vrij vlug. Misschien had hij de Tissot vergeten in de Box te steken. Hij vroeg me wat geduld, tot ie opnieuw in Oostenrijk was.

En ja, het horloge lag nog bij hem thuis. Maar geen spoor van de Tissot Box.
Hij stelde voor om alsnog de Tissot op te sturen zonder de Box, of terugstorting van het volledige bedrag.

Toch maar gekozen voor de terugstorting. De 250€ heb ik net ontvangen.

Verkoper heeft zich geexcuseerd.
Eind goed al goed.

Maar geen bijkomende Tissot voor mij :unamused:

1 like

Je verkoopt een horloge maar vergeet hem te verzenden… De blauwe ogen van mijn schoonmoeder zijn nog geloofwaardiger. Je treft het in ieder geval niet, hopelijk is je volgende horloge actie wel succesvol te noemen:)

1 like

Ik heb ook wel eens al in de lift gestaan met een horlogebox en last minute even gecheckt ‘zit ie er wel in’, omdat de potentiële koper nog een extra foto wilde en ik hem er ter elfder ure nog even uit had gehaald :wink:

1 like

Ik kan dat ook totaal niet begrijpen, een horloge verkopen en dan de lege omdoos naar de koper sturen :thinking:
Gelukkig de centjes terug Batman :ok_hand:

Dat gebeurt helaas veel bij DHL Parcel naar het buitenland. Ik ben nog nooit een pakket verloren naar het buitenland met DHL, maar de eerste paar dagen is het altijd totale radiostilte.

Wat ik me afvraag: als je naderhand het volledige bedrag terugstort. Wat is dan de truc van deze verkoper en wat schiet hij ermee op?

Dat vraag ik me ook af, volgens mij was de beste man echt van goeder trouw anders had je echt geen geld teruggehad…

1 like

Ik vind het een erg goede en slimme aanpak van jou om eerst de doos te openen en in het bijzijn van de bezorger,dus je had daardoor ook nog een getuige!
Daarnaast bood je de verzender nog een elegante uitweg om zijn ‘mogelijke’ bedrog te verdoezelen door te vragen of hij het vergeten was erin te doen.

Gelukkig goed afgelopen, maar heeft het jou onnodig veel tijd en stress gekost.
Voor ons een goede les, waarvoor dank.

Vervelend voor je dit. Denk overigens dat er geen truc is hier, de verkoper heeft zich oprecht vergist. Anders had je je geld niet teruggekregen. Je kunt hem wel laksheid verwijten.

1 like

Ook gezellig voor die jongen :laughing:

3 likes

Zou dat de truc zijn? Als je dat niet doet, verwijt hij jou dat je de boel probeert te belazeren. Pakket aannemen, het horloge eruit nemen en dan claimen dat er niets inzat.

2 likes

whahaha inderdaad!

koerier opwachten met een mes, altijd goed

1 like

Zie het helemaal voor me :joy:

6 likes

De koerier hoeft kan toch weigeren om het pakje te openen voordat je tekent ?
Vandaar dat mes ! :grin:

2 likes

Leuk als je net een kerstpakket vol van Christine le Duc aanpakt. Even de boel uitpakken.

Als het een serie-oplichter is is dit gewoon een ingecalculeerd verlies. Het ontbreken van de handtekening voor ontvangst was de trigger om terug te storten.

Je MOET mensen vertrouwen in de horlogewereld, anders kun je geen zaken doen. Maar HorloG & Omega_C ik raad jullie aan om mensen NIET VOETSTOOTS te vertrouwen. Kennelijk heb je nog geen of slechts weinig negatieve ervaringen opgedaan, en dat is prachtig, maar te veel vertrouwen is een "accident waiting to happen"
Je kunt het niet zeker weten, maar tot het tegendeel bewezen is: Ik denk dat de man NIET te goeder trouw was.
Vergissen kán natuurlijk. Ik ben een paar zomers terug eens geheel onbedoeld op een terras weggelopen zonder betalen. Echter, na 15 meter kwam er toch een reminder uit een controle uithoek van mijn brein: “dokken!” Maar een horloge gaat inpakken vóór verzending doe je niet gedachteloos (zoals weglopen op een terras, hetzij in gedachten, hetzij in gesprek). Je begint toch niet met 50cc lucht! Ok, als je geen Candide heet! :yum:

DIT was je redding, het maakte dat je de bezorger opwachtte MET EEN MES :imp::dagger:

Zonder flauwekul, goede intuïtie gehad en er naar gehandeld. Gelukkig heb je je geld terug!

Misschien wel. Maar de regels op Uhrforum zijn streng dus een serie-oplichter kan er nooit lang actief zijn. Hoelang verkoper al actief was op Uhrforum weet ik niet.

Het punt is wel als je eenmaal geld hebt overgemaakt dan is het weg. Een echte oplichter had niet eens meer geantwoord op je e-mails anders dan om tijd te rekken. Zo gauw de bank teveel meldingen krijgt over een rekening wordt deze automatisch geblokkeerd, dus zal men proberen tijd te winnen met allemaal smoesjes, maar is de pinpas dood dan is het einde verhaal en beginnen ze weer met een nieuwe. Hoe dat werkt is dat men aan kinderen vraagt of zij hun pinpas mogen kopen terwijl er geen geld op de rekening staat. Het kind is in dat geval de katvanger.

En het is mij ook wel eens overkomen dat ik iets niet helemaal compleet had opgestuurd, nou prima dan stuur ik het er achterna op mijn kosten. Dat je een horloge niet in het doosje stopt is stom maar niet ondenkbaar. Als die man het geld terugstort dan heeft hij toch niks gewonnen. Nog sterker, hij is waarschijnlijk zijn verzendkosten ook nog kwijt. Dus sorry maar ik zie echt nergens oplichting in dit verhaal, het is alleen jammer dat je een horloge niet krijgt waar je op had gehoopt. En sinds wanneer is zakelijk communiceren een negatief iets?

Zeker, ik denk dat Uhrforum een van de veiliger omgevingen is. Op ebay gaat het vaker mis, ondanks dat er op ebay feitelijk méér controlemechanismen zijn.
Nu ging het nog om een relatief laag bedrag. Het gaat (ook internationaal) op fora ook vaak om veel grotere bedragen, en het gaat meestal ook goed gelukkig.

Komt allemaal wel vreemd over; als je een horloge goed inpakt doe je ook bescherming in de doos dus weet je dan zeker dat de klok erin zit. Maar ja, niet iedereen pakt een horloge goed in…

Wel eens gehad dat ik via ebay een horloge kocht en (via paypal) betaald had en vervolgens een dikke week totaal geen reactie meer. Uiteindelijk een reactie dat hij bij een begrafenis was 1000 km van huis… Toen gingen er bij mij ook allerlei alarmbellen rinkelen. Uiteindelijk bleek de man te goeder trouw en is het pakje netjes aangekomen. Maar het blijft eng zulke ervaringen. :grimacing:

Niemand, zelfs @BATMAN niet. En het tegenovergestelde, ONzakelijk communiceren is natuurlijk ook een negatieve indicator.
Maar in dit citaat:

is de tweede zin belangrijker dan de eerste. Ik was er niet bij, maar bij elke communicatie zoek je toch behalve zakelijkheid (bij het komen tot een overeenkomst over de prijs en randvoorwaarden, alle vragen beantwoorden, redelijk snel reageren etc.) ook vooral vertrouwen. Vertrouwen om de deal aan te gaan. Ik denk dat @BATMAN dat zo bedoelt op basis van deze 2 zinnen. Maar dat kan alleen hij verder toelichten.