Een grailwatch, van Pontiac... de mono-rattrapante!

Vorig jaar kocht ik voor vijf tientjes een kapotte chronograaf van Pontiac, het idee was het om er zelf aan te gaan sleutelen.

20160618_141435

Maar toen ik het horloge eenmaal had geopend viel me op dat ik iets zag dat ik nog niet eerder had gezien.

(geleend plaatje)

Het leek op een extra spiraalveer bovenop het seconderad.

Toen ik het horloge toen nog eens omdraaide en de wijzerplaat eens goed bekeek, realiseerde ik me dat ik niet zomaar een chronograaf had gekocht. Het is een Pontiac Mono-Rattrapante met Valjoux 84 (staat niet eens op Ranfft).

20160618_141921

Een mono-rattrapante is feitelijk een vereenvoudige versie van een split second chronograaf naar een patent van Bovet.

In plaats van een extra wijzer kan de enkele chronosecondewijzer tijdelijk worden gepauzeerd middels de onderste knop, als je deze weer loslaat springt deze naar de plek waar hij normaliter zou moeten zitten. Hiervoor wordt de beweging in de extra veer opslagen, eenmaal losgelaten zorgt de opgespaarde energie dat hij terugspringt.

Een vernuftig maar foutgevoelig systeem, wat er voor heeft gezorgd dat er niet veel exemplaren zijn overgebleven. Mijn exemplaar was dus ook defect maar mijn vaste uurwerkmaker Jan Ubels (ik kan veel maar sommige dingen moet je echt aan anderen laten) heeft hem uiteindelijk weer 100% werkend gekregen.

In essentie is het een mono-pusher waarbij de tweede knop uitsluitend voor het pauzeren is toegevoegd. Waarschijnlijk om aan te geven dat het een mono-pusher is heeft de bovenste pusher een grappig detail, een kroon-achtig schijfje.
20160618_141451

En natuurlijk de onvermijdelijke wristshot, het heeft een poosje geduurd maar dan heb je wel een uiterst zeldzaam horloge met een Benelux tintje.

20160618_142300

:sunglasses:

83 likes

Mooi horloge proficiat!!

Prachtige aanwinst; veel plezier ermee!

Fraai horloge. En de wijzerplaat is ook erg mooi

Heel bijzonder en ook prachtige wijzerplaat.

Dat is nog eens iets echt speciaals,pontiac heeft toch mooi spul uitgebracht door de jaren heen,

Geniet ervan :thumbsup:

Wat een bijzonder ding. Mooi!

Mooie aanwinst.
Gefeliciteerd.

WoW ! Geweldig man

Eindelijk weer thuis :wink: Geniet ervan, prachtig ding.

Holy fuck wat vet Geert!

Dank jullie wel, ik ben er ook erg blij mee! :grin:

1 like

prachtige klok, echt heel bijzonder, mooi :thumbsup:

1 like

zeker de moeite waard geweest Geert … proficiat
en voorlopig niet flipperen he!

Och, och, och. Wat een pracht horloge.
Het werd al gezegd, Pontiac heeft heel veel verschillende en ook hele mooie horloges uitgebracht.
Proficiat geluksvogel

Gave klok en mooi dat Jan Ubels hem kon repareren. :thumbsup:

Dat is wel een erg mooie vondst! Die had ik nog nooit gezien.

Juweeltje, voorzichtig ermee Geert :ok_hand:

Super mooi :smiley:

Mooi exemplaar en een aparte complicatie. Toch eens beter kijken op de wijzerplaten…:slight_smile: