Pontiac Mono Rattrapante

Pontiac heeft verschillende modellen uitgebracht met destijds mooie complicaties, voor een merk als Pontiac wat eigenlijk alles inkocht best wel bijzonder. De mono rattrapante is daar een goed voorbeeld van. Is het ergens te achterhalen wat de productie van Pontiac was, of is dat een ‘mission impossible’ ?

Wat bedoel je? Wat de productie van Pontiac was?
Bedoel je de hoeveelheden, modellen? Zitten nog in België. Ik heb er een aantal. Zit keurig Zwitsers ETA in. Of eigen uurwerk met Pontiac erop

3 likes

Het topic was mono rattrapante, sorry als dat niet duidelijk is…

Moet zeggen dat ik ook niet begrijp wat de vraag nu is :thinking:
Wellicht helpt dit of niet.

3 likes

De Mono-Rattrapante is een zeer bijzonder model van Pontiac, het gebruikte uurwerk Valjoux 84 (in de basis een Valjoux 23 met extra complicatie) is zeldzaam en nogal storingsgevoelig dus er eentje vinden die het nog doet is een crime. Ze zijn waarschijnlijk ook maar in zeer geringe hoeveelheden geproduceerd.

13 likes

Pontiac heeft nooit eigen uurwerken geproduceerd. Zijn gewoon ingekochte generieke uurwerken waar men dan Pontiac op liet graveren of zelf graveerde.

Veel meer onduidelijk is (nog steeds) je vraag.

2 likes

5 jaar later wellicht een goed moment om dit draadje nog eens ‘wakker’ te maken. Misschien is er nu iemand op dit forum die wel informatie heeft over de aantallen mono rattrapante horloges en mogelijk andere bijzondere modellen die Pontiac op de markt heeft gebracht.

2 likes

Als eigenaar van een Pontiac Mono Rattrapante kan ik je vertellen dat ze zeer zeldzaam zijn. Het Valjoux 84 uurwerk is voor zover ik dat kan overzien maar door twee merken gebruikt, Pontiac en Bovet, van die laatste vind je nog de meeste Mono Rattrapante’s.

Ik heb ooit gesproken met iemand die heeft gewerkt voor Van Kinsbergen, het bedrijf achter Pontiac. Wat ik begreep is dat ze soms op proef een handvol exemplaren bestelden om even te kijken of ze er klanten (juweliers) voor konden vinden. Als dat niet zo was dan kochten ze deze simpelweg niet verder in. Mijn indruk is dat deze dus nooit in volume anders dan een proefbatch zijn gemaakt.

Naast de Mono Rattrapante zijn denk ik de chronograaf horloges voor de Belgische luchtmacht in Congo wel het meest interessant en waardevol.

3 likes

Ik heb er ook twee. :grin:

Een ander bijzonder model is de Chrono voor de Indonesische luchtmacht. (Jaren 50)
Datzelfde model bestaat ook in een civiele uitvoering dwz zonder gravering op de bodem.
Helaas nog niet in de verzameling.

Ik heb een waterdicht stalen tankmodel uit de jaren dertig. Dat heb ik nog nooit bij iemand anders gezien.

Verder nog een Chrono met 1 pusher met Venus uurwerk.

En de stopwatch met Valjoux uurwerk zie je ook redelijk zelden. (Ontbreekt ook in de verzameling)

Een “gewone handopwinder” met vermeil (verguld zilver) kast.
Daarvan ken ik ook alleen mijn exemplaar.

Enz. enz. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes