Elka Staatsmijnen

Ik begin maar een nieuw topic, want de andere is al op de tweede pagina gekomen.
Vandaag is de Elka van Gekkehuus binnengekomen, heel attent van hem om aan mij te denken. Dat is dan nummer drie (plus de scheepsklok).
Ik maak het pakje open en tot mijn grote verassing gaat het hier om de “staatsmijnen” uitvoering met de twee visjes op de wijzerplaat. Die heb ik vaker gezien!

Dat brengt mij op de vraag, voor welk doel zijn deze horloges door de staatsmijnen aangeschaft? Waren het gewoon dienst horloges, of zijn ze aangeschaft voor reclame doeleinden? Misschien zijn ze gegeven ter gelegenheid van een Jubileum?

En de prachtig gestyleerde visjes, wat betekent dat? Ik denk dan gelijk aan visserij en de zee, maar niet aan de mijnen van Limburg.

Erg mooi: het logo van de staatsmijnen staat op de achterkant.

Het horloge is nog netjes, de wijzerplaat is bijzonder mooi. Het loopt wel, maar niet zo nauwkeurig volgens de Timegrapher. Binnenkort geef ik dit horloge een beurt en een bandje. Dat ga ik deze keer zelf doen.

1 like

Hey Andre,

Wist wel dat je er blij mee zou zijn , soms kan ongezien kopen toch goed uitpakken :slight_smile:

Ps : enige wat hij volgens mij mist is een binnenring om het uurwerk vast te zetten in de kast, dat zit wat los.

veel plezier ermee

Zo dat is ook al een mooie (tu)
Ik kan je helaas niet verder helpen met je vragen
maar ben net zo benieuwd vwb de visjes…
Proficiat in ieder geval en succes met de servicebeurt gewenst!

mvg

Volgens deze website gaat het hier om 25 jaar jubileum horloges.

http://www.limburgsemijnen.nl/Jubileums/slides/mijnwerkers%20polshorloge%20van%20een%2025%20jarig%20jubileum%20op%20de%20Maurits.html

De visjes, dat is mij niet duidelijk.
Kan met de mijnen te maken hebben, of het is een logo van de horlogebouwer?

Erg mooi vormgegeven wijzerplaat, waarbij ik direct aan Max Bill moest denken.

Tja, de visjes… Misschien een beeldmerk van de wijzerplaatontwerper?
Wim Visser heeft voor de Maastrichtse aardewerkfabriek ontworpen; ook mooie strak vormgegeven objecten, maar die zijn naast het modelnummer meestal gesigneerd met WV…
I.i.g. van harte met je mooie aanwinst!

Brutus Schreef:

Erg mooi vormgegeven wijzerplaat, waarbij ik
direct aan Max Bill moest denken.

Tja, de visjes… Misschien een beeldmerk van de
wijzerplaatontwerper?
Wim Visser heeft voor de Maastrichtse
aardewerkfabriek ontworpen; ook mooie strak
vormgegeven objecten, maar die zijn naast het
modelnummer meestal gesigneerd met WV…
I.i.g. van harte met je mooie aanwinst!

Edit: misschien dat je tussen de 6500 foto’s iets kunt vinden…

http://www.demijnen.nl/collectie/fotos

De vissen doen mij sterk denken aan het Christelijke Ichtus / Jezus symbool.

1 like

Daar zat ik ook net aan te denken.
Visjes zie je ook vaak als symbool achter op auto’s van christenen die nog iets met de kerk te maken willen hebben.

Mooi horloge, mijn zodiac heeft twee visjes op de achterkant, zou het iets met waterdichtheid te maken hebben?

Gents,
De Zodiac en de visjes zijn wel te linken: eens “pisces” googelen
Zodiac= dierenriem de vissen “pisces” zijn onderdeel van de dierenriem.

Beetje gegoogeld met het slecht weer hier:
De ontwerper van Elka gaat zeer ver terug:
http://www.iisg.nl/ondernemers/pdf/pers-0802-01.pdf
Medeoprichter van ELKA in 1913.
Familie KIEK had al horlogewinkel te Groningen in 1777
http://watch-wiki.org/index.php?title=Kiek,_Levy
misschien was dit dan wel de man die aan de basis lag van Elka:
http://akevoth.org/genealogy/duparc/9243.htm

vanwaar nu de link met de vissen?
Gezien de familie Kiek Joods is/was, zouden we dit dan met onderstaande kunnen linken???
Maar ik kan er ook ongelooflijk naast zitten in mijn redenering

http://rolvandechristus.blogspot.be/
Het feit dat Christus de Leraar was van de nieuwe periode, waarin de zon kwam, de periode van Pisces (Vissen), is vergeten, maar de duidelijke bewijzen ervoor zijn te vinden in de vis-symboliek, die men voortdurend door alle vier Evangeliën heen aantreft. Het symbool van de Vis is het astrologische symbool voor het teken Pisces en is dat sedert onheugelijke tijden geweest. Maar Christus keek ook vooruit, naar het werk, dat Hij in het Aquariustijdperk te doen zou hebben, het volgende teken, waartoe de zon in zou gaan. Vóór Zijn ‘verdwijning’ zinspeelde Hij op het symbool van het Aquariustijdperk en op de taak, die Hij dan zou vervullen. Met Zijn twaalf discipelen ensceneerde Hij een dramatische episode, die het werk samenvatte, dat Hij later op Zich zou nemen, wanneer de tweeduizend jaar van het Pisces-Tijdperk voorbij zouden zijn. Hij zeide Zijn discipelen naar de stad te gaan, waar zij een mens zouden ontmoeten, dragende een kruik water. Zij moesten hem volgen naar de opperzaal en daar het communiefeest (Pascha) bereiden, waaraan Hij en zij zouden deelnemen. (Lucas XXII, 10.)

http://www.katinkahesselink.net/theosofie_nl/hpb9.html
Er zijn verschillende merkwaardige cycli die tot een einde komen aan het einde van deze eeuw. Ten eerste, de 5.000 jaar van de Kaliyuga cyclus; dan de Messiaanse cyclus van de Samaritaanse (ook Kabbalistische) Joden van de man verbonden met Pisces (Ichthys of “Vis-man” Dag). Het is een cyclus, historisch en niet erg lang, maar heel occult, die ongeveer 2.155 zonnejaren duurt, maar die alleen een ware betekenis heeft wanneer hij door maanmaanden wordt geteld. Het gebeurde in 2410 en 255 v.Chr., of toen de equinox het teken Ram inging, en ook weer toen het Pisces inging. Wanneer het over een paar jaar het teken Aquarius ingaat, krijgen de psychologen het druk, en dan zullen de psychologische eigenaardigheden van de mensheid een grote verandering ondergaan.

Martijn,
ik kwam dit ook nog tegen: http://watchpage.wordpress.com/2010/06/29/pisces-forever/
blijkbaar was deze bedoeld als geschenk voor de verjaardagen in die periode?

De visjes laten mij niet los…

Tijdens mijn verdere zoektocht, kwam ik terecht bij volgende afbeelding van een zodiac: http://www.finertimes.com/graphics/images/watches/rm1264b.jpg met weegschaal op de achterzijde. Weer een teken van de dierenriem. Doch nergens anders een andere dier van de riem te vinden. Kwam ik bij www.vintagezodiacs.com terecht.
Butch wist mij deze morgen het volgende te mailen:

"Given the brand name it only made sense to play that up. At one time or another they used all the Zodiac symbols on their watch backs. This occurred during the 1950’s and 60’s and then seems to have died out by the 1970’s. A lot of the paperwork and catalogs from the 1950’s on ZodiacCatalogs.com has the Zodiac symbols prominently displayed on and in them. To my knowledge there was no significance not reason why one symbol was chosen over another. One you do not mention is the Goldenline model, which had the Leo symbol on the back. "

Is dit dan de bevestiging van de denkpiste voor de Zodiacs en de dierenriem?
Misschien werd dit alles al eens aangekaart op het forum, ik ben relatief nieuw hier, indien zo, mijn excuses.

Zijn de visjes op de ELKA dan het teken van de Pisces met een mogelijke link naar de Joodse afkomst van de familie Kiek, of specifiek een link met de staatsmijnen?
Zijn er nog andere tekens van de dierenriem op bestaande Elka’s aanwezig?

groetjes

Beste horlogevrienden, bedankt voor het meedenken over de visjes.
Voor mij moeilijke materie omdat het hier waarschijnlijk een religieus getinte betekenis betreft.
Ook de sterrenbeeld theorie vond ik goed gevonden, dat gaat wel op voor Zodiac horloges. Maar bij Elka komen alleen maar vissen voor.

Waarschijnlijk staan de vissen dus symbool voor het Christelijk geloof.
Ik vind ze erg mooi staan op de strakke wijzerplaat, een paar simpele lijnen en twee puntjes worden een prachtige tekening.
Voor sommigen ook nog een prachtige betekenis, maar dat gaat aan mij voorbij.

Ha Vouwfietser,

Het betreft een Jubileum: ik heb een jaar of vier geleden nr. 1720 3680 via Marktplaats gekocht van Jo Steine, wiens vader Math het in 1963 gekregen had van de Staatsmijnen omdat hij er 25 dienstjaren als magazijnmeesterop had zitten. Plezier met het beurtje: uurwerk is een FHF 67, als ik het wel heb.

groet,
Pieter

wiens vader Math het in 1963 gekregen
had van de Staatsmijnen omdat hij er 25
dienstjaren als magazijnmeesterop had zitten.
Plezier met het beurtje: uurwerk is een FHF 67,
als ik het wel heb.

groet,
Pieter

Hoi Pieter,

Leuk dat je weet om welke jubilaris het ging!
Kende je de familie, of heb je het horloge via een advertentie gevonden.
Hebben ze je nog iets over de visjes verteld?

Gistermiddag had ik vrij dus heb ik de Elka een beurtje gegeven, loopt nu weer lekker!
Daarom laat ik jullie nu de foto’s van het uurwerkje zien.
Het blijkt een Font 67 te zijn.

Eerlijk gezegdheb ik nog nooit van deze fabrikant gehoord. En ik kan ook verder geen informatie vinden, dus dateren lukt nog niet. Wie kent dit uurwerk?
Ben ook best tevreden over de foto’s van mijn nieuwe Olympus camera.
Hier is de achterkant

Leuk dat ook het uurwerk met ELKA is gemarkeerd.

Leuk hoor. En die Olympus doet het ook niet verkeerd.

mooi uurwerk :slight_smile: FHF dacht ik?

In mijn lijst met merktekens komt dit teken twee keer voor.
Met schildje eromheen: Font
Zonder schildje: F.H.F.
Maar Verder kan ik niet veel vinden.

Hallo Vouwfietser,

Gefeliciteerd met de Elka, hij is erg mooi vormgegeven. Het is ook leuk om te zien dat je alles rondom het horloge te weten wil komen.
Helaas kan ik je wat betreft de visjes ook niet helpen, maar ik zie dat er vele pogingen gedaan worden.

Het uurwerk is een FHF (vol uit: fabrique d’horlogerie de fontainemelon) calibre 67 uit de jaren `70. Een van de vele werkpaarden die FHF geproduceerd heeft. Het horloge heeft 21 stenen (lagerstenen en dekstenen) welke voornamelijk een prestige kwestie is omdat een deel van de dekstenen vrijwel geen toegevoegde waarde heeft.
Ook is de vormgeving van het uurwerk iets anders dan de standaard layout. Daardoor is hij wat minder snel te herkennen, maar het komt wel eens vaker voor. Over het algemeen zijn dit zeer behoorlijke werkjes.

FHF was een van de grote uurwerkfabrikanten van de Ebauches SA. Soms is het logo van FHF geplaatst in een schildje, het overkoepelende logo van de ESA. Bekende uurwerkmerken zoals AS, Unitas, AM, Landeron, Venus en Valjoux hoorden ook bij deze groep (en nog veel meer merken). Vanaf 1982 zijn onder invloed van de opkomst van de quartz horloges alle merken samengevoegd tot het bekende ETA, nu de grootste Zwitserse uurwerkproducent en onderdeel van de Swatch Group.

groeten,
Michiel