Grailaanwinst: Seiko SBDX003 'Seiko Historical Collection The year 2000' (Marinemaster limited edition)

Hallo allemaal,

Amper een maand geleden heb ik een Seiko Sumo gekocht op het forum en na wat opstartproblemen met de band heb ik deze met veel plezier gedragen. Echter, veel horlogefans weten dat er nog een stapje hoger is op de duiker-ladder van Seiko, namelijk de Marinemaster.

De Marinemaster (SBDX001) vind ik persoonlijk een prachtig horloge, maar er was altijd één ding wat me tegenhield tot het aanschaffen ervan: Ik vond het erg jammer dat er zoveel tekst op het horloge staat. Daarbij is de prijs ook hoger dan de gemiddelde Seiko, al is dit voor mij een minder grote zorg. Regelmatig lees ik met veel plezier over hoe de Marinemaster en de Grand Seiko lijn geassembleerd worden.

Op het forum was er een topic gestart over welk horloge je voor 3000 euro zou kopen. Forumlid thieuster kwam toen met een afbeelding van een Seiko die ik nog nooit eerder had gezien. De zeer subtiele goudkleurige accenten en de beperkte tekst spraken me meteen aan. Ik ben gaan zoeken en zoveel mogelijk informatie proberen binnen te halen en ontdekte wat dit nou was:

In 2000 heeft Seiko een reeks horloges uitgebracht onder de noemer ‘Seiko Historical Collection The year 2000’. Binnen deze reeks waren naast het door thieuster getoonde horloge ook een re-issue van de Tuna, de Seiko Astron (eerste quartz-horloge ooit) en nog vele andere horloges uitgebracht. Zie ook
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B7m8_X1IE8PWYjViNTkyNDctN2UxYS00MWUwLWFlZDktMGFhNTA4NjgwZTA1&authkey=CJPD15MP&hl=en_US

Het op dit forum getoonde horloge bleek het typenummer SBDX003 te hebben, welke dus licht afwijkt van de SBDX001 (oftewel de gewone Marinemaster). Aangezien het hier re-issues betreft, is de SBDX003 ook een re-issue en wel van de legendarische 6159-7001:
http://www.50717.com/notissued/seiko-6159-7001.html

Van de SBDX003 zijn er maar 500 gemaakt, waardoor dit een behoorlijk gelimiteerd horloge is en daardoor haast niet te vinden op internet en zo ja, dan altijd buiten Europa. Het hier getoonde horloge bleek op tz-uk te koop te staan en in Engeland te liggen! Ik wist het zeker, ik moest dit horloge hebben!

Er was echter 1 probleem: Hoe kwam ik met hem in contact? Ik had geen account op tz-uk en ik kon zodoende alleen via google-cache het topic bekijken. Ik slaakte maar een noodkreet op het forum. Vrij snel kwam Jeroen (JTrapman) met het bericht dat het horloge was teruggetrokken. Het zal toch niet?

Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en te vragen of Jeroen me misschien in contact kon brengen met de verkoper. Misschien kon ik de verkoper er toch nog van overtuigen het horloge aan mij te verkopen.

Jeroen was bereid dit te doen en gelukkig kwam er al snel een positief bericht uit Engeland. Hij had het horloge nog en gaf me een kans het horloge over te nemen. Na wat heen en weer gemail kwamen we er vrij snel uit en ondanks dat het me bijna het dubbele heeft gekost van een reguliere gebruikte Marinemaster, is hij binnen! :smiley: (Ik moet er wel bij zeggen dat het horloge in september 2011 een servicebeurt heeft gehad en daarnaast was het horloge zoals gezegd binnen Europa, waardoor ik me net iets meer kon permitteren, dus de prijs vind ik nog wel meevallen ;))

Na een hoop geleuter hierboven dan eindelijk waar jullie op hebben zitten wachten: de foto’s! :smiley:


De aangepaste doos voor deze set. SBDX003! :smiley:


Mooi leren (of leer-achtig) doosje. Normaal is dit volgens mij een kartonnen doosje met Prospex erop.


En daar is de inhoud. De servicebon zit er keurig bij, een geseald(!) uurwerkboekje en natuurlijk het horloge zelf. In tegenstelling tot de reguliere Marinemaster is alleen de rubber band bijgesloten. De bracelet zit er dus niet bij (past uiteraard wel).


En daar is ie dan! Het horloge heeft goud/vergulde accenten. De wijzers hebben allemaal een gouden kleur, de randjes om de lume heen zijn ook allemaal van gouden accenten voorzien en ok de rest van de gehele plaat heeft een goedkleurige tekst gekregen. Uiteraard is er al minder tekst te zien ten opzichte van de gewone Marinemaster, maar doordat de letters vrij donker van kleur zijn oogt de plaat nog rustiger. Zeker in de avond onder kunstlicht valt de tekst eigenlijk bijna niet meer op.

De looks van het horloge zijn echt om te smullen. De bezel glanst erg mooi en ondanks de hoogglans bevat deze eigenlijk opvallend weinig krasjes voor een horloge van bijna 12 jaar oud. Hij draait ook echt heeeeeeerlijk soepel, compleet het tegenovergestelde van de Sumo, die erg stroef gaat.

Als we het toch over de Sumo hebben, voor beide horloges staat een officiële diameter van 44mm. De Marinemaster draagt echter aanmerkelijk kleiner dan de Sumo. Ik probeerde te ontdekken waardoor dit nou kwam en vond uiteindelijk de reden: de chapterring (waar de minuten op gemarkeerd staan). Deze is veel breder op de Marinemaster. Bovendien is de tekst op de Marinemaster wat groter dan op de Sumo, wat ook een kleiner idee geeft aan het horloge. Ik vind dat juist prettig, want het voelt aan als de perfecte maat.


Op deze foto zijn de matte en gepolijste delen mooi te zien. Een vergelijking met de Sumo is weer snel gemaakt, gezien ook de Sumo deze afwerking heeft. De afwerking van deze historische Marinemaster vind ik echter beter geslaagd doordat het allemaal wat rustiger oogt. De kroon is niet gesigneerd, in tegenstelling tot de Sumo die wel een gesigneerde kroon heeft. Ik verwachtte eigenlijk dat ik me er aan zou storen, maar het tegendeel is waar: Ik denk dat een gesigneerde kroon bij dit horloge geen verbetering zou zijn geweest. Het horloge is vrij hoog als ik de foto zo bekijk, maar op de pols valt me dit eigenlijk niet op.


Zoals bij sommigen van jullie wel bekend is, heeft de Marinemaster een gesloten (monocoque/unibody) kast. Het horloge kan alleen via de bezel en het glas open gemaakt worden. Hier zie je ook weer goed wat er anders aan is. Bij de gewone Marinemaster staat er 8L35-0010. Hier staat echter 8L35-0020. Daarnaast is ook het nummer van dit horloge gegraveerd met de limitedtitel erbij. Ik heb een relatief vroeg exemplaar, dus dat is extra leuk :slight_smile:

Het horloge heeft dus het 8L35 uurwerk van binnen zitten, het zogeheten ongemodificeerde uurwerk van de Grand Seiko reeks en tikt 28800 keer per uur, vrij uniek voor een hedendaagse Seiko. Wat mij hierin opvalt is als ik de secondewijzer vergelijk met die van mijn Archimede Klassik (2824-2), is dat de Seiko veel minder schokkerig loopt dan het Zwitserse uurwerk. Ik kan er echt minuten naar staren. Dit is wat een horloge echt hoort te zijn! :smiley:

Ik ben vrij kritisch en als er één aanmerking gemaakt moet worden, dan is dat vanwege de rubber band. Hij ziet er prachtig uit, maar mijn pols heeft precies de verkeerde maat. Op het derde gaatje zit het horloge te strak, maar op het vierde gaatje juist weer veel te los. Dat is erg jammer, want ik draag mijn horloges het lieft wat aan de strakke kant. Bij het derde gaatje stroomt mijn bloed merkbaar minder eenvouding naar mijn hand en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik overweeg dan ook om bij Rob een officiële Marinemaster bracelet te kopen, al heb ik het gevoel dat de SBDX003 echt tot zijn recht komt op het originele rubber. Dat maakt het horloge echt helemaal af.

Dit horloge is voor mij ook een teken dat ik mijn collectie flink moet gaan uitdunnen. Mijn grail is binnen en grails horen mijns inziens gedragen te worden. Ik zal een collectie van hooguit 4-5 horloges over willen houden en het lijkt me sterk dat dit horloge ooit weg zal gaan. Dit horloge heeft werkelijk alles wat ik wil :smiley:

Zo, dit is een veel langer bericht geworden dan ik aanvankelijk had gepland. Indien je geen zin had om te lezen, moet je maar de foto’s voor zich laten spreken :wink:

3 likes

Gru-we-lijk, een van mij grails.

Heel veel plezier gewenst hiermee.

Het bekende mocht je er ooit vanaf willen laat ik maar achterwege want volgens mij laat je deze niet meer gaan.

PS: Mocht je er ooit vanaf willen :)-D

Een van de mooiste horloges van het forum en mooiste duikers ooit gemaakt! Ik heb ook tijden in dat verkooptopic op TZ-UK gekeken, maar ik kwam steeds tot de conclusie dat het voor mij toch echt te duur was (nu overigens een andere duiker onderweg;)). Ik heb het idee dat bracelets voor de MM ook regelmatig tweedehands worden aangeboden op TZ-UK?

Nooit meer wegdoen :}

Inderdaad een mooie duiker. Ook Seiko kan dit goed.

Groeten van zijn jongere en oudere broertjes

Dit is een serieus mooie aanwinst. Gefeliciteerd!

Schitterend!

Klok heeft alles in zich.

Veel draagplezier.

Gr,

Ron.

Oh! Heb jij 'm gekocht! Mooi man! Ik heb er heel lang over nagedacht en toch iets anders gekocht (en heb nog wat anders op het oog). Ik vind dit zo’n mooi horloge! (De verkoper heeft trouwens ook een fantastische 6105 te koop).

Sinds ik een MKII Kingston heb, ben ik helemaal weg van die goudkleurige accenten in een stalen kast. Het staat heel erg mooi.

Ik heb hetzelfde met het bandje. Als ik hetzelfde bandje aan een Sumo doe, wil het wel: de Sumo is iets langer en dat geeft iets meer ruimte.

Op een andere plaats (advertenties -verkocht) staat een gasgasbones bandje. Dat kan ook heel goed bij dit horloge. En kijk eens op de site van Yobokies: die heeft een officiële Seiko Velcro-band van 20mm die ook prima aan de MM past. De stalen band vind ik ongelofelijk mooi (en beter dan Rolex-banden) maar erg zwaaaaaar. Vandaar dat ik 'm niet gebruikte.

Als laastse ben ik het wel eens met je over de grootte van de collectie. Ik ben ook behoorlijk aan het verkopen geweest de afgelopen tijd. En ik probeer een paar topstukken over te houden, naast wat horloges voor in de tuin en onder de motorkap.

Veel draagplezier! En mocht je 'm ooit willen verkopen, wil je me dan een bericht sturen? (tu)(tu)

Menno

Schitterend horloge, dat gebruik maakt van de onovertroffen G.R.A.I.L. techniek :slight_smile:

Wat een fantastische aanwinst! Prachtig, geniet ervan!

Interessant verhaal, waar het enthousiasme duidelijk vanaf druipt!:~
Vind het ook een mooie klok, maar ga hier toch de eerste criticus zijn. Ik weet dat de (vele) details bij dit soort horloges het verschil maken. Maar wat ik persoonlijk heel erg jammer vind is dat het horloge als je er snel naar kijkt erg lijkt op een mini-Sumo van € 100. Wat ik eigenlijk zeg is dat ik het horloge, hoe mooi al die subtiele details ook zijn, te weinig onderscheidend vind t.o.v. veel goedkopere modellen. En dat zou mij ervan weerhouden om er zoveel geld (want we hebben 't hier natuurlijk niet over een Fossil-horloge) aan uit te geven. Mag ik zeggen, toch?:wink: Tegelijkertijd is het belangrijkste dat jij je droomhorloge hebt gevonden en ik wens je er uiteraard heel veel plezier mee!(tu)

Erg mooi!

Dat is precies mijn punt, Johan.
Natuurlijk heeft deze Seiko een veeeeeeel beter afwerkingsniveau; dat mag ik hopen, anders doe je echt een miskoop. Maar nogmaals, als je snel kijkt, lijken de twee wel erg veel op elkaar (niet voldoende onderscheidend vermogen, schreef ik ook al eerder); en dat vind ik dus jammer. Want voor de een betaal je 50 keer zoveel als voor de ander. Een van de belangrijkste usp’s (unique selling points) van Seiko voor mij (en ik garandeer je, dat geldt voor honderdduizende mensen op deze planeet) is dat een duiker van dit merk doorgaans heel veel kwaliteit, fun en looks biedt voor een heel redelijke prijs. Nou weet ik dat in bijvoorbeeld Azië Seiko een hoger gepositioneerd merk is dan hier in Nederland. Maar dit blijft voor mij (persoonlijk, dus) een gevalletje Volkswagen Pheaton (lees: een heeeeeel erg dure Volkswagen) en ik zeg dan, doe mij maar een Audi A8 (als we dan toch gaan vergelijken;).
Maar, ik zeg het nog maar een keer, dit is mijn mening.
Steinhart en Rolex zijn twee verschillende merken; dus die vergelijking gaat natuurlijk helemaal niet op.

JohanT Schreef:

TagEd Schreef:


Ik weet dat de (vele)
details bij dit soort horloges het verschil
maken.
Maar wat ik persoonlijk heel erg jammer vind is
dat het horloge als je er snel naar kijkt erg
lijkt op een mini-Sumo van € 100.

De afwerkingsniveau’s zijn toch absoluut niet
vergelijkbaar. En bovendien betaal je ook voor het
verhaal bij het horloge, en dat is hier ook
onvergelijkbaar met die mini-Sumo.

Anders kun je net zo goed een Steinhart Ocean 1
kopen in plaats van een echte Rolex :wink:

Respect dat je het durft zo’n dure seiko te kopen, dat betekend dat je hem echt voor je zelf hebt gekocht (tu)

Mooi verhaal ook !

Wow die gouden accenten geven hem een echte vintage uitstraling. Echt een superklok. Ik zit nog steeds met smart te wachten tot de reissue van de 6105 komt.:frowning:

Het verhaal achter deze klok is gewoon interessant, dat hij voor de gemiddelde horloge liefhebber minder onderscheidend is het zij zo.

Neemt niet weg dat je iets om je pols heb wat maar heel weinig kunnen ervaren en toch heel apart is. Dat het niet gelijk zichtbaar is voor anderen ook dat is denk ik niet aan de orde, tenslotte koop je een klok voor jezelf.

Noem het maar emotie en emotie is niet uit te drukken in geld maar dat is een gevoel dat bij je past of niet.

Een Heineken biertje thuis smaak lekker, hetzelfde biertje op een terras in zuid frankrijk smaak nog veel lekkerder, EMOTIE! en ja dat zit tussen je oren. en heeft invloed op je smaak papillen. Zo ook voor deze klok.

En laat je Emotie vooral de vrije loop op deze klok want aan de ene kant verdient de klok het gewoon. 500 exemplaren is gewoon uniek als je er een heb kunnen bemachtigen, koesteren deze klok…:}
Heel veel succes met deze unieke Seiko!:~

Bigrosa Schreef:

Het verhaal achter deze klok is gewoon
interessant, dat hij voor de gemiddelde horloge
liefhebber minder onderscheidend is het zij zo.

Neemt niet weg dat je iets om je pols heb wat maar
heel weinig kunnen ervaren en toch heel apart is.
Dat het niet gelijk zichtbaar is voor anderen ook
dat is denk ik niet aan de orde, tenslotte koop je
een klok voor jezelf.

Noem het maar emotie en emotie is niet uit te
drukken in geld maar dat is een gevoel dat bij je
past of niet.

Een Heineken biertje thuis smaak lekker, hetzelfde
biertje op een terras in zuid frankrijk smaak nog
veel lekkerder, EMOTIE! en ja dat zit tussen je
oren.

En laat je Emotie vooral de vrije loop op deze
klok want aan de ene kant verdient de klok het
gewoon. 500 exemplaren is gewoon uniek als je er
een heb kunnen bemachtigen, koesteren deze
klok…:}
Heel veel succes met deze unieke Seiko!:~

Precies, de lange versie (tu)
Niet veel mensen doen je dat na

Wow, dat is nog eens een aanwinst en daarnaast ook nog eens echt exclusief, echt heel mooi!

Veel draagplezier, maar dat gaat ongetwijfeld lukken.

Eric

Schmeink: Het kwam uit m,n tenen …:smiley: maar wel gemeend.(tu) Zondag naar de rikketik in Houten , ik heb er zin in!:)o

De mooiste Seiko! Gefeliciteerd en de tijd zal uitwijzen dat je er heel goed aan hebt gedaan dit horloge te kopen :wink: De Marinemaster 300, deze Historical MM en de Grand Seiko’s hebben Seiko echt goed gedaan. Meer en meer verzamelaars maken de overstap in deze richting en de bedragen die er nu voor gevraagd worden gaan heel normaal worden.

Geniet ervan!

Hubba, hubba :smiley:

Die ziet er echt heel gaaf uit, van harte gefeliciteerd (tu)