Dark age van de horlogehobby

Hallo allemaal,

Sommige gebruikers hier kennen me misschien nog, ik ben vanaf eind 2010 tot september 2013 een actieve gebruiker geweest op dit forum en ben daarna stil vertrokken. Bij deze een (lang) relaas over de horlogehobby van de afgelopen jaren. Enjoy :wink:

Vanaf 2010 begon ik serieuzer met de horlogehobby. Ik startte met een Seiko (SNZG17), waarna stukje bij beetje meer geld werd uitgetrokken voor horloges. Eind 2011 had kwam er een Sumo (SBDC003). Ik kon toen niet vermoeden dat het horloge dat daarna kwam zowel mijn grail zou zijn als dat het mijn horlogegekte alleen maar meer opzweepte om vervolgens als een nachtkaars uit te gaan.

De grail bleek de SBDX003 te zijn, oftewel de zogeheten ā€œHistorical Marinemasterā€, zoals ook hier te lezen: Grailaanwinst: Seiko SBDX003 ā€˜Seiko Historical Collection The year 2000ā€™ (Marinemaster limited edition)

Dit horloge bleek zoā€™n schot in de roos te zijn dat het horloge nonstop werd gedragen. Geen enkel ander horloge heeft sindsdien zoveel draagtijd gehad of gekregen. Het horloge bleek voor mij het ultieme horloge, het horloge dat voor mij perfectie nadert :smiley:

Het was alleen zo dat ik dat niet wilde toegevenā€¦ Tussen januari 2012 en midden 2013 zijn er behoorlijk wat zeer bijzondere horloges in mijn bezit geweest, waarbij vooral het doel was om tegenwicht te bieden ten opzichte van de HMM300.

Een Speedmaster Broadarrow, Zenith El Primero Rainbow, Rolex 16613, 16570, 116610LV, Grand Seiko SBGH001 en waarschijnlijk nog meer horloges zijn gekomen (om en om, zoā€™n groot budget heb ik natuurlijk niet)ā€¦ maar ook weer gegaan. Stuk voor stuk fantastische horloges, maar de Marinemaster bleef uiteindelijk toch de eerste keus. Al heb ik van dat lijstje toch nog altijd vooral spijt van het verkopen van de Zenith, wat was dat een bloedmooi horloge!

Doordat de Marinemaster 100% draagtijd had werd het erg rustig op horlogegebied. Langzamerhand kwam de acceptatie dat de Marinemaster (mede door het hele verhaal erachter) onvervangbaar was, zelfs een geweldig mooie Submariner kon hier niets aan veranderen. Hoewel ik nooit problemen had met het forum bleek deze niet meer altijd mijn aandacht te krijgen en op den duur verdween het forum als vast dagelijks te bezoeken pagina. Inmiddels is het forum veranderd, zijn er genoeg nieuwe mensen bij gekomen, helaas ook wat mensen weggegaan.

Uiteindelijk heb ik vorige week besloten om nagenoeg alle overgebleven horloges te verkopen (los van een G-Shock voor hele heftige situaties, wat oude klokjes en een oude forumlimited). De Marinemaster heeft daardoor nu geen concurrenten meer.

Maar door de verkoop ga je toch weer nadenken over horloges, wat je mooi vindt, waar je spijt van hebt en dan blijkt de hobby er toch nog ergens te zijn. Bij de verkoop van de horloges heeft Jeroen (JTrapman) me geholpen om kopers te vinden en over de telefoon zei hij al ā€œJe bent eindelijk genezenā€. Ik zei toen volmondig jaā€¦

ā€¦maar het virus zal nooit helemaal verdwijnen. Niet als je horloges ziet zoals de Zenith Elite Rainbow (non-El Primero variant van het horloge dat ik eerder had), de Halios Tropik SS zwart, Rolex Submariner 116610LN, Tudor Pelagos blauw en de IWC Ingenieur 40mm (witte wijzerplaat met rosegouden indices)ā€¦

Of ik straks uit de dark age klim weet ik niet, maar mā€™n vizier lijkt weer wat meer op scherp te staan :wink:

31 likes

Die HMM is een prachthorloge!
Benieuwd waar je nu zal uitkomen binnen de horlogehobby als het vizier wat scherper staat. Het zal sowiezo geen makkie worden als ik lees wat bij jou al de revue gepasseerd is :yum:

1 like

Die zenith rainbow zal ik ook niet los laten gaan

1 like

Welkom terug :+1:t2:

1 like

Zo lang je met een klok van meer dan een paar honderd euro rondloopt (en het is niet om indruk te maken), blijf je toch een liefhebber? Niks mis mee hoor, en niks dark age :slight_smile:

1 like

welcome back, heel risky om terug addicted te raken hoor!

1 like

Leuk je weer te zien, welkom terug! Ik heb jouw mm nog om de pols gehad, dus ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt. :wink:

1 like

Welkom terug

1 like

Welkom terug en een leuk verhaal om te lezen!

Vooral opmerkelijk dat niks tegen de marinemaster kon opboxen. En je noemt toch wel vrij grote namen.

Ik zou proberen om die Zenith weer erbij te kopen. Vooral omdat je daar spijt van hebt en deze toch totaal anders is dan de Marinemaster

1 like

Een schaap kan lang dwalen maar eens keert het bij de kudde terugā€¦

Welkom terug!

Grt Marco

1 like

Welkom terug!

1 like

Welkom terug!

1 like

Welkom terug!

En we houden hier (nog steeds) van fotoā€™s :wink:

1 like

Bedankt allemaal, ik zal zeker weer wat vaker kijken, wat mee lezen en reageren.

De Zenith was zeker mooi, maar ik heb de vreemde tik dat ik de functies van horloges wel graag wil gebruiken, dus een chronograaf gaat het niet meer worden. Vandaar ook dat in mijn interesselijst onder meer de Zenith Elite Rainbow staat: ziet er identiek uit, is (nagenoeg) even groot, maar dan zonder El Primero-uurwerk.

Maar voorlopig wordt er niets gekocht, ik ben nu eindelijk zo ver dat er nog maar Ć©Ć©n serieus horloge in de collectie is :wink: en het verleden heeft uitgewezen dat de Seiko toch steeds in hoofdzaak wordt gedragen, dus tjaā€¦ :smile:

En fotoā€™s zal ik ook weer maken :wink:

Inderdaad show je marinemaster. Top klok! :wink:

1 like

Welkom terug. Bijzonder verhaal, afwisselend in ieder geval tussen alle flipperaars:-)

1 like

Welkom terug .

1 like

Het mooiste moment van deze (verder ook absoluut nutteloze :slight_smile: ) hobby vind ik.

Mooi verhaal!!

1 like

Toch leuk om je weer terug te zien op het forum :wink:

Ben blij dat ik je heb kunnen helpen met de verkoop van je horloges. Kan het ook met de koop als je wilt, haha.

1 like

Hahaā€¦te gekā€¦bloed kruiptā€¦welkom terugšŸ‘

1 like