Herstel horloge: hobbyist of ander betaalbaar alternatief ?

Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden pech gehad met een mooi certina horloge van ongeveer 13 jaar oud… er is water in terecht gekomen… condens achter het glas… paar weekjes later liep het hrologe achter en uiteindelijk kwam hij tot stilstand. (corrosie dus)

Ik contacteerde swatchgroup en mocht het horloge opsturen. Enkele weken later meldden ze mij dat er te veel dingen vervangen dienden te worden en dat bepaalde zaken niet meer voorhanden waren. Omdat ze het horloge dus niet meer volgens de regels van de kunst konden herstellen, stuurden ze het horloge terug.

Ik ben eventjes later bij Van Nipshagen geweest in Amersfoort en daar konden ze hem herstellen aan 220 euro. Dan bij Ron Sonders geweest en daar was het meer dan 300 euro voor de herstelling ! Nu weet ik dat ze beiden in hun netwerk op zoek moesten naar wisselstukken en die prijs die zij moesten betalen (+ gedetailleerdheid bestelling) bepaalt dus mede wat ik uiteindelijk aan hen moest betalen.

Wat ik OOK weet, is dat deze heren een “standaard” hebben… Half werk is geen werk. Zij hebben een naam hoog te houden en dus willen zij het horloge enkel maken als ze het kunnen afleveren in waterdichte toestand, met alle knopjes en wijzertjes operationeel…

Ik vraag me dus af of er een alternatieve mogelijkheid is om het horloge niet “volgens de regels van de kunst” te laten herstellen door een hobbyist aan een vriendelijk prijsje. Waterdichtheid hoeft voor mij niet per sé… en de chronometer hoeft voor mij ook niet te werken… als de grote wijzers en secondewijzer het maar doen (en eventueel de datum) vind ik prima!

Ik wil er geen grote kosten aan doen, maar vind het anderzijds wel jammer dat ik het horloge niet meer kan dragen.

Iemand suggesties ?
(regio Amersfoort)

Ik kan wel een horloge servicen en doe dat regelmatig voor forumleden.
Maar een gevalletje waterschade met corrosie, daar begin ik liever niet aan. Is een rotklus en je moet waarschijnlijk veel onderdelen zoeken dat wordt nog duur ook.
Ik raad je aan een zelfde uurwerk te zoeken dat loopt, dan kan je die in laten bouwen.Helaas gebruikt Certina meestal eigen kalibers dus zomaar een ETA tje er in stoppen zal wel niet lukken.

Pascal, kan je wat scherpe gedetailleerde foto’s maken, vooral van het uurwerk zodat we goed kunnen zien wat er op het eerste oog exact loos is.

Hallo,

Het is een Certina Winner DS… het betreft wel een limited edition “Joëlle Smets” die in België op 250 stuks oplage is verschenen. (ETA G10.211 zou het binnenwerk zijn)

Brand: Certina, Gender: Men’s, Features: Date, Movement: Quartz (Battery), Display: Analog, Watch Shape: Round, Case Material: Stainless Steel, Case Colour: Silver, Case Finish: Brushed, Face Colour: White, Strap Material: Stainless Steel, Strap Colour: Silver, Case Size: 40mm, Lug Width: 20mm, Style: Sport, Age Group: Adult, Model: DS Winner, Year of Manufacture: 2000-2009, Country/Region of Manufacture: Switzerland, MPN: Does Not Apply…

Helpt je dat vooruit ? ik post zo ook nog foto’s

Zes tientjes kost een nieuw uurwerk: http://www.esslinger.com/eta-watch-movement-g10-211-quartz-movements-date-at-4-00-overall-height-7-4mm/

Hallo,

Ik kan het horloge zelf niet openen, het enige wat ik dus kan fotograferen is de buitenkant!

Groetjes, Pascal

maak ook een foto van de achterkant, dan kan ik zien welke kastsleutel nodig is en laat even weten in welke plaats je woont. dat kan misschien beter eventueel via een PB bericht. Als het dichtbij is, dan kan ik het zelf even bekijken. Het zou jammer zijn als het uurwerk overleden is.

Hallo… hopelijk is dit duidelijk… aangezien Van Nipshagen en Ron sonders zoveel vroegen is het wel duidelijk dat er het één en ander schorde… ik denk dat ik hen ook hoorde praten over een nieuwe horlogekast, omdat de drukknopjes voor de chronometer niet naar behoren werkten… dus het kan een nieuw binnenwerkje zijn + al die andere zaken… maar dat is dus voor een optimaal herstel naar een 100% werkend waterdicht exemplaar. Mijn vraag, is: hoe ver kunnen we komen als ik mijn eisen wat lager stel (niet waterdicht en chronometer hoeft van mij niet per se te werken)

G10 uurwerk is helemaal dicht gesealed en valt niet te repareren.
Wat ik zo kan zien zijn de wijzerplaat en wijzers nog bruikbaar.
Nieuw uurwerk en stift en waarschijnlijk een nieuwe kroon (universele) en met wat geluk zijn de chrono drukkers nog gangbaar te krijgen.
En dan voortaan uit de buurt van water blijven

Ik zou niet weten waarom het half werk is bij reparatie en de waterdichtheid niet te garanderen is, dat is vrijwel bij elk vintage horloge het geval.
.

En als het je echt niet boeit dat de chronograaf niet werkt, ik heb vast nog wel een G10 uurwerkje liggen waarvan het normale wijzerwerk nog wel goed loopt.

Even in algemeen gezet; er wordt immers niet een ervaring over iemand gedeeld, maar om advies gevraagd.

Geheel eens met Floris. Die poussoirs zijn met een beetje geluk wel weer werkend te krijgen, is meestal gewoon sterk vervuild. Nieuwe O-ringetjes om de stiftjes, beetje invetten, klaar. Wel een hoop werk inderdaad om een waterschade-horloge op te lappen.

Die klikdeksel-Certina’s hebben een rode, harde nylon pakking; als die niet 100% goed gezeten heeft, kun je 'm weggooien en is meteen het deksel niet waterdicht meer. Pakkingen zijn wel los te koop - ook weer via Cousins.

En wie voert dit uit en tegen welke som kijken we dan aan ? (voor scenario met chrono en scenario met G10 uurwerkje dat je nog hebt liggen)

Thanks… ik stel jou dezelfde vraag als Floris… wat is het prijskaartje van deze oplossing en wie kan/wil me daarmee helpen ?

Het kaliber kan nog goedkoper, in Hong Kong (de prijs is in Hong Kong dollars, ongeveer €34.38 inclusief verzending):

Er zitten op de foto een stift en kroon bij. Als de foto klopt hoef je alleen een kroon te zoeken.

Ik zou niet voetstoots accepteren dat hij niet waterdicht is, gewoon de pakkingen en pusher seals erbij zoeken en afpersen. Al lukt het niet om de 10ATM te halen, 3ATM is altijd beter dan niets.

Ik hoop dat je een hobbyist vind die het voor je kan doen.

De goedkoopst optie is met het uurwerk dat ik heb liggen kost je niet veel is een kwestie van even het uurwerk omzetten en wil ik nog wel voor je doen.

De beste optie is natuurlijk een nieuw uurwerk, maar dan zal wel eerst gekeken moeten worden of de drukkers weer werkend te krijgen zijn anders heeft het weinig nut om een nieuw uurwerk te plaatsen.
Voor hetzelfde geld is dat de plek geweest waar het vocht naar binnen is gekomen en zijn ze helemaal vast geroest. Dan moet je op zoek naar alternatieve drukkers.
Dus ja lastig in te schatten wat de kosten zijn, reken sowieso de prijs voor een nieuw uurwerk, stift, kroon, pakkingen en arbeid.
Met de laatste optie kan ik je niet helpen simpelweg omdat ik er geen tijd voor heb.

Thanks !!!

Begrijp ik t goed dat de eerste optie dat uurwerkje is van jou (waarbij de chrono niet werkt) en ik dus gewoon grote wijzers en datum heb die werkt ? en dat kost dan niet veel en jij kan t plaatsen?

Tweede optie is dan nieuw uurwerkje… jij spreekt van “drukkers”, ik kan ze beiden indrukken hoor… jij spreekt van compleet vastgeroest? Wat vind je van de optie die hiëronmymus hierboven voorstelt ? 35 euro nieuw werkje, verzendkosten inbegrepen ?

Waar woon jij eigenlijk ?

Groetjes, Pascal

Omdat je zei dat de drukknopjes niet goed functioneerde? maar als die gewoon werken is dat goed nieuws.
Dan zou ik er een nieuw uurwerk inzetten, bovenstaande ebay link is dan een goede deal.
Ik woon in Drenthe maar iedere horlogemaker kan het uurwerk voor je omzetten.

Ik ben er vanaf maandag effe een poosje niet! De conculega’s helpen je vast graag verder. :wink: En de meesten met minstens dezelfde kennis en kunde. :thumbsup:

1 like

Misschien naast de kwestie maar, wat is deze Certina waard ?

Thanks Peter !! Ik ben er straks zelf een weekje tussenuit dus zal pas 27 februari weer gevolg geven aan dit verhaal!!

Groetjes!