Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Kan iemand het verschil laten zien tussen een gepolijste en een ongepolijste horloge?

2 likes

Zelfde model, de 16234. Goed kijken naar de lugs en je mag zelf de conclusies trekken.

6 likes

Geweun beurstelen met seupsop en teundpasta.
Maar ik zou dat schermpie d’r geweun af knippen.
Ze worden al zeu gepamperd he? :grin:

2 likes

kalibreren van het wekker mechanisme en datum instelling van een Memovox wekker horloge;
om zowel de datum op het juiste moment te laten verspringen en het wekker mechanisme op de juiste tijd te laten aflopen zijn er een aantal aparte instellingen nodig om datum en de wekker simultaan te laten functioneren.

Tja, deze stappenplan ziet er inderdaad simpel uit, toen ikzelf indertijd nog niets wist van horloges en langzaam begonnen was met het demonteren, dan zou ik ook zeggen dit is een vrij simpele instelling, bij een groep forumleden is er inmiddels een slogan ingevoerd die bekend staat als **begin maar met slopen.
, maar tadaa roepen is dus veel te vroeg.
Zo werkt het dus niet.
Ongetwijfeld hebben de diverse manufacturen hun eigen instelling bedacht. Sommige merken hebben best wel een instelling gemonteerd die van een andere manufactuur is en daar zal wel het een en ander tegenover staan.
Ik kan daar weinig over zeggen, dan alleen dat ik bij de diverse merken heel voorzichtig moet zijn en ieder geval moet zorgen dat ik de demontage en montage instructies goed moet doornemen voordat ik een dergelijk horloge voor een service resp. reparatie onderhanden neem.

Mijn ervaring is voornamelijk gericht op de wekker horloges van Jaeger le Coultre, dus de Memovox en wel met name de kalibers K825, K911 en 916, die hebben een datum indicatie.
Althans ik denk dat ik daar intussen wel wat verstand van heb.

Om de datum en wekker goed af te stellen is er een speciaal onderdeel gemonteerd en wel een _date indicator driving wheel, Dat onderdeel moet worden ingesteld conform de montage instructies van de fabriek, zonder dat onderdeel en uiteraard de juiste instelling is het onmogelijk om het wekker horloge goed in te stellen.

Hierbij een tweetal foto’'s waarop goed kan worden gezien hoe dat er uitziet.
Als dat eenmaal goed is ingesteld, dan kan er pas tadaa worden geroepen.

Op de volgende foto is het onderdeel _date indicator driving wheel, met nummer 2556/1 goed te zien.

2 likes

Ja, af en toe probeer ik om sommige forumleden wat bij te brengen hoe het beste een horloge gesloopt kan worden en daarna weer om het zodanig in elkaar te zetten dat het ook weer functioneert.

4 likes

Okay, nou heb ik het zovaak gelezen op dit forum en nou ben ik het zat.

WAT IS EEN VAKANTIEHORLOGE?

Ik heem op vakantie een paar willekeurige horloges mee, waar ik zin in heb. Maar blijkbaar zijn er mensen die voordat ze op vakantie gaan nog snel even een vakantiehorloge kopen. En ik snap niet goed waarom en waar dat aan moet voldoen. Moet het een horloge zijn waarmee je in het zwembad kan duiken? Zelf ga ik nooit zwemmen met horloges maar op het forum schijnt dat schering en inslag te zijn. Of is het een schokbestendig horloge voor als je haringen in de grond moet slaan? Of is het een sloppenwijkbestendig horloge waarvan het niet erg is dat het wordt gestolen?
Wat is een vakantiehorloge en waarom wordt daar zo over gemiept?

Edit: @Sietj is me voorgeweest zie ik nu.

7 likes

Voor veel mensen kunnen waterdichtheid, beperkte diefstalgevoeligheid, het weergeven van verschillende tijdzones en andere specifieke eigenschappen best nuttig zijn op vakantie.

Voor jou is op de Veluwe inderdaad vooral haringen in de grond slaan nuttig, denk ik. Maar, gouden tip: daar kun je ook een hamer voor gebruiken. Ik dacht dat ik dat een doorgewinterde kampeerder niet zou hoeven te vertellen. :thinking:

8 likes

Jij weet donders goed dat ik kamperen háát, en anders had je het kunnen afleiden, vervelende betweter.

4 likes

Als je een emmer tandpasta koopt wel.

2 likes

Laat jij je nou maar niet afleiden. :wink:

1 like

Wat word er precies bedoeld met een ‘SunBurst’? En hoe weet ik of een horloge dit heeft? Of heeft elk horloge dit? :roll_eyes: (Mijn username zegt het al)…

1 like

Het glanzen van de wijzerplaat. Als het oppervlak op een bepaalde manier is afgewerkt, kan een wijzerplaat net zo mooi glanzen als een CD.

Mijn Seiko heeft het niet:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/d/a/9/da9960de2cb68a200bcc3f8ae743c459aebeb625.jpg

Mijn Remova wel:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/f/1/7f12ede6feeeb4b759b83b1fff683e32b8757441.jpg

3 likes

Ik heb inmiddels Sietjs topic gelezen. Ik weet dat ik een saggerijn kan zijn, maar wat een geleuter zeg. Na alle onzinberichten over de eigen vakantie van forummers en diarree eruit te hebben gefilterd, moet de conclusie blijkbaar luiden dat de meeste mensen op vakantie als een dolle met hun armen zwaaien tussen rotspartijen. Daarna lopen ze via de slechte buurt naar het strand en kwakken hem in het zand. Waterdicht is trouwens een drogreden, want 90 procent van de forumleden heeft duikers door het hele huis slingeren.

Slechts enkelen slaan de plank ongenadig raak. Die zal ik hieronder citeren:

Dank aan @Zodiac, @Bidle, @Fate_Amenable_To_Change en @Horloge17 voor de juiste duiding.

12 likes

Sunburst gemarkeerd :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

5 likes

Gast!

4 likes

Ik kan mij best voorstellen dat je een goedkoper horloge mee op vakantie wilt nemen, en dat je in een andere tijdzone best wel de twee tijdzones naast elkaar wilt kunnen zien.

?

3 likes

Voor mij is een vakantiehorloge een soort one night stand die geen moer kost.

Ook ik wil genieten van mijn horloges op vakantie, maar ik ga niet met een horloge van 10k naar een Grieks eiland omdat ik weet dat ik onrust ondervind van elke keer dat ik hem afdoe. En ga nou niet lopen lullen over een kluisje etc. want er wordt gestolen als de raven.

2 likes

Goeie vraag.

We zitten hier op een horlogeforum en we zijn gek op allerlei technische details van een horloge.
Eigenlijk zouden we graag piloot, diepzeeduiker of james Bond zijn, maar in real life brengt 90% van de forumdeelnemers 38-40 uur per week door met het achter een bureau zitten en naar een beeldscherm staren.
Bij deze inspannende bezigheid wordt dan met graagte een duur horloge gedragen die het liefst waterdicht, schokbestendig en absoluut niet van nieuw te onderscheiden is.
Deze dure horloges worden ook niet gekocht met het doel waar ze oorspronkelijk voor ontwikkeld zijn, maar om 's nachts in bed te kunnen dromen over avonturen die we nooit mee zullen maken.
Een horloge uit de collectie mag ook vooral geen krasjes of wat voor beschadigingen dan ook oplopen. Dit verminderd de waarde. En we hebben een horloge niet om te gebruiken maar als waardevaste investering.

Maar zo af en toe, met name tijdens vakanties, willen we wel eens gek doen. Zomaar het zwembad bij het all-in resort inspringen, na de turbulente vlucht naar de Turkse costa’s. Op het strand liggen met al die verschrikkelijke, schurende, zandkorreltjes. Een 1-daagse trektocht door de ruige natuur van de veluwe in je genderneutrale ANWB-winkel kleding met je nordic walking stokken.

Voor dit soort spannende bezigheden heb je dan een apart horloge nodig om de kostbare exemplaren uit je collectie te ontzien.
Dit is dan het zogenaamde ‘vakantie horloge’. Een horloge die je gewoon kunt dragen als je achter je bureau weg komt. Een horloge die gewoon de tijd aangeeft. Een horloge die het gewoon blijft doen als het een keertje regent of als je je handen wast. Een horloge die zelfs blijft werken als je eens een keer in je handen klapt als je één van je koters aanmoedigt tijdens de mini-playbackshow op de camping.

Oftewel gewoon een goedkope Seiko dus.

23 likes

Je moet @Blauwbeer wel echt persoonlijk hebben hè?

Ik heb overigens ontzettend genoten van je bericht (en de andere berichten hier), maar mijn likes zijn op. :innocent:

4 likes

Is inderdaad hipster geleuter, net als al dat gedoe met “wat is je EDC blabla” https://everydaycarry.com/

Als ik op vakantie ga dan pak ik gewoon een horloge uit mijn verzameling, ik hoef er niet speciaal ééntje voor te kopen.

5 likes