Ik wilde graag wat aandacht schenken aan horlogeboeken. Ik ben zelf in het bezit van ‘1001 polshorloges’, omdat ik graag wat wil leren over hoe horloges daadwerkelijk in elkaar zitten. Leuk boek, maar ik zie helaas te weinig uitleg van de mechanismen en de werking ervan. Hierdoor ervaar ik toch dat ik het lastig vind om het te begrijpen.
Welke boeken kunnen jullie mij eventueel aanraden?
Wat is leerzaam, maar ook interessant?
The Watch Book I
The Watch Book II
The Watch Book Rolex
The wristwatch handbook
1001 polshorloges
Alles over horloges
Omega highlights
Rolex highlights
A man and his wristwatch
Een aanrader is het boek “Wristwatches, Armbanduhren, Montres-bracelets” van Gisbert L. Brunner en Christian Pfeiffer-Belli.
Deze bijbel der horlogerie, geschreven in drie talen (Engels, Frans en Duits), beschrijft vele honderden horloges met schitterende foto’s en overzichtelijke technische uitleg!!
Leuk dat je dit boekje aanhaalt. Is inderdaad een heel goed boekje met heel veel informatie over horlogerie en horloges an sich. Een van de eerste boekjes die ik heb door genomen voor mijn examens van de Zwitserse FHH. Aanbevelenswaardig boekwerkje!
Als het puur over de techniek moet gaan wil ik je dit historische boek aanraden. Is inmiddels in verschillende herdrukken verkrijgbaar en een van de basisboeken van de echte horlogemakersopleidingen.
Tja, wat zal ik eens zeggen over dit onderwerp.
Wel, ik denk dat het redelijk simpel is.
Om het goed te begrijpen is het beste om een uurwerk zelf te demonteren en vervolgens ook zelf weer te monteren.
Op 9 juli is er weer een beginnersclinic georganiseerd in Rotterdam waar je daadwerkelijk kan leren hoe een uurwerk in elkaar zit en je de techniek begrijpelijk kan aanleren door het zelf te ervaren.
Door het zelf te doen is het gemakkelijker om de technische facetten van een uurwerk begrijpelijk te doorgronden.
Kijk eens in de topic vinwat's basis clinic juli 2019
Het gaat om het boek Watch Adjustment van Hans Jendritzki. Ik ben bezig met wat sommetjes aan balans wielen met een uit center zwaartepunt en mijn resultaten komen overeen wat er in dit boek beschreven. Ik ben uiteraard benieuwd hoe ze dat probleem hierin aanvliegen. Dit boek beschrijft o.a., zo ver ik kan vinden, de dynamische effecten op de rate van een uit center zwaartepunt in de balans. Als iemand hem heeft en er vanaf wil kun je me ook altijd even een PM sturen. Dank alvast.