(Horloge) Boeken in onze bibliotheek

Een foto juist om te laten zien de “echte” boeken (geen e-boeken) die wij nu thuis hebben
en een paar worden erover.

  • Voor mij is La montre (watchmaking) van George Daniels de top. Het was mijn verjaardag geschenk twee jaren geleden.
  • De jendritzki A5 is een zelf gemaakt reprint van een originale. Ik ben lang ervoor op zoek geweest. Onvindbaar, ik heb een van een horlogemaker geleend. Deze is ook belangkrijk om een draaibank leren te gebruiken. En zo ben ik niet bang die naast de werktuigen te hebben of een olie vlek erop te maken. Daarna heb ik een andere editie ook gekregen.
  • Traité de construction horlogère is een vergissing. Ik had al veel keer erover op de net gelezen, en ik heb die als tweede hand kunnen kopen zonder precies te weten dat het helemaal vol is van formula en wiskunde… Arghh ! Maar daarmee is de Defossez op cd gegeven. Veel bladzijden en toch niet te duur, dus niet te erg.
    De anderen zijn een beetje als ontmoetingen thuis gekomen.
    En de twee laatste over Luikse horlogemaker en le Louvre tentoonstelling zijn alleen maar momenteel thuis : die komen van een andere bibliotheek.

En nu jullie : wat voor boeken kopen en lezen jullie ?

BD

10 likes

Leuk topic! Ik heb zelf een abonnement op 0024watchworld. Verder als ik een leuk boek tegen kom dan koop ik dat. Die 1001 heb ik ook liggen toevallig! :slight_smile:

Heel leuk topic!
Ik ga vanavond wat foto’s van mijn boeken maken.

1 like

Mooi mooi! zoveel heb ik er niet hoor en diegene die ik wil hebben nu (op Catawiki) wordt me steeds overboden gloeiende gloeiende :slight_smile:

Deze heb ik fysiek in mijn bibliotheek:

En daarnaast heel veel e-boeken dus :slight_smile:

1 like

Ik heb meerdere horlogeboeken, de mooiste die in mijn boekenkast staan, vind ik, zijn de volgende (foto’s zijn voorbeelden van internet)



2 likes

Och, de Complete price guide heb ik ook juist gekocht, éditie 2006. En ik heb vergeten op de foto te zetten :confused:

1 like

Ik heb maar een boek…

6 likes

Mijn bescheiden collectie. Je kunt wel zien welke twee merken mijn voorkeur hebben…

2 likes

Een greep uit de boekenkast:

Boeken over horlogemaken, gebruik van de draaibank, reparatie, maken van tandwielen, afwerkingen uurwerkdelen:

Boeken over de bekendste “independent watchmakers”, mooie foto’s van meesterwerkjes en ook (soms) pakkende verhalen en achtergronden van de makers:

In dezelfde kategorie lijkt me het boek over Andreas Strehler ook interessant, dat zou ik nog een keertje willen aanschaffen.

Breguet vind ik boeiend om zijn technisch vernuft, dus deze boeken mogen niet ontbreken:

Net dit boek besteld, hopelijk goed te lezen en leuk, het verhaal van de Breguet Marie Antoinette heb ik altijd fascinerend gevonden, dit boek verteld (volgens zeggen) veel meer dan enkel over dat ene horloge:

2 likes

Proficiaat ! Jij hebt een paar boeken die ik ook graag in echt zou willen hebben.
Papi en Sermier, Clerizo en natuurlijk George Daniels Art of Breguet. (Ik kijk ook voor Clerizo A master watchmaker and his art).
Kan jij een paar worden zeggen over de inhoud Habsburg Art of Breguet ? Ik heb de boek al een paar keer op de net gezien maar weet helemaal niet of die boeiend voor mij is of niet. De laatste ken ik helemaal niet. Maar ik onthou de referencie.
Dank je wel !
BD
Edit : Weet jij, als ik alles goed heb begrepen, dat er 3 marie antoinette bestaan ? Een van Breguet en co, een van Hayek gemaakt toen de eerste was verdwenen, en een derde van FP Journe maar met een meerdere complicatie tegenover de origineel.

Mijn beste,

Ik heb in de loop der tijd aardig wat horlogeboeken gekocht.
Een greep uit mijn boekenkast:

Het boek “Wristwatches, Armbanduhren, Montres-bracelets” van Gisbert L. Brunner en Christian Pfeiffer-Belli.
Deze bijbel der horlogerie, geschreven in drie talen (Engels, Frans en Duits)
beschrijft vele honderden horloges met schitterende foto’s en overzichtelijke technische uitleg.

Ook het boek 1001 polshorloges is een plezant boek om er bij te hebben.
Al is het alleen maar voor de vele fraaie afbeeldingen.

En met betrekking tot de nodige vintages is het reeds genoemde boek “Moderne uurwerkreparatie” van de schrijver H. Jendritzki.
Het boek gaat over de reparatie van mechanische horloges met zeer veel uitleg van gereedschappen, omlijst met vele foto’s in duidelijke “Nederlandse taal”.
En al is het boek uitgegeven in 1955, het is ook nu nog in de meeste gevallen actueel.

Leuk ook om te lezen, is het boek ‘25 Eeuwen Tijdmeting’ van Bruno Ernst.
De geschiedenis van het KlokKijken zal ik maar zeggen.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

4 likes

Het boek “Wristwatches, Armbanduhren, Montres-bracelets” van Gisbert L. Brunner en Christian Pfeiffer-Belli is hetzelfde als deze :

Zij hebben de cover verandert.
Hier is nog een andere Jendritzki in nederlands geschreven :
Handboek voor de uurwerkhersteller https://fr.scribd.com/doc/11655250/Handboek-voor-de-uurwerkhersteller-Jendritzki-deel-1-van-2
Soms is het goed de verschillende editie te kunnen vergelijken. Voor de draaibank thema bvb zijn er nogal belangrijke verschillen tussen.
Dank je voor Bruno Ernst die ik niet ken.
BD

Het Habsburg boek was de catalogus voor een grote veiling van Breguet horloges en klokken; er staat wat geschiedenis in beschreven en elk horloge staat er mooi gefotografeerd in; daarbij staat meestal een biografie van de oorspronkelijke eigenaar; het is niet zozeer voor een technisch geinteresserde, maar meer voor een Breguet liefhebber die uitgebreidere achtergronden wil weten.

De foto’s zijn in elk geval heel veel beter als de wazige zwart-wit plaatjes in Daniels Breguet boek… :grinning: maar daarin staan in het laatste hoofdstuk wel weer mooie technische tekeningen en een uitleg over de constructies en complicaties

De Hayek replica van de Marie Antoinette ken ik, maar een replica van FP Journe heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, ik ga er morgen eens naar Googelen, want dat lijkt me wel heel interessant!

2 likes

Ik zou graag nog een heel goed boek over Omega willen hebben
Ik denk aan het boek moonwatch only. Heeft iemand hier ervaring mee?

Welke andere boeken kun je mij aanraden?

Geen goedkoop boek over Omega, maar wel heerlijk. Uren plaatjes kijken. Mooie tocht door de geschiedenis van dit merk. Maar zelfs dit hele dikke boek vol met foto’s laat slechts een selectie zien van alle horloges die Omega heeft gemaakt…

1 like

Dank je, Paul_K, voor de inlichtingen.

De Journe “replica” van de Marie Antoinette, Breguet N° 160, heeft nog een mondphase erbij !

http://forum.horlogerie-suisse.com/viewtopic.php?t=22186

Edit : Ken jij deze ? :

Om het verschil met de breguet boeken die jij erover hebt gepraat te kunnen vergelijken.

BD

3 likes

oeff wat een machine he!!

WOW, voor een replica ziet dat er heel goed uit :flushed: ongelooflijk!
maar ja, Journe is natuurlijk niet de eerste de beste, wonderlijk dat er nog niet zoveel over is geplubiceerd…
ik ga er zeker nog meer informatie over zoeken!

Is het Breguet boek hetzelfde als “Breguet, Watchmakers Since 1775” ?? dat heb ik helaas nog niet, net als de “Breguet Apogee of Watchmaking” ben ik deze nog niet voor een redelijke prijs aangeboden tegen gekomen.
Er is trouwens nog een boekje uit wat wellicht leuk is om te hebben: “The Art of Time. The L.A. Mayer Museum Salomons Collection catalogue”; is volgens mij direct bij het museum te bestellen.

Heb ter aanvulling nog een paar boekjes voor de knutselaars uit de kast getrokken:

Het boekje Bench Practices staat vol met slimmigheden, ideeen voor eigengemaakte gereedschapjes, tips voor reparaties enz. enz. erg aan te raden voor serieuze sleutelaars.
De andere boekjes spreken voor zich, hoe balansajes te draaien en hoe een ponsendoos te bebruiken.

1 like

Ik denk dat ik die laatste 3 al heb (of anderen met zelfde inhoud), maar virtueel :wink:

Wat “Abraham-Louis Breguet, l’horlogerie à la conquête du monde” betreft :
272 pages, édition Somogy 2011, 28,4 x 27,6 x 2,8 cm, 39,95 €
Sommaire (met verkorting om vlug te typen) :
Breguet et la suisse
un homme de tête et de coeur
l’oeuvre de breguet : essai de typologie
AL breguet aux expositions des produits de l’industrie
La nécessité de l’extérieur : réseau international
quelques montres d’amis de la maison
les relations de breguet avec le pouvoir politique
breguet dans la littérature : les eflets de la renommée
les brevets
les principales inventions et innovations période 2000-2011
chronologie
glossaire
liste des pièces au Louvre 2009 et musée national suisse (2011-2012)
objets complémentaires exposés en suisse
sources et bibliographie
index.

Hier een boekje on line over marie antoinette :
http://issuu.com/bernardroobaert/docs/breguet160

1 like