Horlogeplaatjes op z’n scherpst!

Je hebt dan toch meer scherptediepte dus ook meer onscherp over een grotere afstand wanneer niet goed scherp gesteld ?!

Volgens mij is het juist andersom, je hebt meer scherptediepte dus maakt het minder uit of je precies op het juiste punt scherpstelt, het valt toch wel binnen je gebied dat scherp is.

Heb even wat zitten googelen en misschien is dit wel “lens aperture diffraction”. Alleen lijkt het wel of deze lens daar overmatig last van heeft; het is me bij mijn andere lenzen nooit zo opgevallen. :thinking:

2 likes

Verschijnsel heet diffractie en komt door afbuiging van licht op diafragmalamellen.

3 likes

Dank je, had net zoiets gevonden op internet (zie hierboven), dus ik zat me af te vragen of dat is wat ik hier zie. Had er nog nooit van gehoord en het was me bij andere lenzen nooit zo opgevallen. Had het ding al bijna weer in de verpakking gepropt en terug gestuurd. :sweat_smile:

Nog een poging.

2 likes

Weer wat geleerd :+1:

1 like

Leuk topic !

Die heb ik ook (nog) ! :smiley:

Maar ik gebruik nu voornamelijk mijn RX100V

En mijn Google Pixel 2 XL (smartphone)

Met de Sony schiet ik RAW.
Dus voor bewerking gebruik ik Lightroom op de PC.

De Pixel schiet helaas geen RAW (met een 3rd party app misschien wel)
En ik gebruik dan de apps Photo editor, Handy photo, Lightroom en Snapseed.

:slight_smile:

4 likes

Haha, bedankt! Die strap is een Watchgecko rubber nato. Perfecte strap.

Haha, niet doen hoor, gewoon lekker mee spelen. Lenzen hebben een soort ideale diafragma instelling, meestal ligt dat tussen de f8 en f11. Daarboven neemt de detailscherpte weer af. Dat is dus iets anders dan scherptediepte, die neemt inderdaad toe volgens de regel 1/3 naar voren, 2/3 naar achter.

1 like

fantastische klok :boom::+1:

1 like

Ook gave foto’s, zo’n RX100 is ook een topcamera natuurlijk.

1 like

:joy:

Samsung :wink:

2 likes

Waarschijnlijk dat ik de enige ben, maar hier speelt mijn OCD oid van op. De lijnen van de witte achtergrond staan niet recht/haaks op de zwarte lijnen. Misschien een ontwerp keuze, maar hier kan ik dus niet van slapen… :confounded:

7 likes

Zit toch over te overwegen hem in te wisselen voor een lens met stabilisatie. Wil er namelijk ook mee uit de hand kunnen fotograferen bij het servicen van uurwerken met enige scherptediepte en dat gaat nauwelijks.
Zou voor de Canon L versie kunnen gaan, maar die is wel erg prijzig. Alternatief zijn de Tamron 90 mm of Sigma 105.
Heb jij nog tips voor een juiste keuze? Of kan ik beter gewoon m’n 28 mm f1.8 met macroring blijven gebruiken?

:rofl::rofl:

Mooie foto’s!! :+1:

1 like

Sony Rx100 is meer dan een instapmodel maar niet giga duur als je de rx100 III neemt (heb ik zelf). Het fijne aan deze is dat ie klein is.

Haha sorry…dit beter?

Sweet dreams :zzz:

3 likes

:rofl: Ja, stuk beter, dankje! :joy:

1 like