Horlogepraat buiten het forum.

Dit zat ik mij eigen gister af te vragen, in hoeverre hebben jullie met familie, kennissen, vrienden en partner gesprekken over horlogerie? Kunnen jullie vaak over horloges praten, krijgen jullie vaak vragen over horloges omdat ze weten dat je er eventueel veel kennis over hebt? Of worden ze helemaal gek als je het woord horloge weer eens benoemd?

Bij mij is het een beetje het laatste, in mijn directe omgeving heb ik niet echt mensen die zich net zo interesseren in horloges als ikzelf, mijn familie draagt wel horloges maar niet op een manier zoals ik dat doe, vrienden hetzelfde. Ik kan er wel over praten maar het wordt dan een eenrichtingsgesprek. Vind dat soms wel jammer want zo kan ik moeilijk mijn interesse voor deze hobby uiten in het “echte” leven.

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie zit :slightly_smiling_face:

Fijne zondag!

14 likes

Buiten het forum met een groepje verzamelaars relatief veel contact. Voor mij toch wel Ă©Ă©n van de leukste aspecten van de hobby.
Een enkeling daarvan die hier af en toe kijkt.

3 likes

Een zwager die het prachtig vindt en een enkele vriend.
Het overgrote merendeel vindt het onzin en veel te veel geld.
Is inderdaad jammer…

Eerlijk gezegd geldt dat voor wel meer hobby’s, of is dat niet zo bij jullie?

4 likes

Sommigen vragen weleens naar de stand van de collectie.
Maar dan zijn we vaak door alle andere onderwerpen heen, en is dus een beetje een signaal dat we ver uitgeluld zijn.
:rofl:

14 likes

Ook in mijn omgeving geen gelijkgestemde. De enige keer dat er horlogepraat is , is wanneer ik een horloge koop of verkoop op HF.

2 likes

Een zwager vraagt altijd wat ik om heb. Heeft gelijk door als er een ander horloge om de pols zit of zelfs bandje. Verder weinig :wink:

Behalve een collega met de vraag hoe laat is het?

1 like

Ik krijg bij een NA altijd meteen de vraag: hoe duur was hij?

Niet echt liefhebberij om me heen dus :rofl:

7 likes

Men vraagt mij best vaak om advies en ik help mensen bij de aankoop. Ze zijn dan verbaast dat ik vaak een lagere prijs krijg dan zij hadden gedacht. En dat is altijd leuk, zeker om samen met de koper op stap te gaan voor de aankoop.

4 likes

Doet mij denken aan de topic die ik laatst opende. Natuurlijk niet identiek. Maar goed…

Geen enkel draagvlak buiten het forum.
Alleen maar plakmerken helaas…
Schraal bestaan maar je gaat er wel door relativeren…

8 likes

In mijn eigen directe omgeving heeft echt NIEMAND enige interesse in horloges. Wel bij klanten waar ik kom maar meer vanuit status en het “totaalplaatje”, wat op zich ook wel leuke gesprekken en invalshoeken geeft.

Gelukkig heb ik hier veel gelijkgestemde gevonden waar ik mijn horloge ei kwijt, al zullen sommige (ik noem even geen namen @royke74) blij zijn als de batterij van hun smartphone leeg is en de WhatsApp berichten even niet meer doorkomen :joy:

4 likes

Alleen leuke horlogegesprekken mijn broer, hij werkt in Zwitserland als horlogemaker.
Verder interesseert het niemand in mijn directe omgeving :smile:

3 likes

Weinig tot geen gesprekken. Het blijft een niche onderwerp. De meesten praten graag over werk en hun surfplanken en racefietsen. 13 in een dozijn gelul

6 likes

Bij mij heeft mijn vader, broert(tje) wel interesse. Maar verder dan “wat voor horloge draag je” en “mag ik hem ook passen komen we niet”

2 likes

Mijn zus blijkt oude lcd horloges erg leuk te vinden! Heeft al wat gekocht voor nette prijzen zelfs.
Verder niet zo veel inhoudelijke praat, twee goede vrienden die er wel wat van af weten. Ook wel leuk als een andere goede kennis de Patek van zin (overleden) vader laat zien. (Omdat je bekend staat ls horloge gek)

2 likes

Tour de France, auto’s, boer zoekt vrouw …

4 likes

Vrouw en kinderen tolereren mijn enthousiasme steeds meer. Dochter kreeg voor haar 15e een Seiko 5 op jubileeband en kan niet stoppen met ernaar te kijken. Zo herkenbaar. Zoon draagt zijn snkl41 elke dag. Maar verder snapt niemand waarom ik meer dan 200 euro kan uitgeven aan een horloge terwijl ik een smartphone heb.

4 likes

Niemand die het er over heeft of er ook maar naar om kijkt. M’n vriendin vraagt af en toe of ik nu alweer een ander bandje om m’n horloge heb terwijl het al horloge zoveel is dat de revue passeert. Als ik dat dan vertel zegt ze dat ze het allemaal niet meer kan volgen. Ach, dat heb ik met haar sieraden ook zullen we maar denken.
Verder begrijpen mensen niet zo goed waarom je ĂĽberhaupt een horloge draagt terwijl je op je mobiel ook de tijd kunt zien heb ik het idee.
Gelukkig is er Horlogeforum :grinning:

4 likes

Maar het gaat niet altijd over horloges hè :joy:

Toch wel wat mensen in mijn omgeving die met horloges bezig zijn.
Mijn vader heeft ook een kleine collectie. Voornamelijk veel te kleine Cartier horloges maar dat mag de pret niet drukken.
Mijn klanten en verdere vrienden Ă©n mijn vriendin hebben allemaal wel een aardig horloge. Ze zijn niet zo fanatiek dan ikzelf maar ik heb altijd wel iemand om me heen voor een leuk horloge gerelateerd gesprek.

2 likes

Mijn moeder en zus (tegenwoordig carrier tank :sunglasses: :+1: dankzij mij) volgen mijn verzameling met interesse.

De rest van mijn omgeving vindt het vooral totáál niét boeiend merk ik!

Alle collega’s dragen die oersaaie irritante buzzende piepende extreem lelijke Apple watches. :face_with_raised_eyebrow:

Ik heb wel één horloge liefhebber onder mijn collega’s die óók een Speedy draagt én Omega fanboy is!!! :smiley:

5 likes