Hulp gezocht, horloge loopt veel te snel

Beste horlogeliefhebbers en -sleutelaars,

Ik ben nog niet zo bekend op het forum en ik ben een beginnende hobbyist. Sinds een jaar repareer ik af en toe een horloge voor vrienden en bekenden. Een tijdje geleden vroeg een collega of ik ervoor kon zorgen dat haar horloge weer gaat lopen. Ik ben die uitdaging van dit super kleine uurwerk aangegaan en heb het horloge volledig schoongemaakt en geolied. Het uurwerk loopt, maar tot mijn verbazing veel te snel (in 20 min ongeveer 5 minuten voor). Ik verwacht dat dit te maken heeft met de balansveer maar ik weet niet hoe ik dit probleem kan verhelpen, ik heb de balansveer al een keer opnieuw gemonteerd. Het betreft een Zwitsers 17-jewels uurwerk van Golana (zie foto’s). Ik zou het enorm waarderen als iemand mij hierbij kan helpen.

Mijn excuses voor de wat minder scherpe foto’s maar ik heb even geen goede macro lens voor handen.

Alvast bedankt!

Teun

1 like

Misschien is hij magnetisch geworden, dan moet je hem demagnetiseren. Met een kompas kan je dat checken (zie filmpjes op YouTube) :relaxed:

2 likes

Balansveer plakt misschien, deze ontvetten in wasbenzine helpt. Daarna correct olie geven natuurlijk!

1 like

Bedankt voor deze tip, ik ga het checken!

Bedankt voor de tip! De balansveer is schoongemaakt in wasbenzine. het kan natuurlijk zijn dat deze opnieuw is gaan plakken, maar omdat het allemaal zo klein is, is dit wat moeilijk te zien.

Teun.

1 like

Kijk dat is nog eens duidelijk. Bedankt voor de tip heren, het horloge blijkt inderdaad gemagnetiseerd te zijn!

Teun.

5 likes