Leren bandjes in de zomer. Doen of niet?

Op verschillende fora lees ik dat mensen in de zomer leren bandjes vermijden. Ik verbaas mij daar altijd een beetje over.

Misschien heeft het iets te maken met hoe veel je zweet, maar ik vind mijn leren bandjes in de zomer net zo comfortabel als bij andere temperaturen. Van extra slijtage door zweet heb ik nog nooit iets gemerkt. Rubberen/siliconen bandjes daarentegen vind ik bijvoorbeeld snel smerig wanneer het heet is.

Stappen er hier mensen voor de zomer over op andere materialen bandjes, of hou je het gewoon op leer?

4 likes

Ik heb op dit moment alleen maar leren bandjes, dus ik kan niet anders dan ze dragen. Misschien gaan ze hierfoor wat sneller slijten, maar qua comfort merk ik geen problemen. Tenslotte slijt een leren band sowieso, dus reden genoeg om eens te vernieuwen dan :wink:

Kortom: ik kijk er niet achter! Maar had ik een horloge met stalen band, zou ik nu rapper die nemen denk ik.

2 likes

Als het warmer wordt stap ik over op staal, rubber of soms een nato voor het horloge dat overdag om mijn pols zit. Niet eens zozeer omdat leer o.a. door zweet sneller slijt maar ook vooral omdat ik het veel comfortabeler vind dragen.

5 likes

Rubber bevalt mij beter bij zeer warm weer, maar normaliter gaat leer ook best goed. Soms eventjes het horloge van de pols om eea wat lucht te geven en het verzamelde zweet weg te vegen :wink:

2 likes

Ik draag in de zomer nauwelijks lederen bandjes helaas. Simpelweg omdat ik erg transpireer en een hoge zuurgraad heb. Dat gaat stinken, onprettig kleven en daarna ook nog kapot. Zonde van mijn dure kroko- en lizard bandjes. Dus vooral staal en rubber en in de winter heel veel leer om het weer in te halen.:slightly_smiling_face:

5 likes

Ik heb echt werkelijk waar nog nooit enig onderscheid gemaakt in soort band en temperatuur. Ook nog nooit iets oncomfortabel gevonden omdat het warm (of koud?) was, of vochtig, of droog etc.

2 likes

Ik draag nauwelijks leer, bijna altijd staal! Zomer en winter. Mijn horloges draag ik altijd wat losser en dat vind ik met staal wel kunnen. Een schuivend horloge op leer vind ik geen gezicht…! En tegen strak zittende horloges kan ik niet goed.

Ik blijf leer dragen in de zomer, omdat ik een een stalen band op een dress horloge als m’n sarb niet mooi vind. En eigenlijk ook te zwaar. Vorige week heb ik het lederen bandje vervangen door een nieuwe, omdat de vorige na nog geen twee jaar scheuren in het voeringsleer, bij de gesp aan de binnenkant, begon te krijgen.

Deze scheuren zijn ontstaan tijdens de afgelopen warme en zweterige weken. Dus objectief gezien zou een stalen band beter zijn, maar fijn vind ik hem op dit horloge niet. Ik blijf leer dus maar stug (want dat is hij nu nog :wink:) doordragen.

Draag voornamelijk duikers en draag deze vrijwel allemaal op rubber. Vind dit bij echt warm weer ook het prettigst. Soms staal of nato. Maar met heet weer nooit leer. Vind dit gewoon niet zo prettig zitten dan. Maar draag eerlijk gezegd sowieso niet zo heel vaak een lederen band. En sowieso niet aan een duiker.

1 like

juist leer in de zomer! of een nato.

rubber wordt juist extreem zweterig bij mij.

Mijn pols zwelt en zweet extreem veel bij warm weer, helaas. Zeg maar een verschil van 2 gaatjes op de band. Staal is dus ook uitgesloten. Tijdens de zomervakantie in een warm oord draag ik uitsluitend de G-shock op rubber. Dat is sowieso beter in combinatie met al dat smerige zonnebrandcrème. Verder doe ik mijn horloges af als ik moet fietsen etc., anders is het niet te doen. Kortom: de horlogehobby staat bij mij altijd op een laag pitje 's zomers.

3 likes

Ik heb een kantoorbaan dus veel bij de airco. Zweten doe ik dus 's zomers door de week ook niet veel dus geen reden om leer te laten liggen.
In het weekend zit ik minder bij de airco, dus dan schakel ik over op staal of titanium voor nette situaties, of m’n klushorloge bij andere activiteiten. Klushorloge zit ook op leer maar het interesseert me nauwelijks of die band goor wordt; mocht het gaan stinken spuit ik er wel even flink deodorant onder. :grin:

Je moet het zelf weten, maar ik zeg nee.

Mika

4 likes

Ik ben zowiezo niet van de leren bandjes, slijten te snel en na verlies van een horloge vind ik ze ook onbetrouwbaar, ik ga soms ruw om met m’n horloges haha
Ik ben wel fan van nato’s en perlon.
Sterker nog, sinds ik laatst een perlon bandje omgedaan heb, helemaal om, wat een geweldig spul voor de zomer, droogt snel en stinkt niet en zit echt heerlijk luchtig.

1 like

Het voordeel van deze matrialen is dat ze ook snel weer schoon zijn, dat kan je over leer niet persé zeggen.
Zelf draag ik ook minder leer in de zomer, maar dit is ook omdat ik het leuk vind om wat zomerse kleuren om mijn horloge te snoeren.

2 likes

Precies dit.

Ik snap het plaatsen van dit soort quasi-grappige foto’s nooit zo goed…zal wel aan mij liggen.

:thinking:

3 likes

Je zweet als een rund met dit weer en dit trekt in het bandje…

Ik merkte dat ik het horloge die ik enkel op leder had hiervoor liet liggen. Deze is dus ook verkocht. (Wachten tot de winter duurt te lang)

Ongetwijfeld zal je donkere vlekken in je bandje terugvinden. Voordeel van rubber is dat je hem even afspoelt en het bandje daarna weer zo goed als nieuw is.

2 likes

Dit :point_up:

Sinds ik mijn Oris 65 heb op de geweldige originele rubber Tropic band weet ik zo’n band pas goed te waarderen. Met name in de zomer.

‘Een echte heer draagt in de zomer leer.’ :sunglasses:

1 like